En fråga...

Sv: En fråga...

Men avkomman behöver ju inte bli sämre för det.

OM jag nu mot alla ods skulle få för mig att betäcka med icke godkänd hingt ser jag väl till hingsten, inte stamtavlan.

Visserligen är stam intressant på så sätt att man får lite facit på vad man kan vänta sig av avkomman, men någon GARANTI finns ALDRIG inom avel.

Dessutom bör man ha så mycket erfarenhet om man ska avla på det här sättet att man kan skilja på raser (travare dessutom frysmärkta).

Sedan anser jag att OM (jag bara ponerar) någon hingsts avkommor blir dåliga försvinner ju stoägarna. Avla på dåliga individer (oavsett kön och ras)och få dåliga avkommor drabbar väl endast ägaren eller?

Även om det inte finns någon mening med att producera dåliga hästar lider väl inte du av att jag har trebenta föungar? Även om endast slakteriet blir lyckligt har det ju endast drabbat mig..

Det här sista var lite svar i allmänhet.

Senast ändrad:

Alla travare är inte frysmärkta, många importer är det inte.
Och jag har mycket svårt att tro att en häst med travarpappa har samma möjligheter som en häst med PRE/fullblodspappa.
Sen finns det av jordbruksverket (eller vilka som nu har det) satta regler att följa när det gäller defekter. Det är inte tillåtet att avla på ett djur som nedärver defekter som kan orsaka smärta och lidande på avkomman. Enligt djurskyddssynpunkt.

Senast ändrad:

Endel amerikanska t.ex. Vet en amerikansk märr som inte var frysmärkt. Endel är märkta på annat sätt, men inte alltid synligt. Ett sto som är importerat från USA i år har en märkning på rumpan tror jag, det har ju endel PRE också. Även om det kanske handlar om olika märkning, inte alla som har koll på hur olika raser är märkta.

Amerikanarna brukar vara frysmärkta. De äldre, var tatuerade, men de flesta sådana har väl gått ur tiden..

Men om du bara ser till hingsten och inte till stamtavlan alla tycker du inte det finns en risk att inte se vad som kan "tänkas "komma", tex hingsten är stor och snäll, men om du ser var de i stam tavlan brukar ge så kanske det är "smått och ettrigt" precis som ditt sko kanske är (bra exempel nu Helge... ;)) och det som du egentligen inte vill ha.

(Exempel vad jag har hört så ska väl Pomme Royal ha ett OK temepermant, men jag även om jag hade varit intresserad av den hingsten i övrigt så hade jag inte tagit honom till mitt sto för risken att han skulle nedärva sin fars temperament, en häst med Pilots humör är jag tveksam till att jag skulle klara av).

Visst är det så..
Men trots allt är det väldigt svårt att avla på psyke. Det finns vassa hästar som lämnar lamm och tvärtom..

Det jag egentligen ifrågasätter är att avkomman inte behöver bli sämre talangmässigt.

Jag vet ett som är intaget för 5-6 år sen som inte är märkt. Och det som är intaget i år (eller i slutet av förra kanske) är märkt på rumpan. Alltså inte den typiska travfrysmärkningen som vi har och som dom flesta tar som tecken på att det är en travare.

Förvisso, men är folk verkligen så okunniga att dom inte kan se skillnad på ett fullblod och en travare :confused:

Kan det inte vara "andra-generationens" travare som därmed inte är frysmärkta eller MÅSTE alla travaravkommor frysmärkas fast de aldrig satt en hov på travet? Är ju inte så insatt i den branschen...

Enligt mina uppgifter måsta samtliga registrerade travare vara frysmärkta.

Det brukar vanligtvis göras i samband med registrering.

I motsats till vad någon skrev tidigare har alla importer Jag sett varit frysmärkta. Har fått importer från USA, Frankrike och Italien.

Och jag har sett 2 från USA där ingen varit frysmärkt. Jo, den ena på rumpan. Om du slår upp importerade travare på sportinfo hos ATG så står det t.o.m där att dom är tatuerade och inte alltid frysmärkta (vissa är frysmärkta, men inte alla). Kolla t.ex
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=175715
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=33079
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=130525

Dom är tatuerade.

Om du läser mitt tidigare inlägg har jag sagt att de ÄVEN kan vara tatuerade. :smirk:
Tatueringen görs i de flesta fall under överläppen och det är inte så svårt att kolla..

Däremot håller jag med Görel om att det är väl inte så himla svårt att se skillnad på ras?

Märkt eller inte så kan jag se skillnad på en bruks och en nordistravare..

Jajamensan!
Det är väl många som gissar fullblod på de otaliga trådar där folk visar en bild på sin ridtravare och frågar om nån kan gissa rasen.
Och det är ju just många av de som är så ruggigt okunniga som avlar hej vilt på vilken hingst som helst.

Det är man vanligtvis inte vid semin eller så brukar de flesta stalla stoet hos hingsthållaren.

Väldigt sällan jag ser till stoägaren vid själva betäckningen/insemineringen

Alltid? Alla kan inte det. Vet många sådana fall. Och eftersom endel av dessa stoägare inte är så jättekunniga, och kanske lite naiva, så vill man ju gärna lita på nått. Att springa runt och kolla runt mulen kanske inte är det första man gör.

Kom att tänka på en sak..
Den märren som hade ett märke på rumpan. Hon var inte triangelmärkt då?
Hur såg märket ut?

Det var ingen triangel iaf. Nu lade jag inte ner nått större intresse på vad det var (spelade ingen roll då), men det var ingen triangel. Hon står heller inte kvar hos min kompis så jag kan ta bild och visa. Tror det var siffror.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka