Skulle tippa på nån sån typ av björnprov ja, fast det är ju inget jaktprov direkt. Jaktprov som vi som har jakthundar går på anordnas ju av rasklubben på frilevande vilt och det finns inga jaktprov på frilevande vilt för vaktande herdehundar.

Då är jag med på hur du tänker. Jag får bara... verkligen inte ihop en ras av hur den här hunden beskrivits!

Tror inte rasen är såååå ovanlig. Ovanlig, ja. Men unik i Sverige, nej.
Däremot anar jag att det är en ras som kan väcka känslor. Därav hychpychet runt hunden.
Vilket automatiskt gör mig tveksam till att ge mer råd. Är rädd att det kan bli väldigt fel....

Tror inte rasen är såååå ovanlig. Ovanlig, ja. Men unik i Sverige, nej.
Däremot anar jag att det är en ras som kan väcka känslor. Därav hychpychet runt hunden.
Vilket automatiskt gör mig tveksam till att ge mer råd. Är rädd att det kan bli väldigt fel....

Därav att jag inte gett något råd och jag är faktiskt rätt säker på med den kunskap och erfarenhet som jag har, att jag skulle vara en bra ägare till vilken hund som helst oavsett ras om jag haft den sedan valp och få uppfostra den själv helt efter individ, men att ge råd till en rookie med en unghund av stor herde/vaktmodell som redan nu i valpålder börjat uppvisa en del problembeteenden? Nope, det vägrar jag att göra och rent krasst, skulle jag föda upp en ras av typ som ts beskriver så skulle jag aldrig sälja en sådan till en nybörjare heller. Det är bara oseriöst liksom..

Det jag tänkte på va när valpen började busa/ bita i en 12 åring som satt i soffan. Om hunden skrämmer andra blir det ett problem
Jag stänger inte undan hundarna för att vi får besök, skulle aldrig få för mig
Blir folk störda av hundarna så mår varken hund eller människa bra. Kompostgaller framför dörren till ett annat rum löser det problemet. OCH det är bra mycket snällare mot alla.

Därav att jag inte gett något råd och jag är faktiskt rätt säker på med den kunskap och erfarenhet som jag har, att jag skulle vara en bra ägare till vilken hund som helst oavsett ras om jag haft den sedan valp och få uppfostra den själv helt efter individ, men att ge råd till en rookie med en unghund av stor herde/vaktmodell som redan nu i valpålder börjat uppvisa en del problembeteenden? Nope, det vägrar jag att göra och rent krasst, skulle jag föda upp en ras av typ som ts beskriver så skulle jag aldrig sälja en sådan till en nybörjare heller. Det är bara oseriöst liksom..

Maremmor kastas på vem som helst som vill ha en stor familjehund. Det är rena katastrofen, särskilt när folk tror de har en golden modell större i andra änden av kopplet. Generellt herdehundar tycker jag är lite som att ge råd till folk som vrålar "guns don't kill people, people kill people". Jag håller helt med dig, är hellre tyst än riskerar att ge fel råd på fel typ av hund.

Maremmor kastas på vem som helst som vill ha en stor familjehund. Det är rena katastrofen, särskilt när folk tror de har en golden modell större i andra änden av kopplet. Generellt herdehundar tycker jag är lite som att ge råd till folk som vrålar "guns don't kill people, people kill people". Jag håller helt med dig, är hellre tyst än riskerar att ge fel råd på fel typ av hund.
Maremmor föds det inte särskilt många i Sverige sist jag kollade... Jag har själv haft en och har därför ett visst intresse av rasen.

Jag är väldigt mycket för att man använder sig av inlärning istället för att skälla på hunden när den inte förstår. Men just när det gäller oklarheter i bestämmandet så tycker jag inte man löser det genom att belöna bort ett felbeteende. På samma sätt gör det inget för relationen som sådan när man lär hunden att sitta och vänta på sin mat, eller att inte tränga sig i dörren. Det blir ett inlärt beteende som hunden gör därför att den tjänar på det, inte för att den respekterar sin ägare egentligen. På något sätt måste ju Lampan tala om för sin hund att det är människan som är boss.

Sedan går det såklart att leva ett bra liv med en hund som aldrig har fått lära sig vem som bestämmer utan bara tränats till att utföra vissa beteenden i vissa situationer. Men man kan inte ge hunden så mycket frihet och riktigt bra fungerar det (enligt min erfarenhet) bara när hunden är så loj att den inte ställer till med några dumheter. Jag hade personligen aldrig orkat leva med en hund som trodde den kunde bestämma över mig.

Jag vet inte om jag tror att hunden tänker i termerna att den bestämmer över mig..

I soffan låter det snarare som att den blev för busig. Vilket väl inte är helt ovanligt för en 6 månader gammal hund. Att vara ohyffsad och försöka sno mat är väl heller inte ovanligt för valpar. Speciellt inte om andra hunden inte säger till. Att gnaga sig loss lite halvlamt (låter nästan som flamsande som aggressionsdämpning, duschen kanske är obehaglig?) vid hantering den inte tycker om är väl heller inte superkonstigt. Hunden låter allmänt grejig med munnen och lite ohyffsad. Men det kan ju vara allt ifrån det till att hunden menar allvar. Men jag tycker nästan det mesta låter som överslagsflamsande. Kan ha totalt fel. Skitsvårt att veta utan att se irl.. Tycker ts snarast ska få hjälp av en BRA tränare som kan se hunden irl.

Tog ett tag med summerande av olika trådar innan polletten trillade ner här.....

Nu vet jag inte om kuvasz är nämnd i tråden men det var en hund man inte kom nån vart med om den inte var med på noterna. Inte min hund men jag rådde ägarna att lämna tillbaka den till säljaren/uppfödaren då jag ansåg att det inte var nån sällskapshund. Två sjuka pensionärer som inte orkade alls.

Har ju inte kvar min klassiska Gnistblomma som avatar, kanske det som ställde till det :D Den har ju varit synonym med mig under många år den
Dig kände jag igen ;)
Menade att det har varit mycket sumerande av det TS skrivit i olika trådar innan jag började inse att det var nog en viss typ av hund som är aktuell. Så nu backar jag undan :up:

Fler nallebjörnar i min nystartade tråd, hur många har hört talas om Aidi?

Vad gäller TS så har jag uppfattat det som att hen faktiskt läst o tagit till sig av vad vi skriver o det skall hen ha cred för. Både du @Gnist o jag kan vara lite kinkliga kring det där med stamtavlor o officiella meriter. För tillfället kör jag benefit of the doubt (dock ej i burka o fetmaepidemitrådar).

Jag vet inte om jag tror att hunden tänker i termerna att den bestämmer över mig..

I soffan låter det snarare som att den blev för busig. Vilket väl inte är helt ovanligt för en 6 månader gammal hund. Att vara ohyffsad och försöka sno mat är väl heller inte ovanligt för valpar. Speciellt inte om andra hunden inte säger till. Att gnaga sig loss lite halvlamt (låter nästan som flamsande som aggressionsdämpning, duschen kanske är obehaglig?) vid hantering den inte tycker om är väl heller inte superkonstigt. Hunden låter allmänt grejig med munnen och lite ohyffsad. Men det kan ju vara allt ifrån det till att hunden menar allvar. Men jag tycker nästan det mesta låter som överslagsflamsande. Kan ha totalt fel. Skitsvårt att veta utan att se irl.. Tycker ts snarast ska få hjälp av en BRA tränare som kan se hunden irl.

Tänk en Rottweiler som tror att han är kung och ingen ska säga åt honom vad han ska göra. Han kan däremot ha lite åsikter om hur andra ska bete sig runt honom. Jag har träffat några sådana, efter att de vuxit upp. De är riktigt, riktigt otrevliga att handskas med och en av gångerna var jag glad att jag inte var själv med den hunden. Han tyckte att jag behövde plattas till lite och där hade jag kunnat stå och vifta med min köttbulle till ingen nytta. Som tur är gick han att bryta med en kampleksak som en annan person viftade med. Annars hade jag nog varit rätt rökt. När det gått så långt är det ingen idé att ge sig på fysiskt för hunden vinner garanterat.

Jag tycker att TS beskrivning av hunden är svår att tolka. I de senare inläggen har hon plockat bort allt allvar i beteendet från hundens sida och nu blir det mer bus och trams. I början tyckte jag det lät rätt allvarligt. Någon överslagshandling tycker jag dock inte att det låter som. Jag undrar också om det verkligen är en jätteras till hund hon har, eftersom hon förväntade sig att ta med den in till en bekant. Det gör man väl inte om man har en stor herdehund. Eller?

Det du skriver här
Är exakt så som jag har uppfattat honom!
Jag har tyckt att det har blivit ett litet problem ( i vissa situationer) som jag har velat bryta

Jag förstår att det måste vara jättesvårt att få en bild på händelsen och på hunden efter en beskrivning på nätet
Händelsen hade kunnat vara mycket allvarlig

Det finns ingen aggressivitet i hunden, han är jäkligt envis och vill ha sin vilja igenom ( jag är envisare) jag har heller aldrig backat eller flyttat mig för honom

Jag har haft en hård terrier tidigare, hon blev 14 år
Jag vill inte fostra mina nuvarande hundar med samma hårda metoder jag hade på henne

Det du skriver här
Är exakt så som jag har uppfattat honom!
Jag har tyckt att det har blivit ett litet problem ( i vissa situationer) som jag har velat bryta

Jag förstår att det måste vara jättesvårt att få en bild på händelsen och på hunden efter en beskrivning på nätet
Händelsen hade kunnat vara mycket allvarlig

Det finns ingen aggressivitet i hunden, han är jäkligt envis och vill ha sin vilja igenom ( jag är envisare) jag har heller aldrig backat eller flyttat mig för honom

Jag har haft en hård terrier tidigare, hon blev 14 år
Jag vill inte fostra mina nuvarande hundar med samma hårda metoder jag hade på henne

Hunden behöver inte vara aggressiv/arg för att bli farlig, det "räcker" med en god portion kamplust. Rottweilern i mitt exempel visade inte ett uns till aggressivitet när jag träffade honom, däremot tog han till en del imponerbeteenden och så fanns där en rejäl portion okontrollerad kamp.

Men oavsett så är det nog verkligen dags att hunden får lära sig var gränserna går, vad NEJ betyder och att man käftar inte emot. Är det en liten hund så kan ni ta den under armen och gå i alla fall, men en stor hund som uppfostrats gränslöst blir jobbig även om den är snällheten själv.

Tänk en Rottweiler som tror att han är kung och ingen ska säga åt honom vad han ska göra. Han kan däremot ha lite åsikter om hur andra ska bete sig runt honom. Jag har träffat några sådana, efter att de vuxit upp. De är riktigt, riktigt otrevliga att handskas med och en av gångerna var jag glad att jag inte var själv med den hunden. Han tyckte att jag behövde plattas till lite och där hade jag kunnat stå och vifta med min köttbulle till ingen nytta. Som tur är gick han att bryta med en kampleksak som en annan person viftade med. Annars hade jag nog varit rätt rökt. När det gått så långt är det ingen idé att ge sig på fysiskt för hunden vinner garanterat.

Jag tycker att TS beskrivning av hunden är svår att tolka. I de senare inläggen har hon plockat bort allt allvar i beteendet från hundens sida och nu blir det mer bus och trams. I början tyckte jag det lät rätt allvarligt. Någon överslagshandling tycker jag dock inte att det låter som. Jag undrar också om det verkligen är en jätteras till hund hon har, eftersom hon förväntade sig att ta med den in till en bekant. Det gör man väl inte om man har en stor herdehund. Eller?
Han använder munnen när han vill busa.
Får är det bus och trams
Han använder också munnen när han vil att jag flyttar på mig, slutar torka tassarna, släpper när han ska in i duschen

Det som har gjort mig förvånade är att ni alla har reagerat så starkt på min beskrivning
Jag har själv sett på det som ett litet problem

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar