En fråga...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 4 498
Sv: En fråga...

Tyvärr så tror jag att det är svårt att komma till rätta med oseriösa hingstägare som annonserar på internet då det tyvärr krävs lite mer än en annons som bevis för att denne begår olagliga handlingar.

Jag tror inte att SH kan göra någonting då annonsen i sig själv inte har något bevisvärde då vem som helst i princip kan ha annonserat ut hingsten även om jag tror att det är hingsthållarna själva som gör det...

Det värsta med den här sortens avel är att man förbiser djurskyddet då man parar djur hur som helst och till höger och vänster...

Hälsningar Helen

Sverige har en lag om obligatorisk avelsvärdering av hingstar i allmän avel.

EU har en annan syn på avelsvärdering och ser det som ett handelshinder mellan EU länderna.
Sveriges krav på avelsvärdering av hästar ses inte med blida ögon av EU-kommissionen som anser att reglerna strider mot unionens avelsdirektiv.

Detta har medfört att egentligen vet ingen vad som gäller. SH är den myndighet som upprätthåller denna lag. Det har inträffat att SH har polisanmält hingstägare med hingstar som inte är avelsvärderade och använts i allmän avel.
Dessa anmälningar har lett till ingenting. Då ingen åklagare vill åtala hingstägarna för något som i dagsläget är mycket luddigt juridiskt.

Vi har under flera år gått och väntat på att något skall hända i endera riktningen.
Ett avskaffande av avelsvärdering har ingen inverkan på avelsföreningarnas arbetssätt med att i sin avel endast använda för rasen godkända hingstar.
Avelsföreningarna kan lugnt fortsätta som de gör nu, ett avskaffande har bara betydelse för sådana som avlar utanför rasernas stamböcker.

Sverige har under ett par år just påpekat djurskyddsaspekten och har även kommit med ett utkast till Bryssel med obligatorisk veterinärbesiktning men útan exteriör och brukskrav för hingstar i allmän avel. Detta försök till ny lag avvisades dock av Bryssel, då även obligatorisk veterinärbesiktning betraktades som att strida mot handelsfriheten.

Sedan har inget hännt, och inget hännt:

Men förra veckan så beslutade riksdagen om en utredning för att visa vilka positiva effekter avelsvärderingen har på djurskyddet, ett argument som Sverige hela tiden har fört fram.
"I EU:s avelsdirektiv regleras inte djurskyddsaspekten, vilket innebär att medlemsländerna kan ställa krav med hänvisning till djurskyddet, skriver jordbruksdepartementet i ett pressmeddelande."

Så nu får vi se vad detta leder till. Sverige är ju lite av djurens beskyddare inom EU och har tidigare drivit mycket hårt frågor ikring djurskydd. Måhända kanske Sverige lyckas med att "alla" hingstar iunm EU måste genomgå någon form av avelsvärdering innan de tillåts användas i allmän avel.
peråke

Då är jag med...

När jag läste djurskyddslagen relaterade jag till misshadlat djur och det fick jag inte gå ihop. Hä'sten behöver ju inte vara dåligt skött för att den inte är aveslvärderad..

älgen skrev:
På vilket sätt förbiser man djurskyddet?

Om inte hingsten är veterinärbesiktigad och röntgad med tanke på defektlistorna för avel, så finns risken att man använder hingst som skulle varit kasserad pga allvarliga nedärvbara defekter.

Tyvärr tror jag inte att många av dem som annonserar ut sina hingstar på annonssidorna har genomfört en så omfattande besiktning/röntgen på dem, det kostar ju pengar och det enda de verkar intresserade av är ju att tjäna pengar.

Vad menar du med allvarliga defekter.
Du får ju betäcka eget sto med egen hingst och då krävs ingen avelsvärdering.

Röntgen mm är väl olika för olika raser isf.

De raser jag sysslar med kräver ingen röntgen.

Vid avelsvärdering veterinärbesiktigas alla hingstar enlikt defektlista.
Efter avelsvärdringen erhåller hingsten ett avelsvärderingsbevis.
Avelsvärderingsbeviset ingår.
Härstamning (verifierad)
Exteriör
Bruksprov, minst obligatoriskt grundprov.
Veterinär besiktning.

Denna information är för stoägaren "kalla" fakta och ingen borde egentligen betala för en hingst utan att ha läst avelsvärderingsbeviset.
Hingstägare vill förstås alltid sälja sin hingst, och då framhålls hingstens positiva sidor.
Ett avelsvärderingsbevis innehåller "all information, såväl positiv som negativ.

Avelsvärderingsbeviset avslutas med om hingsten uppfyller rasvisa krav för sin ras eller inte (godkänd).

Avelsvärderingsbevis för hingstar som inte har några rasvisa krav, avslutas med att hingsten är avelsvärderad.

Finner avelsvärderingsnämnden att hingsten inte har avelsvärde, avslutas avelsvärderingsbeviset med.
"rekomenderas inte för allmän avel".

peråke

22. DEFEKTLISTA
Fynd vid veterinärbesiktning av hingstar vid avelsvärdering och hur dessa bör påverka
avelsvärderingsresultatet
Beteckningar: kass för avel = kasserad för all avel

kass = medför kassation, som ett rasvist krav, såvida inte annat
anges i rasvisa bestämmelser

1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster,
rapporteras

2 = saknar veterinärmedicinsk betydelse

rapp = skall meddelas i kritiken och antecknas på avelsvärderingsbeviset.
(Fel som medför kassation samt fel av betydelse
skall alltid rapporteras).

Listan finns på
www.svehast.se (hingstreglemente)

På SH´s hemsida finns även samtliga avelsvärderingsbevis för hingstar avelsvärderade 2002-2005 (inte halvblod).

Detta vet jag..
Det var röntgen jag ställde mig lite frågande till.

Jobbar på stuteri med avelshingstar och seminstation så mina frågor är mest hypotetiska.

Vi behöver inte röntga våra hingstar för att få dem avelsgodkända. Undantaget är en hingst där samtilga avkommor erbjöds gratis röntgen för att kunna utesluta arvbarhet på lösa benbitar.

Inom halvbloden är det krav på att hingsten är OCD-fri så där finns krav på röntgen och plåtarna skall granskas av ASVHs veterinär, har inte satt mig in i andra rasers krav men samtidigt kan man ju säga att OCD står väl som defekt på SH-lista, hur fasiken kollar man att hingsten är fri från det utan att röntga ?

Nej det KAN ju bli en alldeles utmärkt avkomma med en icke godkänd hingst men ATT hingsten är godkänd borgar ju för viss kvalitet t ex. Inlägget om araben ovan talar ju lite för det.
Det finns ju ändå en anledning till att man bedömmer och godkänner/ icke godkänner hingstar.

-------
Miss F
Det finns säkert många som inte vet att det inte lagligt därför är det ju extrabra att frågan tas upp här och att det finns folk som kollar vad som "händer" om man använder en sådan hingst. Skulle vara intressant att få veta både från stoägaren och hingstägarens sida.
Jag håller med om att båda är lika "skyldiga" och borde få ta samma ansvar...

Det är inte så vanligt bland ponnyer med lösa benbitar så det behövs ingen röntgen där.

Jag vet i alla fall 2 tyska ridponnyer som haft OCD i bakknäna, så vist finns det på ponnyer också är kanske inte lika vanligt. Just ridponnyerna borde ju kunna vara drabbade då det ju är många av dem som är avlade med "stor hästar" i stammarna.

Ja men då har dom fullblod eller Hbl i sig! Renras ponnyer har det inte!

I Tyskland eller Holland eller övriga Europa röntgar man inte sina ridponnyer, jag vet ej om Tyskland röntgar sina Hbl? Men i sverige röntgas Hbl men det är endast hingstarna

älgen skrev:
Missförstå mig rätt flickor....

Men vad är det som säger att en icke godkänd hingst inte kan lämna bra avkommor?

Risken är att hingsten inte är den hingst som utannonseras. Härstammning mm är det ju bara att hitta på något som låter bra.
// Linda

Risken är väl att nån tar en begagnad travhäst och har den som avelshingst, och kallar den nåt kul, t ex korsning PRE/fullblod.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 254
Senast: Murray
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 633
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka