En fråga...

S

Sweet

Kollar hingstannonserna på buke och ser väldigt många hingstar som INTE är godkända för avel men ändå betäcker ston, får man som hingstägare göra så?? :confused:

Sv: En fråga...

Man har inte fått göra så, men nu är det väl ändringar på väg som säger att det räcker med veterinärintyg eller vad det var. Men om det har börjat gälla än vet jag inte.

Än så länge måste en hingst vara avelsvärderad för att få användas i allmän avel.

Jag har också sett annonserna, och undrar ifall hingstägaren inte vet om besiktningstvånget, eller struntar i det och ser det som en chans att tjäna en slant.

Måste man inte ha betäckningslicens (eller nåt åt det hållet?) till sin hingst om den ska betäcka andras ston? Och kan man få det om hingsten inte är avelsvärderad?

Hingstägaren borde ju vara den som gör fel men stoägaren är ju riktigt korkad som betäcker sitt sto med en icke godkänd hingst.

Jag tänker som så att alla stoägare kanske faktiskt inte vet att hingtsar måste vara godkända o s v, men att den som säljer en vara måste veta vad som gäller.

Absolut. Bara tänkte på vem man egentligen borde anmäla i sånna fall. Inte för att jag tänker göra nått, men en hypotes.

Borde man inte kunna kolla upp det från ASVH eller nåt? De annonserar ju ofta att hingsten inte är godkänd?

Ja, det finns ju faktiskt godkända hingstar som kostar lika lite som icke godkända (om det nu är priset man tänker på..)

Vad borde man kunna kolla upp hos ASVH :confused:

Du kan ju gå in på deras hemsida och se vilka hingstar som löst betäckningslicens för året.

*lånar*

Det konstiga är att de icke godkända ibland kostar mer än vad vissa godkända halvblodshingstar gör.... ;)

Sweet skrev:
Måste man inte ha betäckningslicens (eller nåt åt det hållet?) till sin hingst om den ska betäcka andras ston? Och kan man få det om hingsten inte är avelsvärderad?
Jo de MÅSTE ha bet. licens för att betäcka främmande ston.
Och det är sedan /faktiskt) upp till stoägaren att kontrollera att hingstägaren verkligen betalt....genom att 1) be att få se licensne eller 2) be att få se kvitto på inbet.

mvh
Carina

Ja jag menade dels att man kunde kolla upp om lic. är löst och så finns det ju även hingstar med som är avelsvärderade men ej godkända men ändå ok att betäcka med dvs som har betäckingsbevis o därmed ger gråa papper(Sambesi tex)- de finns också med på ASVH-sidan. Osäker på om trådskrivaren menar dessa hingstar eller hingstar som i´nte ens har betäckningsbevis. hur allt ligger till finns beskrivet på www.asvh.se under Betäckning-föl

Dels menade jag att det måste ligga i ASVHs intresse att inte ej godkända hingstar betäcker...

Visst ligger det i ASVH:s intresser att icke godkända hingstar används i aveln. Åtminstone tidigare har det därför varit mycket dyrare att regga en avkomma till en hingst som varken varit godkänd eller avelsvärderad. Jag känner till flera fall där man sagt att hästen har okänd stam istället för att komma undan den dyrare avgiften.

Tror tråden handlar om dom som inte är nått, dvs där ägarna sparat dom som hingst och låter dom betäcka utan att dom ens är visade.
Finns några sånna här på annonsforumet.

Min favorit är tvåårshingsten där pappa, farfar och morfar inte är godkända :crazy:

Och Pascal som nedärver sin skäckfärg till 95%. Sensation !!
Synd att det är så himla okunnigt folk som äger dessa hästar.

Och den polska skäckhingsten, 16 år och har tävlat 1.10 hopp, och LA dressyr. Jag må vara kinkig, men det tycker jag är grundutbildning, inga prestationer.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka