En fruktansvärd dag...

Sv: En fruktansvärd dag...

Hej...
Jag blir galen! Jag är ju så totalälskad i den här hästen :cry: Han kommer annars att gå till slakt, för hans ägare vill verkligen inte ha honom. Blir så j*vla ledsen :(:(

Köp honom för slaktpriset!:idea:
Då förlorar inte säljarna något och du kan få tillbaka det samma om du senare slaktar.
Låt hästen vila en längrte period och gör senare en ny besiktning för att se om hältan finns kvar.

Det beror ju på vad som behöver göras, men jag fick betala över 3000:- för vårt första besök på kliniken. Då gjordes utredning, samt 2 eller 3 ledbedövningar gjordes, och 2 behandlingar gjordes.

Hmm.. Hon sa att man först och främst borde bedöva honom där hältan slog igenom för att se om han fortfarande var halt då och sedan att man skulle behöva röntga honom. Hon sammanfattade allt med att säga att en hältutredning vore det enda rätta, och jag är inte så "haj" på vad som egentligen ingår i en utredning? :crazy:

Apropå själva hästen nu, och inte hältan... Vad brukar en raspning gå på? Hans tänder behövs nämligen raspas.

En hältutredning börjar ofta med rid- eller annat arbetsprov för att se hur hästen använder kroppen. Därefter böjprov. När hälta är konstaterad börjar man bedöva lederna för att se när hältan försvinner. Många leder-tar långt tid-kostar mycket pengar.

När man vet vilken/vilka leder eller områden som gör ont, går man vidare med röntgen/UL för att utesluta förändringar som syns genom dylika undersökningar. Återigen - många leder/problem, många plåtar/lång undersökning-kostar mycket pengar. I det här stadiet sederar man ofta hästen så den är lugn, något som också kostar pengar.

När man hittat anledningar kan man diskutera behandlingar (t ex att spruta en led med cortison vilket man ofta gör vid ledinflammation). Kostar pengar och behöver ofta upprepas efter en tid.

Kort sagt; många leder/problemområden = dyrt.

Sedan kommer också en risk att man kan bota nästan allt, men det sista lilla gör att hästen inte kan hålla sig frisk i resten av kroppen. Då kan man prata om primärproblem (det som faktiskt är problemet) och sekunderproblem (som har kommit för att hästen har ont någonannanstans).

Kotledsinflammation är t ex ofta en sekunderproblem när man har problem med hästens rygg (som alltså är primärproblemet). Hästen kan botas från kotledsinflammationen, men så fort man sätter igång den utan att ha botat ryggont, kommer kotledsinflammationen tillbaka.

Är då ryggproblemet allvarligt kan det kosta hur mycket pengar som helst att bota 10 kotledsinflammationer utan att man egentligen har löst problemet (den onda ryggen).

När jag var på hältutredning sist, och så tog vi plåtar på rygg, knän och kotor, bedövade tre leder så gick det på 13.000.
Men som tur var så var det ingen hälta min häst hade, men för att utesluta att det var en hälta så gjorde vi det mesta
man kunde göra, bara för att vara säkra på att hon inte var halt, hon behandlades endast för stelhet.

Senast ändrad:

Fixa tänderna när ni ändå är inne på klinik, det blir nog billigast. Om man tar ut en veterinär för tandkoll och raspning så kan det gå på 1000 - 1500 cirka. För övrigt så går en hältutredning till så som Lovisaeleonora skriver. Var noga med att tala om på kliniken att hästen inte är försäkrad så att du kan föra en dialog med veterinären hela tiden om vad som ska göras. då har du lite koll på vad det hela kostar så att fakturan inte blir en chock på slutet.

Mmm, det är ju också en sida av bilden. Att man kan behöva lägga mycket pengar för att UTESLUTA, alltså utan att ha kommit fram till vad det egentligen är. Man vet bara vad det INTE är.

Kan tillägga att den minsta posten på fakturan (mina ialla fall) oftast är själva behandlingen. Sedering, röntgen, bedövning etc kostar så vansinnigt mycket mer än den lilla posten behandling.

Och sedan tillkommer ju mediciener man löser ut på Apoteket.

(varför håller man egentligen på med hästar?! ;))

Mmm, det är ju också en sida av bilden. Att man kan behöva lägga mycket pengar för att UTESLUTA, alltså utan att ha kommit fram till vad det egentligen är. Man vet bara vad det INTE är.

Ja precis, själva undersökningen gick på massa pengar, sen så behandlade vi för stelheten och då sköt det i höjden med.

Så, man skulle alltså kunna säga (utan att riktigt kunna ge ett konkret svar) säga att första besöket allt som allt kan gå upp mot 20 000 kronor? :crazy:

Visst kan d det men så pass mkt borde d inte bli.
Såg vilken klinik du skulle till å jag har vart där ett antal gånger senaste åren.
Vid ett tillfälle så bedövades tre leder, d gjordes rörelsekontroll med longering flera gånger, haserna röntgades å behandlades. Detta gick på runt 5000kr.

Jag skulle berätta för veterinärerna hur det ligger till med köp, försäkring osv.

Sedan kan du säga till dem vad du kan tänka dig att betala så håller de sig inom den ramen. Däremot kanske inte det räcker helt och fullt ut och då får du bestämam dig för att antingen ta bort hästen eller lägag mer pengar.

Jag hade en fölunge som var sjuk hela sitt första år. Ut och in på klinik olika åkommor. En riktig oturling så att säga. Vid sista klinikbesöket sa jag till att försäkringspengarna började ta slut och att jag nog hellre tog bort honom om det skulle gå över. De förstog precis hur jag tänkte och var väldigt förstående eftersom han åkt in och ut på klinik hela sitt första år. Nu blev dte ett lyckligt slut och han fick komma hem igen och har än så länge hållt sig väldigt frisk och kry efter det *ta i trä*.

Lycka till med köpet och hältutredningen. Det är aldrig kul när ens hjärtevänner är sjuka eller har ont.

Nu måste jag vara tråkig, men mitt råd är att inte köpa.
Det finns så många friska hästar, så varför köpa en som är halt?

En halt oförsäkrad häst känns inte som en bra start.

Det är ju inte bara själva utredningen som kostar, med lite otur kan det bli en dyr behandling också.

Ja, med tanke på att tre ben ska undersökas och eventuellt behandla kan det mycket väl handla om de summorna (beroende på klinik och prissättning).

Säkert har f d ägaren förstått att det kan bli dyrt att äga hästen, därav den snabba affären.

Jag skulle berätta för veterinärerna hur det ligger till med köp, försäkring osv.

Sedan kan du säga till dem vad du kan tänka dig att betala så håller de sig inom den ramen. Däremot kanske inte det räcker helt och fullt ut och då får du bestämam dig för att antingen ta bort hästen eller lägag mer pengar.

Det vore ju lite snopet om man köper en häst som redan är halt, och halvvägs i utredningen kommer man på att man inte har mer pengar och blir tvungen att ta bort den. :crazy:

Jag har ju haft klippkort hos MK, och det ska mycket till för att komma upp i 10 K för en hältutredning där.

Dock, om du har råd rek jag att du tar plåtar på alla de leder som hästen reagerar i, även fast det blir dyrare. Men OM det skulle vara fula röntgenförändringar, så vet du det direkt, och inte först behandlar 2 - 3 ggr och SEN inser att 'jaha, inte konstigt varf beh inte tog'

Det är behandlingen som är det dyraste, och det är där räkningen skenar när det är fler leder.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka