En fruktansvärd dag...

P

Pacific ocean

Hej...

Jag vet egentligen inte varför jag skriver den här tråden, kanske för att höra vad ni hade gjort ifall ni var i min sits (?).

Jag tog hand om en häst under en period och jag föll pladask för honom. Det kändes verkligen (och känns fortfarande) som att det var meningen att skulle vara han och jag. Han gick jättefint och man märkte inga fel på honom övet huvud taget. Allt som saknades innan jag skulle köpa honom var besiktningen, vilket han inte gick igenom.

Vid longering på både hårt och mjukt underlag var han inte det minsta halt, men vid böjprov visade det sig att han hade tregradig hälta i VF, 1 ½-2 grader i HF och ½-1 grad i ena bak, plus att han hade lindrig smärta vid korset efter böjprov (knappt så att det syndes sa vet)... Hur ställer jag mig till detta? Kruxet är ju att han inte är försäkrad. Hans gallor var även rätt svullna i fram.

Vad hade ni gjort? Han är en varmblodsvalack f.99 och väldigt fräsh i övrigt. Vet sa att det alltid är ett gott tecken att han inte är halt vid longering eller ridning, och att man alltid skulle kunna bedöva honom för att se om han fortfarande haltar då eller inte, men en hältundersökning med röntgen och allt skulle gå på minst 10 000 och att hon varken kan säga bu eller bä. "Det ser ut som att det kan gå bra, men jag kan inte heller säga att det kommer det"

Jag blir galen! Jag är ju så totalälskad i den här hästen :cry: Han kommer annars att gå till slakt, för hans ägare vill verkligen inte ha honom. Blir så j*vla ledsen :(:(

Sv: En fruktansvärd dag...

Var i samma sits som du tidigare i år. Visserligen skulle hästen då inte slaktas om jag inte tog henne men hennes hovar var väldigt dåliga och hon hade 1 grads hälta hf och hb. Efter mycket velande kom jag fram till att lämna tillbaka henne fast jag verkligen älskade den hästen! Saknar henne nått otroligt än idag men vet att jag gjorde rätt, hade inte velat stå här med en halt häst idag. (halt p.g.a. hovarna).

Fråga ägaren om du får ha henne på prov i några månader för att sen göra en ombesiktning. Går hon inte igenom då lämnar du tillbaka henne. Allt för att ge henne en sista chans. Hoppas det går bra!

Var i samma sits som du tidigare i år. Visserligen skulle hästen då inte slaktas om jag inte tog henne men hennes hovar var väldigt dåliga och hon hade 1 grads hälta hf och hb. Efter mycket velande kom jag fram till att lämna tillbaka henne fast jag verkligen älskade den hästen! Saknar henne nått otroligt än idag men vet att jag gjorde rätt, hade inte velat stå här med en halt häst idag. (halt p.g.a. hovarna).

Fråga ägaren om du får ha henne på prov i några månader för att sen göra en ombesiktning. Går hon inte igenom då lämnar du tillbaka henne. Allt för att ge henne en sista chans. Hoppas det går bra!

Vad jättetråkigt att höra! :( Men det var samtidigt väldigt starkt gjort av dig och jag hoppas att du idag har hittat "den rätta". Jag funderar givetvis på att ta honom på prov, men vet inte om han lider. Han är ju som jag skrev innan totalt ohalt på rakt spår och vid longering vid både hårt och mjukt underlag, samt vid ridning... Då borde han väl kanske inte lida? eller? Det är ju så klart det sista jag vill att han ska göra.. Usch, det här är verkligen inte lätt :(

Jag skulle inte rida på hästen om den har så där mycket fel. Fick du inte något utskrivet? Finadyne eller Butta? Eftersom du verkligen älskar din häst så tycker jag att om du har möjlighet så borde hästen få vila tills du har sparat ihop pengarna. Kan inte ägaren bidra med något? Dina föräldrar? Kan du kanske ta ett extra jobb?

Om du köper hästen, försäkra omedelbart

Lycka till. Jag håller tummarna för att alt ska gå vägen

Jag skrev lite luddigt märkte jag.:grin:
Spara ihop pengarna så att du kan kolla upp hästen. Köp inte en halt häst! Jag tycker att ägaren igentligen borde stå för behandlingen... hur ställer sig ägern till det?

Lycka til:D

Jag skulle nog ta hästen på prov ett tag. Och under den tiden se till att den skos ordentligt och att en ET kollar igenom honom. I övrig skulle jag nog mest låta honom gå och skrota i hagen å kanske lite promenader.

Efter det kan du ju göra en ombesiktning. Då ser du ju om det går åt rätt håll eller in...

Självklart är ju en klinikutredning det bästa men...

Tråkig situation, det är jobbigt att inte få den häst man fastnat för.

Jag blev kär i en unghäst för 2 år sen, men när jag tog med mig en mycket kunnig vän, sa hon att den inte var att tänka på. Den hade inte hade ett rent rörelsemönster och eftersom det dessutom var en unghäst så skulle jag tänka mig extra för. Sagt och gjort, bara att glömma alltså :( Ägaren själv förnekade att det skulle vara något fel på hästen. Men vi fick senare reda på genom omvägar att hästen hade haft en ganska svår senskada som troligtvis var skälet till den orena gången och att det var osäkert om den skulle kunna hålla för exempelvis hoppning. Jag har många gånger undrat över vart hästen tog vägen med en sån ägare som förnekade att det var något fel på den.

Tycker du mycket om hästen kan du kanske göra ett s.k chansriskköp, men då till ett reducerat pris och du får ju också väga in om du har råd att ta veterinärkostnaderna. Jag har gjort ett sånt köp en gång, men då prutat rejält på hästen, den blev bra med mycket jobb och behandlingar. Lycka till!

Hej allihopa!
Tack så mycket för era svar. Det värmer att se att så många bryr sig, verkligen ett jätte tack för det. Jag har kanske fattat världens dummaste beslut, men jag kommer köpa honom. Jag har letat i år efter en häst som det "klickar" med. Både mer välutbildade hästar på högre nivåer och skogsmullar, men han är den enda som jag verkligen brunnit för.

Jag känner att det, ekonomiskt sätt, inte är så stor förlust då han kostar 5000 kronor, utan jag är mest rädd för att vi ska bli tvugna att skiljas oss senare för att det går åt fel riktning med hans hälta.
Går det bra så blir det underbart och går det fel så brister mitt hjärta, men jag vill verkligen ge honom en chans.

Ägaren var inte ett dugg intresserad av att lägga ner varken tid eller pengar på honom, utan tyckte var enklast att skicka iväg honom på slakt, så jag ficket inget stöd därifrån...

Nu är det bara att hålla tummarna :-/

Inte alls dumt gjort :banana: Kan berätta att vi gav betydligt mer för den häst som vi köpte halt än det du ger. Ta det lugnt bara och ge honom tiden, så ska du se att han kan bli bra igen. Han har ju framtiden för sig. När han är dags att sätta igång efter behandlingar igen, bygg upp honom allsidigt och lugnt. Stort lycka till, jag blir glad av sådana människor som du! :bow: Troligtvis har du gett hästen en andra chans :) Det fick ovanstående häst också, veterinären var lyrisk när hon träffade hästen ett par år senare.

Vad ska du ha hästen till? Halt är han inte - en hälta ses initialt eller upplevs som ett problem vid ridning/körning. Han har däremot en påtaglig böjprovsreaktion.

För hobyridning skulle jag nog våga köpa för 5000 kr. Du får ha i åtanke att det kan gå åt skogen och hästen börjar visa hälta. Är han försäkrad i dagsläget? Om inte får du själv stå för alla eventuella kostnader. Alternativet är att säga att du själv låter avliva honom om han får besvär. Det är förstås väldigt hårt, men bättra att han får en chans hos dig än går till slakt idag.

Jag tycker absolut att du måste göra en hältutredning på hästen! Absolut. Du vet ju nu att kusen har problem, och frågan är var de kommer ifrån. Är det allvarligt finns det ju ingen anledning att förlänga hans lidande, kanske är han symptomfri just nu, men blir sämre längre fram.

Köpesumman är det lilla i sammanhanget, räkna med hältutredning och behandling - DÅ får du en siffra på vad det kostar att ta hand om den hästen.

Att rida en häst man vet har så stora böjprovsreaktioner UTAN att göra en hältutredning för att se vad de beror på tycker jag är helt oansvarigt och osannolikt dålig hästhållning. Finns inga ursäkter.

Vill bara understryka att jag med behandling menar veterinär utredning/behandling och inte något annat. Utredning, behandling är naturligtvis steg 1. Men har du tiden och råd med vad det kostar så tycker jag absolut att det kan vara värt risken.

Nu har du ju redan bestämt dig för att köpa hästen, men jag hade inte köpt den. 3 graders hälta är ganska mycket efter ett böjprov. Det första du måste göra är att kolla Varför hästen är halt, vad det beror på, och sedan åtgärda det. Det kan bli en långvarig behandling och risken är att du inte kan rida på din häst. Jag tror inte att det räcker med att låta hästen vila och sedan sätta igång den lugnt, eftersom den visar reaktion på tre ben.

Läs gärna trådar här i forumet om hästar som har varit långvarigt halta, blir friska, halta på nytt osv och där ägaren kämpar på i år och till slut är färdig att ge upp...

*KL*

När en häst inte visar nånting vid ansträngande ridning, men gör det vid böjprov, vad kan det då bero på? Att den helt enkelt har en böjprovsreaktion och behöver inte alls bli halt vid ridning? Eller att det är någon inflammation på G? Nånting annat?

Farligt att ta hästen på prov! Talar av erfarenhet.. :angel:
Fast i mitt fall hade jag tur och det gick bra, ingen tregradig hälta efter böjprovet men 2, 1½, 1½ och ½, vid ombesiktningen efter försiktig igångsättning ca 4-5 veckor senare visade den inget efter böjprov.
Gissar att det i det här fallet antingen var något lindrigt "på väg att bli ledinflammation" eller för spända muskler som orsakade hältan vid böjprovet. Men provet i sig säger ju inte så mycket så det kan lika gärna vara något allvarligt.
Om du får hästen billigt och har pengar nog att göra hältutredning och är villig att ta den behandling/rehabilitering som behövs + har hjärta att avliva eller skicka till slakt om det inte går vägen (eller blir för dyrt utan försäkring om det visar sig vara något allvarligt) så visst, kan vara värt ett försök.
Men jag själv hade aldrig haft hjärta att slakta, däremot hade jag nog kunnat skicka tillbaka hästen om den inte blivit bättre (försökte avskärma mig rejält och var ärligt talat inte så fäst vid hästen från början).

Det är så grymt mycket trevligare att ha en fräsch häst och få en bra start. 3-gradig hälta efter böjprov är ju inte lite heller. Men bara du kan avgöra hur du vill göra. Min hade förmodligen också fått det pga sneda höfter och lite låsningar här och där som gjort att han snedbelastat. När han sattes igång att behandlas för det blev det behandling 1-2 gånger i månaden första tiden och därefter ca en gång per månad kontinuerligt och ändå tog det nästan ett halvår innan han började kännas hyfsat "rak" i kroppen (han är ett år senare fortfarande inte 100% rak, men nu är det i princip bara muskulärt om det inte missats något vid behandlingen), sen var det ju den mentala biten, han hade blivit ganska stressad av att ridas i det skicket även om det inte var bedrövligt utan snarare "inte bra".

Om jag vore du skulle jag inte köpa hästen, speciellt inte iom att den är oförsäkrad.

Med tanke på att den är så väldigt halt så kan det ta låååång tid och många (dyra!) behandlingar innan den är frisk.
Du vet ju inte heller Vad det är för fel på den så den kanske aldrig går att rida igen.
Du får nog räkna med att det kan gå upp i betydligt mer än 10,000 kr i veterinärvård bara första tiden. Återkommande problem är inte heller ovanliga vid så mkt hältor.

Om du bara vill ha hästen som sällskap (och kanske i framtiden lättare ridning) så är det klart du kan köpa den för den lider säkert inte av att bara gå i hagen, men som sagt får du ju räkna med att lägga ut mkt pengar på en häst som kansk inte blir frisk.

Sen kan det vara värt att tänka på om hästen verkligen trivs utan att motioneras osv (Att du har en bra stallplats med mkt utevistelse och bra sällskap) under den långa tid den kräver för att bli frisk.

Att hästen inte visar hälta utan böjprov betyder inte nödvändigtvis att den inte har ont.

Jag tycker att det är nästintill otroligt om din häst är ohalt initialt men visar 3 graders hälta efter böjprov...

Jag skulle om jag gillade hästen köpt den och sedan renoverat den. Åk in till klinik och gör en riktig hältutredning och behandla det som behöver behandlas. Det här har jag gjort på ett par hästar och själv räknar jag alltid med att lägga 10 000 på koll/ behandlingar när jag köper häst.

Jag skulle aldrig rida på hästen i det skicket den är nu. Rent djurplågeri och det gör definitivt inte hältan lättare att behandla.

Jag ska givetvis se till att han går igenom en ordentlig hältutredning
och jag har ställt in mig på att det kan bli en dyr resa genom veterinärkliniken, men jag hoppas mer än något annat att det går att ordna. Varför jag valde att köpa honom så hastigt var för att ägaren skulle "bort" med honom så fort som möjligt, alltså till slakt, och jag kunde inte låta det hända utan att ge honom en chans.

Jag ska ringa till veterinären på måndag och beställa tid på mälarkliniken som ligger i sigtuna norr om stockholm, men är det någon som har ett humm om hur mycket en hältutredning på klinik kostar? Utan försäkring då, eftersom han tyvärr inte har en sådan.

Tack ännu en gång för allas svar! :bow:

Det beror ju på vad som behöver göras, men jag fick betala över 3000:- för vårt första besök på kliniken. Då gjordes utredning, samt 2 eller 3 ledbedövningar gjordes, och 2 behandlingar gjordes.

När min tjej var halt kostade tre plåtar, böjprov och tuppkam i en led ca 4700 kr.

Återbesöket med enbart böjprov kostade ca 900 kr.

Då var det på ett ben och de behövde alltså inte bedöva för att hitta var hältan fanns.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka