En fundering om hästens form!

Sv: En fundering om hästens form!

axel skrev:
*KL*
Jag tror inte att hästen håller bättre för att den går iform.
Så länge den inte rids i framvikt o har bakbensdrift (istället för 4-hjulsdrift), tror jag inte att det spelar ngn större roll.

.

Det är väl det som är form?:confused:
En bra form är väl en definitionsfråga men det som du beskrev tycker jag låter som om hästen arbetar rätt, "går i rätt form". Självklart att den har ryggen med sig också.

Eller vad menar du?

Senast ändrad:

Nu var ju frågan om det verkligen är nödvändigt för hästars hållbarhet att de arbetar i en "riktig" form??

Vaddå "riktig" form? De GÅR ju i en riktig form, den rätta arbetsställningen för det jobb de ska utföra = ta sig en lång sträcka med så liten ansträngning som möjligt.

På tygeln lär de vara, dvs mellan hand och skänkel, fysiskt och psykiskt avspända.

*kl*

Men även distansryttare tränar ju faktiskt dressyr och rider på bana. Då krävs det form i samma utsträckning som när vem som helst tränar dressyr!! Efter hästens och ryttarens förutsättningar naturligtvis.

Dessutom vet jag många distansryttare som även tävlar lättare dressyrklasser med sina hästar. Så jag tror starkt på kombinationen av att rida hästen i form på bana och att träna ute i naturen (pulsträning, klättring och annat) för att få den bästa distanshästen!!

Avslappning och lösgjordhet är en stor del av vad man vill åstadkomma med ridningen i allmänhet och så tänker distansryttare med!! I väldigt stor utsträckning.

Det kan inte vara så att en distanshäst inte jobbar i (enligt en dressyrryttare) "rätt form" därför att det är jobbigt för den att gå i form så lång tid som en distansritt faktiskt tar? I distans är det väl snabbast vinner i stora drag och då är väl inte "formen" viktigast? Ryttaren kanske inte prioriterar "form" utan vill ha den energin framåt ist?

Bara en lite fundering..som kanske är helt galen :angel:

Vet egentligen inte så mycket om distans, umgås bara med folk som håller på med det.

Men vad jag har uppfattat så är det ju att hushålla med energin och att hålla pulsen nere som är viktigast. Ha hästen i så bra kondition att pulsen sjunker tillräckligt fort för veterinärkontrollerna iaf. Och för det tror jag att man måste ha hästen i så pass bra trim muskelmässigt att man ska kunna rida den ett helt vanligt dressyrpass i rätt form och att hästen ska orka det. Och rider man dressyr på bana så gör man och då ska hästen gå i form. Sen att man rider hästen i en annan form på distansträningen är ju en helt annan sak!!

Det är så jag har uppfattat det iaf!!

Ja det är ju när man rider själva ritten jag menar. Att hästen då ska ha energi att orka ta sig igenom ritten utan att vara helt utmattad och skulle den då gå i form tar det ju lite på krafterna? Självklart rids säkert hästarna i "rätt form" när dom rider dressyr.

sisu skrev:
Nu var ju frågan om det verkligen är nödvändigt för hästars hållbarhet att de arbetar i en "riktig" form??
Och i så fall borde inte t ex distanshästar hålla så bra som de faktist gör!!

Alltså jag hänger inte med i ditt resonemang.. Vad är det som säger att en distanshäst inte arbetar i en riktig form?? De arbetar antagligen i en korrekt och ultimat form för deras ändamål.

Nirak

emma-vsm skrev:
Det är väl det som är form?:confused:
En bra form är väl en definitionsfråga men det som du beskrev tycker jag låter som om hästen arbetar rätt, "går i rätt form". Självklart att den har ryggen med sig också.

Eller vad menar du?
Jag menar hals-huvud position. Den behöver inte gå i "dressyrform".

Men även distansryttare tränar ju faktiskt dressyr och rider på bana. Då krävs det form i samma utsträckning som när vem som helst tränar dressyr!! Efter hästens och ryttarens förutsättningar naturligtvis.

Exakt! Då de rider dressyr rider de ju inte i samma form som ute på distansfältet!

En av mina gamla tränare sa nöjt efter ett pass; ett sånt här välridet pass om dan så kan hästen gå med nybörjare 4 timmar utan att slitas.

sisu skrev:
En häst som tävlas i distans går för det mesta inte en enda sekund i en form som vi dressyrtanter anser som en riktig form.
Utan de går med huvudet precis där det behagar dem.

Vi påstår ju att hästarna måste gå på tygeln för att hålla, men dessa distanshästar som verkligen rids länge och måste klara en massa veterinärbesiktningar längs vägen, de håller faktist väldigt bra för det mesta:angel: :angel:

Många lektionshästar springer ju oxå i ridhuset i fel form under många år utan att bli halta eller få ont i ryggen osv...:confused:

Hur kommer det sig??

Måste vi verkligen rida våra hästar i denna bestämda form för att de ska fungera, eller gör vi det bara för att det är lättare att kontrollera hästen då den kröker på nacken??

En liten fundering bara, undanber mig alla osakliga inlägg:smirk:

Ang distranshästar, så de distansryttare som jag träffat dressyrrider också. De tränar båda "formerna". Dessutom rider de aktivt de tär inte bara så att hästen springer framåt med huvudet i vädret, de ser till att hästen arbetar i balans vilket är det viktiga.

Ang ridskolehästar så är nog de flesta seriösa ridskolor noga med att
hästarna flera gånger i veckan rids rätt också. Personalen rider vissa dagti, tex när det behövs. Duktiga ryttare i tex specialdressyr grupper rider hästarna rätt. Det är inte bara nybörjare som rider ridskolehästar. Det finns mycket duktiga ryttare också som kan rida. Sen får ju många förslitningsskador också med åren, men det får kanske ännu fler privathästar som rids av mer eller mindre duktiga ägare och medryttare. Ridskolehästar kollas av kunnig personal åtminstone.

minimi skrev:
...Ang ridskolehästar så är nog de flesta seriösa ridskolor noga med att
hästarna flera gånger i veckan rids rätt också. Personalen rider vissa dagti, tex när det behövs. Duktiga ryttare i tex specialdressyr grupper rider hästarna rätt. Det är inte bara nybörjare som rider ridskolehästar. Det finns mycket duktiga ryttare också som kan rida. Sen får ju många förslitningsskador också med åren, men det får kanske ännu fler privathästar som rids av mer eller mindre duktiga ägare och medryttare. Ridskolehästar kollas av kunnig personal åtminstone.

Ja, det borde vara så iaf... :crazy:

mvh Jessica

En annan sak med distanshästarna är ju att man tar väldigt lång tid på sig att bygga upp dem försiktigt och gradvis. Och så får de inte börja tävla förrän de är sex år gamla.

Det tror jag personligen höjer hållbarheten jämfört med en del halvblod som körs stenhårt sen de är 2,5.

Distansfolket är ju ofta väldigt petiga med sin utrustning också, att sadeln inte ska klämma mm. Många rider bomlöst t ex. Det kanske också påverkar?

Är man dessutom van att pulsa, tempa och visa hästen för veterinär regelbundet har man kanske lite extra bra koll på hästens hälsa jämfört med många andra ryttare och hittar saker innan det hinner bli ngt?

Jag tror att du har missuppfattat den stenhårda träningen av 2½-åriga halvblod.
De rids ibland in på senhösten, men vilar sen.
för att sen sättas igång så de klarar av att ridas i alla gångarter på Våren.

Sen är det en stor skillnad om detta utförs av en skicklig ryttare som klara av att utbilda hästen på kort tid. Än när en annan måste nöta o träna den under en mkt längre period o ända inte uppnår samma resultat.
Det har inom distansen o även Fälttävlan skett en hel del dödsfall på tävling.

Jag tänker nu i sensommar _sitta in_ min 2 åriga flicka på samma sätt som jag gjort med de andra.

Vi går rakt ut i skogen kliver upp på en sten och rider hem. Gubben får va testpilot :D (Spänstigare :o)

Bewelinn : detta gör man av samma anledning som man skall kliva på ett brutet ben. Ben och ligamnet anpassar sig till den extra tyngden och blir starkare.

Till 3 årstestet kommer jag att förbereda mig med en lätt liten sak.(=ryttare)
Den moderna aveln ger hästar med så bra balans så att springa två varv i trav och två varv i galopp är inte en så stor match.
Till skillnad mot Nodiisen som kräver år av träning för att göra detsamma i balans:rofl:

Egentlig ridning väntar jag däremot med

Jo fast av egen erfarenhet vet jag ju att alla inte gör som du eller axel. Jag har sett flera trevliga unghästar (halvblod) ridas sönder, tyvärr :crazy:

Jag har till och med gått på ett naturbruksgymnasium där detta var "normen"... Ingen av hästarna som reds in när jag gick där är hela idag. Och det var godkända dressyrdomare mm som hade ansvaret för denna unghästutbildning.

Mitt arabsto är också tidigt insutten men seriös ridning väntade jag ett tag med. Tömkörd ut skogen blev hon däremot mkt och det gör jag en hel del fortfarande faktiskt. Mkt shoulder in och sånt. Hon hade fina ryggmuskler långt innan hon var ordentligt inriden ;)

Taskig du är mot karln hehe

Senast ändrad:

Jo det borde ju funka så men ofta verkar det som att man pga pengar/försäljning ibland är ganska snabb med att ta fram en häst så långt och fort som möjligt.

Dagens hästar är ju, om de är bra, rörliga med mkt gång och har ofta relativt lätt för sig och då blir det väl kanske lätt så att man pushar på lite för mkt och glömmer bort det där med skelett och ligament?

Jag satt inte upp på min förrän den var 3 år fyllda.
Red in den ordentligt efter sommaren.

Jag kan ju verkligen skylla på "sent tagen pga storleken"
Då min har grå papper fann jag ingen anledning att skynda till 3årstestet.
Och jag hade inte hunnit med uppkörningen för BE.

Var med på "Kvalitén" utom tävlan (1000kr)

Senast ändrad:

ja visst är det sunt att slänga upp gubben ;)

skämt åsido, det kan vara bra att vara "tung" - det ständiga dåliga samvetet gör att jag är jättenoga, och jätteförsiktig.

Jag tror att du har helt rätt. Hästarna får helt enkelt hitta sin egen balans...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi kan väl försöka hålla god ton allihopa i den här tråden, så blir den inte borttagen :)! Det som är gemensamt för alla ridsätt är ju...
Svar
9
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka