@Lampan, kan du säga vilken vanlig ras som är mest lik din hunds ras då?
På så sätt kan du få bättre hjälp här.

Din ovanliga hundras kanske är lik en golden retriever? En chihuahua? En schäfer? Något måste den ju vara likt även om det inte är exakt samma. Om jag tex skulle vilja vara anonym i ett forum så skulle jag kunna nöja mig med att säga att jag har en vinthund (för vinthundar är väldigt lika varandra i sättet). På så sätt skulle jag få bättre hjälp än om jag sa "Jag har en jakthund!" och folk började tro att jag har en stövare, som troligen är helt annan till sättet.

Jag plockar bort hundens självbestämmande i flera situationer tills vi är överens om att jag bestämmer ALLTID och att detta inte är diskuterbart. Beroende på hund så kan man förklara på olika sätt, hade det varit någon av de hundtyper jag är van vid så betyder det ungefär som @Voff skriver, ev med tillägget att jag suger tag i hunden någon sekund. En som det inte går att ta i men där rösten inte räcker åker på en kanna vatten rätt i nyllet istället.

SAMTIDIGT så är det ju viktigt att man hela tiden påminner hunden om att samarbete lönar sig. Gör den som jag vill så blir den rikligt belönad och jag ser ingen vinst i att missbruka makten. Ju mer den lyder, desto mer frihet helt enkelt. Jag kan t o m köpa att den inte lyder helt perfekt i alla situationer om de viktigaste kommandona sitter som berget. Men när den tror att den kan muppa sig mot mig då har den passerat en gräns och då ska den illa kvickt tillbaka på andra sidan. Hunden är dessutom bara 6 månader, när den är vuxen och nått sin psykiska könsmognad kan det nog bli en riktigt otrevlig hund om den inte lärt sig visa respekt för sin omgivning.
Oj, vad paff jag blev

Kan det inte få motsatt verkan om man tar tag i hunden?

Dom flesta hundar är framtagna för en arbetsuppgift från början
Många är idag bara sällskapshundar och används inte till jakt
Nej. Det finns gott om medvetet framavlade sällskapsraser där tom århundraden av avel inriktat sig på sällskap. Sen finns det gott om urmjölkade hundar som inte längre kan göra sitt jobb pga att aveln vänder sig till fel inriktning. Vilket är bedrövligt och oseriöst av de uppfödarna. Egenskaper är inget som tvättas bort i 4-5 led eller för att hundarna inte varit aktiva inom sitt område.

Vad gjorde att du köpte en ras avlad för vall, vakt och jakt om du ville ha en sällskapshund?

Jag undrar även över ungefär hur stor hunden är/kommer att bli? Givetvis skall även mindre hundar vara uppfostrade och välfungerande men det ÄR skillnad på att ha en krånglande hund i dvärghundsformat eller i rottweilersize!
Jag tänker dessutom att om rasen använts som vakthund, och då inte i den larmande bemärkelsen, så lär den inte vara så värst mjuk...?

Vad ska han då jaga, vakta, valla? Nån docka?

Det finns ju många hundsporter där hundarna jagar en dummy/lure/whatever.

@Lampan Jag tycker att du har fått bra tips från @Monstermom och andra och det är svårt att veta exakt vad beteendet innebär när man inte kan se hunden eller inte vet vad det är för ras. Många hundar är fysiska vid lek och greppar då med munnen utan att man behöver höja på ögonbrynen. Det som är märkligt är tillfällena då de sker, särskilt vid maten. Det är väldigt svårtolkat tycker jag. Hur är hunden i övrigt? Min spontana tanke är att det är en överslagshandling. Men det är ju en högst okvalificerad gissning. Finns det fler tillfällen än vid maten och t.ex. i soffan när hunden blir fysisk?

Jag skulle baserat på det du skriver göra följande åtgärder:
  • Ta kontakt med en bra instruktör som hjälper dig att tolka beteendet
  • Prova att inte ge hundarna mat i samma rum. Hundarna är dessutom redan vana vid det när du ger ben och det verkar funka bra (det är inte alla det funkar för - mina hundar söker igenom varandras matplatser efteråt med stela ben och höga svansar om de har ätit i skilda rum).
  • Aktivera. Om jag inte missar något så framgår det inte hur mycket unghunden aktiveras, men hunden har börjat komma upp i den åldern då den börjar kräva ökad fysisk och mental aktivering. På din beskrivning så verkar det vara en ras som har ett stort aktiveringsbehov i grunden.

Nej. Det finns gott om medvetet framavlade sällskapsraser där tom århundraden av avel inriktat sig på sällskap. Sen finns det gott om urmjölkade hundar som inte längre kan göra sitt jobb pga att aveln vänder sig till fel inriktning. Vilket är bedrövligt och oseriöst av de uppfödarna. Egenskaper är inget som tvättas bort i 4-5 led eller för att hundarna inte varit aktiva inom sitt område.

Vad gjorde att du köpte en ras avlad för vall, vakt och jakt om du ville ha en sällskapshund?
Jag skrev att jag ska göra jaktprov på hunden och tävla om han tycker det är roligt. Det har varit planen från första början.
Tycker han inte det är kul. Så gör vi något annat.

Min spontana tanke är att det är en överslagshandling. Men det är ju en högst okvalificerad gissning. Finns det fler tillfällen än vid maten och t.ex. i soffan när hunden blir fysisk?

Han gör det ju tydligen även när han vill slippa saker, som att duscha... Obra, är min tanke.

Jag skrev att jag ska göra jaktprov på hunden och tävla om han tycker det är roligt. Det har varit planen från första början.

Men han är sex månader, nog har du börja märka om han har drifter som vill ut åt det hållet? Och nu vet jag inte vad det är för prov ni ska göra, men tränar man inte för det före?

Oj, vad paff jag blev

Men hon skriver ju uttryckligen för de typer hon är mest van vid, många hundar svarar på fysiska korrigeringar med att backa och vilja göra rätt. Andra hundar kanske svarar med avstånd eller triggas i kamp eller rentav försvar. Men du har rimligen märkt att vi frågar om rasen ganska ofta? Det är för att den är viktig när det kommer till att ge råd! Saker funkar olika, beroende på rasegenskaper. Exakt samma handling kan få precis motsatt effekt, beroende på vad det är för typ av hund man hanterar.

Då klassar jag den inte som en sällskapshund. Mer som en form av hund för arbete. Skillnad.

Det finns ju många hundsporter där hundarna jagar en dummy/lure/whatever.

@Lampan Jag tycker att du har fått bra tips från @Monstermom och andra och det är svårt att veta exakt vad beteendet innebär när man inte kan se hunden eller inte vet vad det är för ras. Många hundar är fysiska vid lek och greppar då med munnen utan att man behöver höja på ögonbrynen. Det som är märkligt är tillfällena då de sker, särskilt vid maten. Det är väldigt svårtolkat tycker jag. Hur är hunden i övrigt? Min spontana tanke är att det är en överslagshandling. Men det är ju en högst okvalificerad gissning. Finns det fler tillfällen än vid maten och t.ex. i soffan när hunden blir fysisk?

Jag skulle baserat på det du skriver göra följande åtgärder:
  • Ta kontakt med en bra instruktör som hjälper dig att tolka beteendet
  • Prova att inte ge hundarna mat i samma rum. Hundarna är dessutom redan vana vid det när du ger ben och det verkar funka bra (det är inte alla det funkar för - mina hundar söker igenom varandras matplatser efteråt med stela ben och höga svansar om de har ätit i skilda rum).
  • Aktivera. Om jag inte missar något så framgår det inte hur mycket unghunden aktiveras, men hunden har börjat komma upp i den åldern då den börjar kräva ökad fysisk och mental aktivering. På din beskrivning så verkar det vara en ras som har ett stort aktiveringsbehov i grunden.
Vad menad du med överslagshandling?
Han är en jättego hund, söker ögonkontakt, är glad, jag kan gräva köttbenen ur munnen på honom., han reagerar inte. Tiken kan ta ben ur munnen på honom, hon kan stoppa in hela nosen.

När han vill leka är han fysisk, han har varit det hela tiden sen valp
Han är smart, tycker det är kul när det händer saker, älskarnär det kommer människor.
Jobbig vid hundmöten i skogen, han skäller och vill fram och hälsa.(jag går åt sidan och tränar sitt, vet inte om det är bästa sättet?)
Blir det för många hundar runt oss blir han lite osäker, han vill leka, men tycker samtidigt det är lite läskigt.
Vi går ungefär 4 km lös i skogen varje dag
Hemma är det lite trickträning, vardagslydnad och gå fint i koppel.
Han har lätt för att koppla av, både på dagarna och nätterna.
Matglad och godismotiverad

Oj, vad paff jag blev

Nej det får det inte när det gäller de raser som jag brukar arbeta med. Men misstänker du att det att det blir en kamp av det så ska du inte ta tag i den, utan då rekommenderar jag vatten. Men som sagt, jag har en egen hund som juckade som bara den när jag fick honom som omplacering och det var bara överslag alltihop. Honom sa jag bara åt att ligga ner och ta det lugnt så blev vi av med det beteendet. Så det gäller ju att du läser hunden innan så du sätter in rätt åtgärd vid rätt tillfälle.

Det är inte heller meningen att hunden ska bli rädd eller så. Den ska komma av sig och på sin höjd tycka att det är lite obehagligt.

Han gör det ju tydligen även när han vill slippa saker, som att duscha... Obra, är min tanke.

Men han är sex månader, nog har du börja märka om han har drifter som vill ut åt det hållet? Och nu vet jag inte vad det är för prov ni ska göra, men tränar man inte för det före?

Men hon skriver ju uttryckligen för de typer hon är mest van vid, många hundar svarar på fysiska korrigeringar med att backa och vilja göra rätt. Andra hundar kanske svarar med avstånd eller triggas i kamp eller rentav försvar. Men du har rimligen märkt att vi frågar om rasen ganska ofta? Det är för att den är viktig när det kommer till att ge råd! Saker funkar olika, beroende på rasegenskaper. Exakt samma handling kan få precis motsatt effekt, beroende på vad det är för typ av hund man hanterar.
Jo, han har jakten i sig, jag har varit i kontakt med specialklubben så det löser sig säkert.

Han är inte en förarvek hund
Han måste motiveras till att gör rätt
Tvång funkar inte.

Vad menad du med överslagshandling?
Han är en jättego hund, söker ögonkontakt, är glad, jag kan gräva köttbenen ur munnen på honom., han reagerar inte. Tiken kan ta ben ur munnen på honom, hon kan stoppa in hela nosen.

När han vill leka är han fysisk, han har varit det hela tiden sen valp
Han är smart, tycker det är kul när det händer saker, älskarnär det kommer människor.
Jobbig vid hundmöten i skogen, han skäller och vill fram och hälsa.(jag går åt sidan och tränar sitt, vet inte om det är bästa sättet?)
Blir det för många hundar runt oss blir han lite osäker, han vill leka, men tycker samtidigt det är lite läskigt.
Vi går ungefär 4 km lös i skogen varje dag
Hemma är det lite trickträning, vardagslydnad och gå fint i koppel.
Han har lätt för att koppla av, både på dagarna och nätterna.
Matglad och godismotiverad

Överslag kan enkelt förklaras som ovidkommande handling framkallad av stress. Alltså att du lägger på ett större stimuli och när hundens nerver inte pallar mer så gör den något som inte alls är ett passande svar på retningen. Det kan vara att torrjucka, att angripa föraren när den inte kommer åt att angripa en mötande hund, att sätta sig ner och klia sig maniskt någonstans etc.

Nej det får det inte när det gäller de raser som jag brukar arbeta med. Men misstänker du att det att det blir en kamp av det så ska du inte ta tag i den, utan då rekommenderar jag vatten. Men som sagt, jag har en egen hund som juckade som bara den när jag fick honom som omplacering och det var bara överslag alltihop. Honom sa jag bara åt att ligga ner och ta det lugnt så blev vi av med det beteendet. Så det gäller ju att du läser hunden innan så du sätter in rätt åtgärd vid rätt tillfälle.

Det är inte heller meningen att hunden ska bli rädd eller så. Den ska komma av sig och på sin höjd tycka att det är lite obehagligt.
Han juckar inte
Han muckar
Kanske stavningskontroll har ändrat det jag har skrivit :)

Men som sagt, jag har en egen hund som juckade som bara den när jag fick honom som omplacering och det var bara överslag alltihop. Honom sa jag bara åt att ligga ner och ta det lugnt så blev vi av med det beteendet. Så det gäller ju att du läser hunden innan så du sätter in rätt åtgärd vid rätt tillfälle.

Jag måste bara fråga, TS skriver om muckande hund och du om juckande (om jag inte läser helt galet)... Är det felläsning, felskrivning, eller bara ett annat exempel? Orden är så nära varann att jag blir virrig. :o

Finns det vallande vinthundar?

Finns vissa som påstår att vinthundarna i ursprungsländerna även hjälpt till att hålla ordning på boskap. Inte direkt vallhund i mina ögon (som tänker på Migos hundar när någon säger vallning ;) ) men tja... I övrigt stämmer det ju på vad lampan skriver: jakthund, viss vakt, går att jaga låtsasbyte med, finns flera ovanliga raser, inte förarvek osv. Även om det inte är vinthund hon har så går det ju att sålla bort ett knippe raser som det skulle kunna vara. Jag själv tycker att jag är ganska bra på hundraser men kan inte komma på någon som passar in perfekt på vad som beskrivs.

(Och justja, tex azawakh har ofta mindre jakt och mer vakt än andra vinthundar. Ovanliga är de också)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023