En fundering om hästens form!

S

sisu

En häst som tävlas i distans går för det mesta inte en enda sekund i en form som vi dressyrtanter anser som en riktig form.
Utan de går med huvudet precis där det behagar dem.

Vi påstår ju att hästarna måste gå på tygeln för att hålla, men dessa distanshästar som verkligen rids länge och måste klara en massa veterinärbesiktningar längs vägen, de håller faktist väldigt bra för det mesta:angel: :angel:

Många lektionshästar springer ju oxå i ridhuset i fel form under många år utan att bli halta eller få ont i ryggen osv...:confused:

Hur kommer det sig??

Måste vi verkligen rida våra hästar i denna bestämda form för att de ska fungera, eller gör vi det bara för att det är lättare att kontrollera hästen då den kröker på nacken??

En liten fundering bara, undanber mig alla osakliga inlägg:smirk:

Sv: En fundering om hästens form!

Jäkligt bra fråga! Har tyvärr inget svar, men e nyfiken på o se om nån har det :)

Jag tror att de hästarna (ridskolehästar, distanshästar etc) klarar sig undan skador just för att de oftast får gå med huvudet där de själva vill = de får balansera upp sin kropp som de vill (halsen är balansstången). :)
De får chansen att balansera upp sig själv med hjälp av sin hals, detta är jag alltså övertygad om att är betydligt mkt mindra skadligt än att tvinga hästen att gå med huvudet i en för den onaturlig ställning, som tex. ridskolehästar med gummisnodd (jag vet ridskolor där gummisnodd eller likn. hjälpmedel används så fort ngn mindre erfaren ryttare sitter på hästens rygg), privatryttare utan tränarhjälp som saknar kunskap och fokuserar för mkt på hästens hals- och huvuhållning och dyl. får stå ut med.

Enligt mig kan hästarna klara sig rätt bra bara de är någorlunda vettigt skapta (inte för framtunga etc.) bara ryttaren försöker störa hästens naturliga rörelser så lite som möjligt.
Det är när ryttaren börjar inverka (omedvetet eller medvetet, ännu värre om det är på fel sätt) som man kan stöta på patrull.
Med detta inte sagt att ryttaren med rätt inverkan inte kan få hästen att bära upp ryttaren (bördan) mkt bättre än den gör om den får "klara sig själv".

Dessutom ska jag väl lägga till att jag inte tycker en bra form nödvändigtvis innehåller en "krökt nacke".. När min häst travar med välvd rygg i hagen går han med nacken högst, men inte har han ngn krökt nacke?

Var detta ett tillräckligt sakligt inlägg? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Också något jag funderat mycket över. Man hör hela tiden dressyr (och hopp mm) folk som har halta och skadade hästar hit och dit, det är hovbölder, ryggproblem, inflamationer och låsningar, hästen kräver massor med sprutningar, massörer, kotknackar mfl för att hålla sig hel och fit for fight. Men hur mycket har man hört (framförallt här på buke) om distanshästar t.ex. som har dessa problem och krav? Kan tänka mig att distansryttare, framförallt på högre nivå anlitar masörer då och då, men det beror väl snarare på att förbättra hästens muskler mm, snarare än att "läka" skador.

Kan det kanske vara så att just dressyr,hopp mfl -ryttare väljer att "offentligöra" sina hästars skador mer än distans ryttare? Varför? För att folk ska komma och ba: "GUUUUD VAD HEMSKT!!!:cry: STACKERS DIG!!" för medlidande helt enkelt? Inte vet jag.

Kanske beror det på att distanshästar inte harvar runt i ridhus/ridbana lika mycket som t.ex. dressyr och hopphästarna? Utan går på mer omväxlande underlag och utvecklar mer "slagtåliga" muskler, senor och leder? Vet inte ritkigt om det finns några vettiga svar. Men det vore väldigt intressant om det gjordes en undersökning om just detta.

//MoB

sisu skrev:
En häst som tävlas i distans går för det mesta inte en enda sekund i en form som vi dressyrtanter anser som en riktig form.
Utan de går med huvudet precis där det behagar dem.

Vi påstår ju att hästarna måste gå på tygeln för att hålla, men dessa distanshästar som verkligen rids länge och måste klara en massa veterinärbesiktningar längs vägen, de håller faktist väldigt bra för det mesta:angel: :angel:

Många lektionshästar springer ju oxå i ridhuset i fel form under många år utan att bli halta eller få ont i ryggen osv...:confused:

Hur kommer det sig??

Måste vi verkligen rida våra hästar i denna bestämda form för att de ska fungera, eller gör vi det bara för att det är lättare att kontrollera hästen då den kröker på nacken??

En liten fundering bara, undanber mig alla osakliga inlägg:smirk:

Jag tror att distanshästar klarar sig såpass bra från "dressyr"överbelastningsskador pga att det inte krävs någon särskild form av dem... de ska tillryggalägga en viss sträcka på en viss tid med bibehållen fysik. De kan alltså som redan nämnts balansera sig själv o ryttare på det sätt de själva känner är effektivast.

Problemet för dressyrhästarna är ju att vi kräver diverse krusiduller av dem. :crazy: De ska placera huvud, hals, hovar, bakdel etc där vi ber dem göra det, o ibland är det tom så illa att vi tvingar dem...

"Tyvärr" är hästar så vänliga varelser att de underkastar sig den här behandlingen utan att klaga, åtminstone tills det gått för långt o de får riktigt stela/spända och/eller får ordentligt ont. :(

När vi kräver att hästen ska göra "si och/eller så" så är det viktigt att vi ger dem en utväg att tala om ifall nåt är extra jobbigt eller helt enkelt inte genomförbart för aktuell häst... då är det ju bra att låta just huvud o hals vara den "ventil" där hästen kan "släppa ut" sina känslor ang vad ryttaren ber om.

Men ofta ser man ekipage där ryttaren "stänger till" ventilen o hästen får inte en chans att "lätta på trycket" som ryttaren bygger upp. Hästen blir därmed skadad pga att "trycket" tar sig en annan väg ut o vips så har man en överbelastningsskada.

Min teori är ju givetvis inte hela sanningen men jag inbillar mig att den täcker en ganska stor del av verkligheten.

Vill oxå tillägga att ridskolehästarna där jag står blir halta o stela mest hela tiden, vilket jag tycker är mycket tråkigt.:cry:

mvh Jessica

*sparkar upp tråden*

Det är inget konstigt alls! FORMEN är hästens arbetsställning. Korrekt form för en distanshäst är alltså inte ens i närheten av en dressyrhästs korrekta form.

En bra arbetsställning är där man sliter sig minst, brukar kroppen bäst. En distanshäst och en dressyrhäst gör ju inte direkt samma arbete. Lika lite som en kontorsråtta, en gymnast och en byggarbetare inte har samma "form" i sitt arbete.

Madick skrev:
Det är inget konstigt alls! FORMEN är hästens arbetsställning. Korrekt form för en distanshäst är alltså inte ens i närheten av en dressyrhästs korrekta form.

En bra arbetsställning är där man sliter sig minst, brukar kroppen bäst. En distanshäst och en dressyrhäst gör ju inte direkt samma arbete. Lika lite som en kontorsråtta, en gymnast och en byggarbetare inte har samma "form" i sitt arbete.
En distanshäst rids likväl som en dressyrhäst.

Vi påstår ju att dressyrhästen ska gå i sin form för att bära upp ryttaren på rätt sätt.

Är det inte lika viktigt att distanshästen bär sin ryttare på ett riktigt sätt??
För övrigt gör en distanshäst ett hårdare arbete under en tävling.:devil: :devil: :devil:

sisu skrev:
En distanshäst rids likväl som en dressyrhäst.

Vi påstår ju att dressyrhästen ska gå i sin form för att bära upp ryttaren på rätt sätt.

Är det inte lika viktigt att distanshästen bär sin ryttare på ett riktigt sätt??
För övrigt gör en distanshäst ett hårdare arbete under en tävling.:devil: :devil: :devil:

Jag har inte sagt något om vem som jobbar hårdast, bara att de inte gör SAMMA jobb.

bra fråga!
men jag undrar hur bra distanshästarnas ryggar egentligen är?
iaf så bygger dem också mycket muskler, dem har väl mycket klättring och sådant inlaggt i sina träningar.Det är väl typ samma som med indian hästarna förr dem reds aldrig i form, men höll länge.

Dressyrhästen jobbar, sätter under sig om den går i en riktig bärig form, och lyssnar på ryttaren, en distans häst går inte i någon högform men lyssnar ändå på sin ryttare och trampar inte under sig, nöts inte kotorna i ryggen mot varann mycket mera då? än om dem skulle gått i vanlig dressyrform?
Får inte distans resp ridskolehästar mycket ondare ryggar än tävlingshästar i dressyr tex borde dem få Kissing Spines, med tanke på att dem belastar ryggen väldigt mycket i skritt i fri form.

Men på distanshästar sitter ju ryttaren i princip aldrig ner och "påverkar" via sätet. Det är en himla skillnad att själv få styra över sina rörelser, sin hals och sin balans, med bara en "upphängd" belastning på ryggen. Om man jämför detta med en dressyrhäst som en ryttare sitter och belastar direkt med sin relativt styva ryggrad (betänk hur hästens travsteg känns i rumpan) i vart steg. Dessutom kräver vi av dressyrhästen att den skall vara liksidig, att vi ska kunna påverka varje liten detalj utan att vi egentligen kan tala om för hästen vad den ska göra så den förstår. Den måste ju köra "20 frågor" med oss.

Sen är det ju också så att de allra flesta dressyrhästar går i en form som är direkt, eller mer-eller-mindre skadlig för den, då många ryttare håller in/up halsen på hästen. Inte följer med de naturliga balanserande huvudrörelserna i skritt och galopp, tillfogar hästen smärta medelst bettet och ev sporrar, sitter snett och överför sin egen snedhet på hästen, etc. Allt detta är stora felkällor för hästen, många dressyrhästar går mer på bogarna när de går i form än om de fick sköta sig själva, och när de är med i jämförelsegruppen, blir oddsen andra.

Sen är också distanshästar ofta araber eller arabblandningar och i ärlighetens namn är dessa hästar mycket mer hållbara än våra (om de inte är show-avlade). De har hårdare ben, bättre leder, bättre psyke för att gå långt och ge järnet. De rör sig ute över stock och sten, inte inne i en mangeg med tjafsigt djupt underlag.

Tessan

Det är väl typ samma som med indian hästarna förr dem reds aldrig i form, men höll länge.

Återigen. FORMEN är hästens arbetsställning. Alltså har hästen en form så fort man jobbar den. Hur den formen sen är (bra eller dålig) är en annan sak.

Indianhästarna gick i den form de behövde för att klara av sitt jobb.

jag vet väldigt lite om distanshästar inget alls faktiskt :confused:

Ridskolehästarna är ofta knackiga, men knackigheten syns inte i och med att de aldrig tvingas gå riktigt rakriktade

Detsamma gäller ju fritidshästarna, de är inte helfräscha men det sysn inte

Kanske var det för att hästen skall hålla för Stridsridning som man måste Dressera den?:D

Jag känner mest att detta med att böja överlinjen är en balansgrej.
Som måste till om hästen skall börja föra vikten bakåt för att kunna balansera bakifrån och göra piff och puff och piruetter.

Nu är det ju ett självändamål...

Att Dressyrhsätar är i sämre skick än fritidshästar tror jag beror på att man hindrar hästen att både balansera och belasta som den vill, men man hjälper den inte hitat ett fungerande alternativ.
Man hittar inte ett nytt sätt att balansera.

Sen har vi underlag, sadel, hästhållning, träningsupplägg, pengar, prestige osv...

sisu skrev:
Utan de går med huvudet precis där det behagar dem.:

Jag tror att dessa håller för att ryttaren stör så lite som möjligt och att hästen tillåts hitta sin egen "fria" form...

sisu skrev:

Som jag förstår dig så definierar du rätt form med en böjning på halsen?? Jag håller inte med.

sisu skrev:
Många lektionshästar springer ju oxå i ridhuset i fel form under många år utan att bli halta eller få ont i ryggen osv...:confused: Hur kommer det sig??

Stämmer verkligen detta? Häromkring verkar många ridskolehästar ha ryggproblem, låsningar, stelheter.. Många döms ut eftersom...

sisu skrev:

Återigen, rör vi ihop begreppen?

Jag resonerar såhär:

Allra bäst är att rida hästen så att den går i sin naturliga/fria form såsom distanshästarna, där ryttarens mål är att störa/påverka hästen så minimalt som möjligt. (min tolkning ;) )
Eller så arbetar man hästen mellan hand och skänkel, "dressyrmässigt" så att hästen förflyttar vikten till sina bakben, arbetar med magmusklerna, bär sin ryttare med ryggen och arbetar igenom med hela kroppen. Då kommer också (mest troligt) den lilla böjen på halsen på köpet.
Denna ridning anser jag vara bra för hästen och hästens hållbarhet.
När man sen ser ridning när hästen inte arbetar korrekt, det används inspänningstyglar, hästen dras ihop framifrån, man "börjar i fel ända" osv.. Detta anser jag vara nedbrytande för hästen.
Sedan bör man ju ta i beaktning att vissa hästar helt enkelt är mer hållbara än andra av olika skäl. Det är väl dessa hästar som ridskolorna försöker få tag i antar jag.

Nirak

Nu var ju frågan om det verkligen är nödvändigt för hästars hållbarhet att de arbetar i en "riktig" form??

Och i så fall borde inte t ex distanshästar hålla så bra som de faktist gör!!

Rider vi dem på detta vis för deras eget bästa eller för att det blir bekvämare för oss i slutänden?

Jag definierar inte rätt form med böjning på halsen.

Vilka begrepp påstår du att jag rör ihop?

Jag påstår varken det ena eller det andra utan det är bara en fundering som sagt.

Jag tävlar på LA nivå och tränar för glatta livet för Msv så det här med formen sitter djupt inpräntat, jag vet att det som syns fram kommer bakifrån:angel: :angel:

Kom att tänka på en artikel i Illustrerad vetenskap om varför hsäten slår om till galopp.
Förut har man trott att det var enbart energibesparande, men man kom nu fram till att det var för hållbarhetens skull. (Bar ide för när hsäten då slår om när man tränar så kan man tänka - han orkar inte, jag krävde för mycket. Istälelt för - vad han är lat...)

Om man då tänker att distanshästen går i en energibesparande form, men Dressyrhästen när den går i spänst (vilket den sällan gör :angel:) så går den i en bra hållbarhetsform.

Med spänst tänker jag idrottarnas studsande på musklerna.

Musklernas andra funktion är ju att skydda lederna. Får man hästen alert på hugget i balans så håller den nog bäst med Drssyrformen ( Vilket inte är ett så vanligt sätt att rida :angel: )
Rider man den spänd ( då kan manju heller inte vara i balasn) håller den inte

Rider man den Loj håller den inte - Bättre balans men ingen jämnvikt.

Det här var väl kanske mest onödigt svammel :confused:

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det här var väl kanske mest onödigt svammel :confused:

Inte alls, riktigt intressant tyckte jag! :)
Även "svammel" brukar ha ngt gott med sig..

*KL*
Jag tror inte att hästen håller bättre för att den går iform.
Så länge den inte rids i framvikt o har bakbensdrift (istället för 4-hjulsdrift), tror jag inte att det spelar ngn större roll.

Däremot andra yttre faktorer som underlag, skoning, o hur långa intensiva intervaller man gör.

Kanske att det spelar in lite HUR man rider sin häst. en häst som tränas i distans går naturligt rakt fram i fri form.. Att jämföras med de andra ridhästar som får harva runt runt i obalans och försök till "form" och balans. det sliter ut dom. felbelastningar och slitage. Håller med som någon skrev om underlag. Hårt underlag med måtta och omdöme stärker ju hästens senor, skelett och ligament!, det är ju det distanshästarna utsätts för. Oftast är hopp/dressyr ryttare mer oroliga för att tex rida på asfalt för att det är för stumt..

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi kan väl försöka hålla god ton allihopa i den här tråden, så blir den inte borttagen :)! Det som är gemensamt för alla ridsätt är ju...
Svar
9
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka