en fråga...

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bodbäckspålle

Hur många månader måste man jobba för att få ihop till lite högre mammaersättning/arbetslöshetsersättning? Eftersom jag har pluggat i en massa år så har jag aldrig kunnat ha ett heltidsjobb mer sammanhängande än tre månader i rad, därför undrar jag. :p

Sv: en fråga...

Jag är lite osäker, men är det inte årsinkomsten de senaste 12 månader som man beräknar det på?

Tack för svaret:bow: , då kanske det blir en liten knodd om ca 1,5 år då...;)

Riktigt så enkelt är det inte.
I ditt fall så bör du fråga försäkringskassan.
Studieuppehåll brukar räknas på ett särskilt sätt, så det är mycket möjligt att de räknar ihop sammanlaggda tiden.
Det bästa som du kan göra är att ta kontakt med dem och fråga.
www.fk.se

Jag kommer snart att ha praktik i fem månader, efter det vill jag jobba ett tag innan jag skaffar barn, för att komma in i arbetet. Vi är båda snart färdigutbildade och det närmar sig det kritiska stadiet där vi båda så smått har börjat prata om barn :D Så egentligen är det ingen riktig brådska, jag är mest lite nyfiken på hur det fungerar.

Tänkte inte ha en färdig knodd om 1,5 år...utan en som just lagts i bakning kanske (om det ens fungerar, skrämande hur självklart man anser att det är...)

Jag ringde å frågade å de sa att man är berättigad föräldrapengar om man har varit anställd i sex månader eller har jobbat i 240 sammanhängande dagar fram till förlossningsdagen. Men har du haft uppehåll från jobb ett tag innan förlossningsdagen så har du ej rätt till föräldrapengar. Så jag som har 6 mån provanställning fram till mars får ej ut föräldrapengar om jag skulle få barn i ex juni å ej har jobbat under april och maj.

Det kan väl inte stämma...
Jag har jobbat på samma ställe 1½ år, heltid.
Slutade sista december och får bebis i april nån gång.
Jag hoppas verkligen jag kommer få föräldrapenning som är baserad på mitt senaste jobb.
Skrev in mig på AF på min första arbetslösa dag.

Jag har för mig att jag läst på fk.se att det får gå iaf 6 månader efter avslutat jobb innan bebisen kommer. Hoppas det stämmer.

Jag gick arbetslös/sjukskriven mer än sex månader innan jag födde barn och fick mitt sgi uträknat efter min anställning. Så det kan inte stämma.

Du har fel! ALLA har rätt till föräldrapengar, men om man inte har haft anställning etc dvs inte har någon SGI så får man den lägsta ersättningen, dvs 180 kr/dag minus skatt. Inte mycket men mer än ingenting!

Ja alla har ju rätt till föräldrapengar, men det blir väldigt liiite om man inte jobbat.

Så hon jag pratade med sa fel??? :mad:( var dessutom skitsur å otrevlig *morrar*) För jag hade tänkt att det var superduper att jag fick denna provanställning för då hade jag ngt att räkna på men ville kolla för att vara säker. (plus att jag jobbat fyra mån på olika platser så sammanlagt har jag jobbat 10 mån under -05 till mars -06)
Jag sa till henne att "Om jag jobbar 6 mån från sep till mars -06 å får barn under sommar/höst-06 , får jag räkna på den anställningen då?" Hon svarade att det fick jag inte... :(
Jag blev jättebesviken för det innebär ju osäkerhet inför att skaffa barn. Jag vill ju inte leva på existensminimum. Min väninna har aldrig jobbat så hon får ut ca 3000 kr i månaden. Jippie.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 605
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17