En fundering ang fölmönstringen..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 770

maria_b

Trådstartare
Mitt sto fick komplikationer vid förra årets fölning vilket bla resulterade i att hon fick en nervskada och en muskel i bakdelen förtvinades helt. Detta gör att hon inte går rent, främst i trav, samt att hon är struttig i galoppen med bakbenen. Dock är detta inget hon verkar lida av alls, utan mer en rörelsestörning.

Hon väntar nu ett nytt föl i dagarna och går allt enligt planerna så vill jag ju visa ungen på fölmönstring i höst. MEN, vad säger domarna om jag kommer in med en märr som ser halt ut? Kan jag förklara för dem att det är en nervskada och allt är frid och fröjd eller blir jag helt dumförklarad som kommer dit? Jag vet ju själv när man suttit på läktaren på fölvisningarna o det kommit in halta ston att man börjar undra...

Hur skulle ni ha gjort? Det är ju tråkigt om det skulle ploppa ut en riktig höjdare som jag inte får visa:crazy:

Mvh Maria

Sv: En fundering ang fölmönstringen..

skaffa ett veterinärintyg om skadan att visa för domarna vid bedömningen. Man kan ju även be dem nämna detta om man vill, när de läser upp fölets kritik.

Det är ju faktiskt fölet som ska bedömas och jag tycker inte det är konstigt om det finns halta mammor, av olika anledningar. Det kan ju t.ex vara skälet till att ett tidigare välmeriterat sto hamnat i avelsboxen...

Men gud va smart, så långt har jag inte ens tänkt! Självklart så kan jag ju skaffa ett intyg! Med tanke på hur många veterinärer som var involverade efter hennes fölning så kan jag ju be någon av dem..

Jag vill nog gärna att de nämner skadan för publiken med, även om det är fölet som bedöms så tittar man ju ändå på mamman. Hon saknar i stortsätt all bakbensaktivitet nu så det är skönt om det kommer fram när man visar offentligt, så folk inte tror att hon har så takskig gång "på riktigt":eek:

Tack för ditt svar!

Jag har själv ett triangelmärkt sto som ej går helt rent och har sett flera andra ston som av olika anledningar ej varit helt rena vid fölvisningar, jag har kommenterat min hästs skada för domaren, sedan har det inte sagts något mer om det. Vill man att publiken ska veta något om stoets skada får man säga till domaren att man vill ha det kommenterat.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Senast: maria_b
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 759
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31