Jag tror det är rätt sällan det är automatiskt fel att leka fysiskt med en hund, det viktiga är snarare hur det görs och att det finns regler i leken. Jag leker väldigt hårt med Monster, det blir både sår och blåmärken med jämna mellanrum och det ser jag inte som ett problem alls - så länge det är olyckshändelser och han taggar ner direkt jag visar att något inte var OK. Det är alltså situationsberoende, han kan vara väldigt hårdhänt och signalera ordentligt aggressivt i en lek vi båda kommit överens om men hade han ens kommit i närheten av att hota mig fysiskt (protestera mot mitt beslut genom att bitmarkera på det sätt du beskrivit i tråden) och faktiskt mena det då hade jag nog startat alla larmsystem jag kan tänka mig faktiskt.
Nu är ju han vuxen och vi har en rätt stadig relation, men vad jag menar är att det är inte att hunden är fysisk eller använder tänderna som låter som ett problem i det du beskriver, utan avsikten bakom. Jag hade inte velat stryka fysisk lek för all framtid (men det kan vara klokt att göra det så länge, tills ni arbetat fram regler), för många hundar är det väldigt nyttigt och roligt. Det ger en också goda möjligheter att just etablera regler och behärskning.
(Att han greppar kroppsdelar i lek hade jag dock strukit permanent.)