En fråga...

Sv: En fråga...

Antingen är hästarnas ägare otroligt okunniga, eller så försöker de lura dom som är extremt okunniga :crazy:

Den polska hingsten har dessutom en mamma med okänd härstamning...

Görel skrev:
Min favorit är tvåårshingsten där pappa, farfar och morfar inte är godkända :crazy:

Man får sådan lust att maila dem och fråga vad de sysslar med. Vet de ens om att det är olagligt måntro?

Kan man anmäla sådant någonstans? SH?

Det får jag också lust att göra!

Sen undrar jag över hur många brott som egentligen begås. Att låta en hingst som varken är godkänd eller avelsvärderad betäcka ston som inte tillhör ägaren är ett brott, men att också ta betalt för det borde vara ytterligare ett brott :confused:

Man kan kanske hinta lote fint till SH :angel:

*Lånar knapp*

Borde det inte vara någon som kollar de ej visade hingstar som annonserar? Vad händer med ägarna? Vad är det för vits med att det är lag på att "hingstar som ej löst licens/bevis inte får betäcka främmande ston" om hingstägarna inte får ngn form av "straff"??

MissFideli skrev:
Egentligen borde man säga till dom som har annonssidan, dom bidrar ju till olaglig verksamhet.

Ja, och egentligen finns det lika många stoägare som annonserar efter hingst...."behöver ej vara godkänd, bara det är billigt"
Och helst då att den står hos grannen då med :devil: :confused:
så "man" slipper uppstallningskostnaderna.....
Huvva får dylika annonser, gäller såväl oseriösa & okunniga hingstägare som oseriösa och okunniga stoägare :eek: :mad:

Lika väl som det ligger på hingstägarens ansvar att lösa giltig betäckninglicens för innevarande år, lika mycket ansvar ligger på stoägaren att kontrollera att så verkligen skett!!!

mvh
Carina på Cesam Arabians

jAG ÄR OCKSÅ MED!

Framför allt tror jag att många tänker att "äsch, jag ska bara ha hästen själv och rida runt lite på" men det kan ju hända så mycket. Man kan behöva sälja och dessutom finns det ju en anledning till att hingstar blir godkända eller icke! Hade varit intressant att höra någon från "andra sidan" förklara...

Jo, jag såg endel spännande annonser där med. Men har dom inte gjort det än, så har dom ju heller inte begått nått brott. Så dom borde väl mest få en varning så dom vet vad det handlar om. Såvida dom inte gjort det tidigare. Men vissa av hingstarna verkar ju ha betäckt flera gånger, så dom är nog lättare att sätta dit.

Hade en diskussion för nått år sen med en hingstägare, hon tyckte att det var ju bara att regga med okänd härstamning så kom man undan. Och på sätt och vis är ju det rätt.

Jag talade med en som var så glad för dom hade sparat pengar då dom använde hingsten innan han var godkänd, han blev sedemera godkänd (ponnyhingst)
Jag tror det är svårare att sälja ett Hbl's avkomma med okänd än vad det är en ponnyavkomma med okänd stam.....

Jag tycker personligen att man ska försöka följa de regler som finns, samt att man ska titta kririskt på det man betäcker med både på hingst o sto. När snart vår avelsvärdering försvinner är det viktigt att vi stoägare istället frågar efter utställnings resultat osv på de olika hingstar vi funderar på att använda, det är viktigt att vi vet att hingsten kopletterar vårt sto samt att han inte har några avvikelser exteriört som kan påverka avkommans hållbarhet eller teperament.

Jag vet inte hur det är i ponnyaveln, men ett halvblod som är tillverkat när pappan inte var godkänd kan aldrig få gröna papper. Både Irco Mena och Cortez har åtminstone en årgång var med gråa papper.

Jag håller på att kolla upp vad straffet kan vara för att låta sin hingst som varken är godkänd eller avelsvärderad betäcka andras ston, men har inte hittat något ännu. Har du hittat något?

MissFideli skrev:
Jo, jag såg endel spännande annonser där med. Men har dom inte gjort det än, så har dom ju heller inte begått nått brott. Så dom borde väl mest få en varning så dom vet vad det handlar om. Såvida dom inte gjort det tidigare. Men vissa av hingstarna verkar ju ha betäckt flera gånger, så dom är nog lättare att sätta dit.

Hade en diskussion för nått år sen med en hingstägare, hon tyckte att det var ju bara att regga med okänd härstamning så kom man undan. Och på sätt och vis är ju det rätt.

Nej förvisso, men de är ju så dumma att de tror att de får en billig häst att göra så här.....buskavel är precis lika dyrt, om inte dyrare (!!!) som "godkänd" avel, eller hur??

Missförstå mig rätt flickor....

Men vad är det som säger att en icke godkänd hingst inte kan lämna bra avkommor?
Även om chansen ökar med en godkänd...
Märren har ju också stor del i det hela och vissa kombinationer är ju helt enkelt bättre än andra.

Älgen på djupt vatten.he,he

Det är inte vad diskussionen handlar om, utan lagligheten i att sälja betäckningar med hingstar som varken är godkända eller avelsvärderade eftersom de inte får användas i allmän avel.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka