Finns vissa som påstår att vinthundarna i ursprungsländerna även hjälpt till att hålla ordning på boskap. Inte direkt vallhund i mina ögon (som tänker på Migos hundar när någon säger vallning ;) ) men tja... I övrigt stämmer det ju på vad lampan skriver: jakthund, viss vakt, går att jaga låtsasbyte med, finns flera ovanliga raser, inte förarvek osv. Även om det inte är vinthund hon har så går det ju att sålla bort ett knippe raser som det skulle kunna vara. Jag själv tycker att jag är ganska bra på hundraser men kan inte komma på någon som passar in perfekt på vad som beskrivs.

Åhå, hade jag ingen aning om! Tackar, lärt mig något nytt! :up:

Jag tänkte mig något i stil med en renvallare, även om det inte stämmer särskilt bra heller (och jag trodde det handlade om en larmare). Och inte är så sällsynta. :D

Finns det vallande vinthundar?
Mina tankar går mot någon av de stora herdehundarna, de är stora, de är inte förarveka, de är sällsynta o har ursprungligen använts till vall så väl som jakt samt även till vakt. Oftast väldig skarpa hundar där det är plättlätt även för mycket hundvana förare att misslyckas kapitalt med träning o uppfostran.

Mina tankar går mot någon av de stora herdehundarna, de är stora, de är inte förarveka, de är sällsynta o har ursprungligen använts till vall så väl som jakt samt även till vakt. Oftast väldig skarpa hundar där det är plättlätt även för mycket hundvana förare att misslyckas kapitalt med träning o uppfostran.

Ja, tanken har fladdrat lite hos mig också, men då kan rimligen inte rasen beskrivas som "inte tuff"?

(Även om jag blir alltmer förvirrad över vad som menas med det, med en muckig hund som inte är förarvek...)

"Stor lufs" kallas den i en annan tråd så jag misstänker att @vallhund kan vara på rätt spår. Kan vara känsligt med dessa raser....

Ja, tanken har fladdrat lite hos mig också, men då kan rimligen inte rasen beskrivas som "inte tuff"?

(Även om jag blir alltmer förvirrad över vad som menas med det, med en muckig hund som inte är förarvek...)
Lätt att låta sig luras, skenet bedrar o dom ser ju ut som vandrande gossebjörnar (en del iaf).

@Red_Chili Jag kan inte heller låta bli att försöka sålla fram nåt. Det skulle ju göra saker o ting lättare.

Jag tror vi alla sitter och lägger pussel, det blir ju ett frustrerande mystiskt hål där det borde finnas väldigt självklar och basic info, det går ju inte att undvika att försöka fylla igen det. Och risken blir ju att vi alla sitter och tänker på olika typer, och kör ihop oss om vilka råd som passar och inte. :laugh:

"Stor lufs" kallas den i en annan tråd så jag misstänker att @vallhund kan vara på rätt spår. Kan vara känsligt med dessa raser....
Inte så lämpliga att ta tag i kinderna på samtidigt som man stirrar dom i ögonen medans man läser lusen av de.

Nåja, vi får hoppas att TS förstår varför vi frågar om rasen, eller rasgrupp eftersom det är grundläggande att veta när man skall försöka svara på frågor om träning/uppfostran o hur man förhåller sig till sin jycke.

Nej jag vill inte svara på det
Det finns inte så många i Sverige och jag vill helst vara anonym ( så gott det nu är möjligt) på nätet.
Då blir det svårt att ge råd. Hundar är som bekant olika. Olika raser är olika. Vill du ha råd får du meddela vad det är för sorts hund. Det går inte att ge råd ovetande om detta. I annat fall råder jag dig att gå till en instruktör som är duktig på att läsa hund och har gott renommé samt inte tränar straffbaserat.

De är inte särskilt ovanliga. Maremmor finns en hel del. Ännu fler pyreneisk mastiff, pyreneer och estrela. Och ovtjarkor. Vi hade maremma för många år sen. Fantastiska hundar.

De är inte särskilt ovanliga. Maremmor finns en hel del. Ännu fler pyreneisk mastiff, pyreneer och estrela. Och ovtjarkor. Vi hade maremma för många år sen. Fantastiska hundar.
Det beror ju på, om man ser till dom från öster så finns det ju flera som är ganska ovanliga att träffa på såsom t ex
Ciobanesc romanesc carpatin
Juzjnorusskaja ovtjarka
Hrvatski ovcar
Slovenský cuvac
Sarplaninac
Kavkazskaja ovtjarka

Jag ifrågasätter å det starkaste att den har använts som vallhund. Gårdshund och/eller herdehund, säkert. Vallhund, nej. Oavsett vad rasklubben skriver.

Vallning är liksom motsatsen till jakt. Jakt fast helt utan jakt, så att säga.
Alltsom oftast blir det ju knas när man rör sig med begrepp som inte finns i alla språk. Svenskan är ganska unik eftersom vi har olika ord o dess innebörd när det kommer till vallning. I andra språkområden används ordet herdingdogs o det syftar på båda varianterna.

Så här skriver SKK om rasen:
".....Shar pei har alltid varit den vanliga människans hund. Det var de kinesiska bönderna som födde upp dem. De användes till att vakta hem och ägor, som vallhundar och även till jakt, bland annat på vildsvin. De levde med sin familj och deltog i deras sysslor.
Användningsområde

Ursprungligen användes den till vallning, vakt och jakt. I dag fungerar de mer som sällskapshundar."
http://skk.se/sv/hundraser/shar-pei/

Jag ifrågasätter å det starkaste att den har använts som vallhund. Gårdshund och/eller herdehund, säkert. Vallhund, nej. Oavsett vad rasklubben skriver.

Har också mycket svårt att få ihop det här med vall och jakt :confused:

Jag tänkte väl mest att det kan vara nåt sånt som menas i tråden. En skräphund är det oavsett (Shar pei alltså)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023