en fråga...

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bodbäckspålle

Hur många månader måste man jobba för att få ihop till lite högre mammaersättning/arbetslöshetsersättning? Eftersom jag har pluggat i en massa år så har jag aldrig kunnat ha ett heltidsjobb mer sammanhängande än tre månader i rad, därför undrar jag. :p
 
Sv: en fråga...

Jag är lite osäker, men är det inte årsinkomsten de senaste 12 månader som man beräknar det på?
 
Sv: en fråga...

Tack för svaret:bow: , då kanske det blir en liten knodd om ca 1,5 år då...;)
 
Sv: en fråga...

Riktigt så enkelt är det inte.
I ditt fall så bör du fråga försäkringskassan.
Studieuppehåll brukar räknas på ett särskilt sätt, så det är mycket möjligt att de räknar ihop sammanlaggda tiden.
Det bästa som du kan göra är att ta kontakt med dem och fråga.
www.fk.se
 
Sv: en fråga...

Jag kommer snart att ha praktik i fem månader, efter det vill jag jobba ett tag innan jag skaffar barn, för att komma in i arbetet. Vi är båda snart färdigutbildade och det närmar sig det kritiska stadiet där vi båda så smått har börjat prata om barn :D Så egentligen är det ingen riktig brådska, jag är mest lite nyfiken på hur det fungerar.

Tänkte inte ha en färdig knodd om 1,5 år...utan en som just lagts i bakning kanske (om det ens fungerar, skrämande hur självklart man anser att det är...)
 
Sv: en fråga...

Jag ringde å frågade å de sa att man är berättigad föräldrapengar om man har varit anställd i sex månader eller har jobbat i 240 sammanhängande dagar fram till förlossningsdagen. Men har du haft uppehåll från jobb ett tag innan förlossningsdagen så har du ej rätt till föräldrapengar. Så jag som har 6 mån provanställning fram till mars får ej ut föräldrapengar om jag skulle få barn i ex juni å ej har jobbat under april och maj.
 
Sv: en fråga...

Det kan väl inte stämma...
Jag har jobbat på samma ställe 1½ år, heltid.
Slutade sista december och får bebis i april nån gång.
Jag hoppas verkligen jag kommer få föräldrapenning som är baserad på mitt senaste jobb.
Skrev in mig på AF på min första arbetslösa dag.

Jag har för mig att jag läst på fk.se att det får gå iaf 6 månader efter avslutat jobb innan bebisen kommer. Hoppas det stämmer.
 
Sv: en fråga...

Jag gick arbetslös/sjukskriven mer än sex månader innan jag födde barn och fick mitt sgi uträknat efter min anställning. Så det kan inte stämma.
 
Sv: en fråga...

Du har fel! ALLA har rätt till föräldrapengar, men om man inte har haft anställning etc dvs inte har någon SGI så får man den lägsta ersättningen, dvs 180 kr/dag minus skatt. Inte mycket men mer än ingenting!
 
Sv: en fråga...

Ja alla har ju rätt till föräldrapengar, men det blir väldigt liiite om man inte jobbat.

Så hon jag pratade med sa fel??? :mad:( var dessutom skitsur å otrevlig *morrar*) För jag hade tänkt att det var superduper att jag fick denna provanställning för då hade jag ngt att räkna på men ville kolla för att vara säker. (plus att jag jobbat fyra mån på olika platser så sammanlagt har jag jobbat 10 mån under -05 till mars -06)
Jag sa till henne att "Om jag jobbar 6 mån från sep till mars -06 å får barn under sommar/höst-06 , får jag räkna på den anställningen då?" Hon svarade att det fick jag inte... :(
Jag blev jättebesviken för det innebär ju osäkerhet inför att skaffa barn. Jag vill ju inte leva på existensminimum. Min väninna har aldrig jobbat så hon får ut ca 3000 kr i månaden. Jippie.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 076
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 572
Senast: MiaMia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp