Vallning/jakt? Vad är det för vallning som går att göra med en jakthund?!?
Ja jag funderade också på det
Vad jag tänkte sen är ju att jakthundar dödar ju oftast inte bytet. Dom hittar älgen och skäller tills jägaren kommer
Kan inte det liknas vid vallning, hunden har en uppgift i båda fallen som den är tränad för?
Använder en vallhund inte sin jaktinstinkt?

Har jag helt fel?

Känns som antingen i grupp 1 där det finns typ 4 ovanliga raser av större modell (ingen är lämplig för en nybörjare) eller i grupp 2 där det ju finns 10 ovanliga raser av större modell.

De 14 raserna har gemensamt att de är ovanliga, stora och används i hemländerna som vakt/herdehundar och att ingen av dem är lämpliga för en oerfaren hundägare som inte vet vad den pysslar med..

Däremot finns ingen större hund av den brukstypen med kombinationen jakt, vall och vakt annat än att de givetvis jagar ikapp det rovdjur som vågar sig nära, men det är ju något helt annat det.

Känns som antingen i grupp 1 där det finns typ 4 ovanliga raser av större modell (ingen är lämplig för en nybörjare) eller i grupp 2 där det ju finns 10 ovanliga raser av större modell.

De 14 raserna har gemensamt att de är ovanliga, stora och används i hemländerna som vakt/herdehundar och att ingen av dem är lämpliga för en oerfaren hundägare som inte vet vad den pysslar med..

Däremot finns ingen större hund av den brukstypen med kombinationen jakt, vall och vakt annat än att de givetvis jagar ikapp det rovdjur som vågar sig nära, men det är ju något helt annat det.
Vilka hundar är det du tänker på?

Nu är det din hund och du gör som du vill, men jag vete tusan om mutor kommer hålla hela vägen. Förr eller senare så kommer ni hamna i en situation där hunden ger blanka fan i mutan och då är ni tillbaka på ruta ett där det står mellan din och hundens vilja. Som tillfällig lösning just nu kanske, men känner du dig det minsta osäker så hade jag sökt upp en expert på rastypen nu när hunden fortfarande är liten och hanterbar. Dumt att skjuta problemen på framtiden!

Nu var mitt tips inte tänkt som en muta utan att helt enkelt lära in önskat beteende positivt.
Sen får man givetvis fasa ut belöningen som i all annan inlärning.

Till ts: jag tycker nog inte heller du ska tillåta hunden i soffan i de situationer det uppstår konflikter. Kanske helt förbjuda hunden i soffan om den inte blir uppbjuden? Och samtidigt träna all nedgång med att det ger något positivt och trevligt. Och inte att hunden förlorar på det. För beroende på vilken typ av hund det är tror jag problemet kan eskalera om kommandon som ges ofta innebär en konflikt eller att hunden förlorar en resurs. Jag hade nog tänkt mycket byteshandel och klara kommandon som innebär trevligheter när hunden lyssnar.

Nu var mitt tips inte tänkt som en muta utan att helt enkelt lära in önskat beteende positivt.

Till ts: jag tycker nog inte heller du ska tillåta hunden i soffan i de situationer det uppstår konflikter. Kanske helt förbjuda hunden i soffan om den inte blir uppbjuden? Och samtidigt träna all nedgång med att det ger något positivt och trevligt. Och inte att hunden förlorar på det. För beroende på vilken typ av hund det är tror jag problemet kan eskalera om kommandon som ges ofta innebär en konflikt eller att hunden förlorar en resurs. Jag hade nog tänkt mycket byteshandel och klara kommandon som innebär trevligheter när hunden lyssnar.

Jag är väldigt mycket för att man använder sig av inlärning istället för att skälla på hunden när den inte förstår. Men just när det gäller oklarheter i bestämmandet så tycker jag inte man löser det genom att belöna bort ett felbeteende. På samma sätt gör det inget för relationen som sådan när man lär hunden att sitta och vänta på sin mat, eller att inte tränga sig i dörren. Det blir ett inlärt beteende som hunden gör därför att den tjänar på det, inte för att den respekterar sin ägare egentligen. På något sätt måste ju Lampan tala om för sin hund att det är människan som är boss.

Sedan går det såklart att leva ett bra liv med en hund som aldrig har fått lära sig vem som bestämmer utan bara tränats till att utföra vissa beteenden i vissa situationer. Men man kan inte ge hunden så mycket frihet och riktigt bra fungerar det (enligt min erfarenhet) bara när hunden är så loj att den inte ställer till med några dumheter. Jag hade personligen aldrig orkat leva med en hund som trodde den kunde bestämma över mig.

I soffa har det inte varit någon "konflikt"
Där är det mer att han härjar och busar med munnen. Mina båda hundar är också i gapet på varandra utan att vara arga. Dom leker och använder munnen. För vår del ser jag inget problem där i sig. Problemet är bara om någon annan missförstår varför hunden använder munnen och brottas med den
Jag vet inte om du förstår hur jag menar. Om du gör det säg gärna det

Vad jag tänkte sen är ju att jakthundar dödar ju oftast inte bytet. Dom hittar älgen och skäller tills jägaren kommer
Kan inte det liknas vid vallning, hunden har en uppgift i båda fallen som den är tränad för?

Har jag helt fel?
Ställa och valla är inte samma sak. Btw så dödar en del eftersökshundar trafikskadade djur. Mer skonsamt än att djuret ska stressas av att det kommer en människa klampande.

I soffa har det inte varit någon "konflikt"
Där är det mer att han härjar och busar med munnen. Mina båda hundar är också i gapet på varandra utan att vara arga. Dom leker och använder munnen. För vår del ser jag inget problem där i sig. Problemet är bara om någon annan missförstår varför hunden använder munnen och brottas med den
Jag vet inte om du förstår hur jag menar. Om du gör det säg gärna det
Varför ska någon annan ha en synpunkt på dina hundars göranden? Får du besök- stäng undan hundarna.
Samma princip som när du besöker någon annan. Ta inte med hundar som är brötiga (eller några andra hundar heller för den delen).

Har jag helt fel?

Fast det handlar ju om det där med genetik och avel. För att avla fram en bra vallhund så kan man inte dessutom selektera på en bra jakthund och en bra vakthund.

Det är inte så lätt som att om man tar" lite av varje så blir allt bra", och "hunden blir vad man gör den till". Det krävs noggrann och långsiktig avel för att få fram en hund som är användbar inom ett av de tre områdena. Alla tre på en gång är bara bs.

Fast det handlar ju om det där med genetik och avel. För att avla fram en bra vallhund så kan man inte dessutom selektera på en bra jakthund och en bra vakthund.

Det är inte så lätt som att om man tar" lite av varje så blir allt bra", och "hunden blir vad man gör den till". Det krävs noggrann och långsiktig avel för att få fram en hund som är användbar inom ett av de tre områdena. Alla tre på en gång är bara bs.
Om det är väldigt gamla raser så har rasen kanske haft olika inriktningar under tiden?
Jag frågar för jag vet inte plus att jag tycker det är konstigt att dom skriver som dom gör i rasbeskrivningarna

En bc idag hur mycket har den förändrats jämfört med för 50 eller 100 år sen
När det gäller egenskaper och fysik?

Varför ska någon annan ha en synpunkt på dina hundars göranden? Får du besök- stäng undan hundarna.
Samma princip som när du besöker någon annan. Ta inte med hundar som är brötiga (eller några andra hundar heller för den delen).
Det jag tänkte på va när valpen började busa/ bita i en 12 åring som satt i soffan. Om hunden skrämmer andra blir det ett problem
Jag stänger inte undan hundarna för att vi får besök, skulle aldrig få för mig

Om det är väldigt gamla raser så har rasen kanske haft olika inriktningar under tiden?
Jag frågar för jag vet inte plus att jag tycker det är konstigt att dom skriver som dom gör i rasbeskrivningarna

Rasbeskrivningarna på SKK är ibland lite märkliga men oftast är det rasklubbarna själva som tar fram informationen, att användningsområdena kan skifta efter 50 år är ju inte så konstigt och att de då tar med historiken är ju ofta intressant men säger kanske inte så mycket om rasen idag.

Inte alls.
Old Hemp, f 1893
oldhemp.png

Rasbeskrivningarna på SKK är ibland lite märkliga men oftast är det rasklubbarna själva som tar fram informationen, att användningsområdena kan skifta efter 50 år är ju inte så konstigt och att de då tar med historiken är ju ofta intressant men säger kanske inte så mycket om rasen idag.

Det säger nog ärligt talat mest om rasklubbens romantiska föreställningar, tror jag. ;)

Rasbeskrivningarna på SKK är ibland lite märkliga .

Rasbeskrivningarna på skk kommer från rasernas hemland, dvs det land som avlat fram hundarna, som vet vilka egenskaper som finns och ska finnas i generna. Sen att allt som tas in utifrån nästan per automatik anses bli tandlösa gosedjur så fort de kommer till sverige är för mig en gåta.

Fauven är ett exempel på sånt; de avlas för att jaga allt inklusive vildsvin, men här i Sverige anses de av de många (ivrigt påhejat av rasklubben) för små och skadliga för att "få" jaga annat än rå, hare och möjligen räv.
De mer eller mindre renodlade vildsvinsavlade linjer, den självständighet, det mod, den dådkraft som dessa hundar måste ha, suddas liksom bort så fort de befinner sig i Sverige, då blir de hux flux menlösa ljumma jakthundar, långt från vad de ska vara och långt från vad de faktiskt är..

Vilka har mest rätt i vilka egenskaper som finns i rasen tror ni, uppfödarna i ursprungslandet eller här?

Rasstandarder revideras, så det som står i dem är tämligen aktuellt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar