Rasen har använts till vallning/ jakt och vakt
Min hund är avlad för sällskap
Självklart ska jag aktivera hunden

OK. Det där är något annat än den munniga apportör jag hade hoppats på, låter det som. Jag tror du ska hitta dig en bra tränare irl pronto, för det finns ett antal sätt det där kan kantra rätt snabbt och det är på tok för stor felmarginal för att vi ska kunna guida dig särskilt väl online. Spontant vill jag säga en hel massa saker men det är för lite information och för stort tolkningsutrymme så jag nöjer mig med att säga: skaffa tränare.
(Och jag säger inte att det är katastrof! Men att jag tror du behöver hjälp att utveckla hunden i rätt riktning.)

Nja. Beroende på ras/egenskaper kan det där vara fel väg att gå tycker jag. En del kommer att trigga och eskalera istället.
Dom ggr jag vill bryta när han muckar, märker jag att han blir mer "på" om jag fysiskt flytta på honom. Han tar det som en brottningsmatch och fortsätter gärna...
Om jag APP högt och tittar honom i ögonen så stannar han upp och kommer av sig en stund

Det har varit runt maten som det har varit svårast att bryta hans stök.

Rasen har använts till vallning/ jakt och vakt

När du skriver vakt, menar du en larmare eller en självständig vaktare?

Dom ggr jag vill bryta när han muckar, märker jag att han blir mer "på" om jag fysiskt flytta på honom. Han tar det som en brottningsmatch och fortsätter gärna...
Om jag APP högt och tittar honom i ögonen så stannar han upp och kommer av sig en stund

Det har varit runt maten som det har varit svårast att bryta hans stök.

Och då tror jag det är klokt att inte erbjuda honom något fysiskt att svara emot, i alla fall inte förrän du rett ut hur och när det i så fall ska användas. Jag tror dock inte, utifrån det intryck jag fått (som är väldigt, väldigt svagt, jag kan inte nog understryka hur vag bilden är), att du kan vila i att app kommer att funka obemött länge till heller. Du behöver reda ut hur du vill att hunden ska vara och fungera som vuxen och sedan börja jobba mot det målet redan nu, på ett fokuserat sätt. För det behöver du hjälp, så vi får hålla tummarna för kursen som börjar till helgen. Om du inte blir nöjd där, sitt inte på händerna x antal månader utan börja genast leta någon annan. Jag tror verkligen du behöver stöd irl i både att tolka och hantera din hund, och det så snart som möjligt.

Hur menar du att den är avlad för sällskap? Rasens egenskaper finns där väl ändå? Hoppas uppfödaren avlar på rastypiska individer.
Jo det gör hen, avlar rastypiskt
Vad jag menar är att hen säljer inte hundar till jägare
Det är ju skillnad på tax och tax ....

Hade jag köpt en hund av nån sort så hade jag inte tyckt att det var nåt att hymla om. Är det en konstig /knäpp blandning så förstår jag.

Fast @Lampan menar - vad jag förstått! - att hon inte vill bli identifierad som vem hon är irl, inte att hon egentligen har problem att avslöja vad det är för ras. Jag är själv inte bekväm med att göra mig för lättidentifierad på internet, det finns gott om tokar som läser vad man skriver, så jag kan förstå tanken. Det gör ju diskussioner om hunden väldigt svåra, men jag tror vi bara får acceptera att vi inte kommer att få veta vilken ras det är tyvärr.

Dock kan jag ju tycka att rastypiska arbetssätt inte borde vara fullt så hysch-hysch, grupperna är ju rätt stora, men men... ;)

• Gilla
Reactions: Is
När du skriver vakt, menar du en larmare eller en självständig vaktare?

Och då tror jag det är klokt att inte erbjuda honom något fysiskt att svara emot, i alla fall inte förrän du rett ut hur och när det i så fall ska användas. Jag tror dock inte, utifrån det intryck jag fått (som är väldigt, väldigt svagt, jag kan inte nog understryka hur vag bilden är), att du kan vila i att app kommer att funka obemött länge till heller. Du behöver reda ut hur du vill att hunden ska vara och fungera som vuxen och sedan börja jobba mot det målet redan nu, på ett fokuserat sätt. För det behöver du hjälp, så vi får hålla tummarna för kursen som börjar till helgen. Om du inte blir nöjd där, sitt inte på händerna x antal månader utan börja genast leta någon annan. Jag tror verkligen du behöver stöd irl i både att tolka och hantera din hund, och det så snart som möjligt.
Vaktare

Nej App håller säkert inte så länge till

Han älskar al form av aktivitet. Han ser på mig och vill bara mer om vi tränar något
Båda mina hundar är supermotiverade till allt

Är det verkligen så illa att han mäter sin styrka med oss
Det gör ju minsta lilla valpen
Hundar gör ju även det med varandra

Fast @Lampan menar - vad jag förstått! - att hon inte vill bli identifierad som vem hon är irl, inte att hon egentligen har problem att avslöja vad det är för ras. Jag är själv inte bekväm med att göra mig för lättidentifierad på internet, det finns gott om tokar som läser vad man skriver, så jag kan förstå tanken. Det gör ju diskussioner om hunden väldigt svåra, men jag tror vi bara får acceptera att vi inte kommer att få veta vilken ras det är tyvärr.

Dock kan jag ju tycka att rastypiska arbetssätt inte borde vara fullt så hysch-hysch, grupperna är ju rätt stora, men men... ;)
Precis, det finns säkert detektiver som tycker det är kul att kolla upp folk
Mycket knasigt finns det....

Jo det gör hen, avlar rastypiskt
Vad jag menar är att hen säljer inte hundar till jägare
Det är ju skillnad på tax och tax ....
Isf har du en hund med starka drifter, det är ingen sällskapshund.
Du får ursäkta men för mig är det inte att värna om en ras egenskaper att avla mot sällskap.
Aldrig i havet att jag skulle sälja en arbetande hund som sällskapshund. De lämpar sig helt enkelt inte och ger fel signaler till köparen. Ofta går det snett här jusst för att köparen underskattar rasegensaperna när de tror att hunden är en enklare typ pga "sällskapsstämpeln".

En självständig vaktare av icke tuff ras? I'm lost...

Han älskar al form av aktivitet. Han ser på mig och vill bara mer om vi tränar något
Båda mina hundar är supermotiverade till allt

Jättebra! Men han är bara ett halvår, du måste tänka och planera längre framåt. Inte bara nöja dig med hur det funkar just i ögonblicket.

Är det verkligen så illa att han mäter sin styrka med oss
Det gör ju minsta lilla valpen
Hundar gör ju även det med varandra

Först och främst, vi är inte hundar. Hur hundar hanterar varandra bör vi inte fästa särskilt stor vikt vid när det gäller hur vi funkar hund-människa, anser jag.

Exakt hur illa (eller inte) det är är jättesvårt att säga. Både för att vi inte faktiskt sett vad som händer, och för att vi vet så väldigt lite om hundens egenskaper. Men vad du beskriver kan vara något som mycket lätt kan utvecklas till ett problem. Det kan också vara väldigt harmlöst, men i det här läget är det bäst att ta det säkra före det osäkra och säga att du behöver hjälp irl av någon som faktiskt kan se hunden och bedöma vad det är som pågår.

Och beroende på riktigt vad det är som händer, i vilka situationer och hur, och vad du menar med "mäta sin styrka" så ja, det kan vara katastrofalt illa. Hundar är snabbare än vi. De har förmågor vi inte kommer i närheten av. Kommer de upp lite i storlek är de starkare än vi. De är permanent beväpnade, rent krasst. Man vill inte att hundar ska börja tänka "jag vill x, matte vill y - jag kan ta henne!"... Klart de kan. Vi måste förlita oss på ett mentalt övertag, fysiskt är vi chanslösa på många sätt.

Isf har du en hund med starka drifter, det är ingen sällskapshund.
Du får ursäkta men för mig är det inte att värna om en ras egenskaper att avla mot sällskap.
Aldrig i havet att jag skulle sälja en arbetande hund som sällskapshund. De lämpar sig helt enkelt inte och ger fel signaler till köparen. Ofta går det snett här jusst för att köparen underskattar rasegensaperna när de tror att hunden är en enklare typ pga "sällskapsstämpeln".
Han ska få utlopp för sina drifter
Inte genom riktig jakt/vakt/vallning men på låtsas
Jag ska ta jaktprov på honom. Han behöver bara växa till sig lite

Rent konkret
Vad gör jag när han tar min hand i munnen för att han säger lägg av jag vill inte duscha?
Det jag har gjort fram till nu, är att jag har ändå tagit in honom i duschen, jag har struntar i hans mun om min hand.

Jag plockar bort hundens självbestämmande i flera situationer tills vi är överens om att jag bestämmer ALLTID och att detta inte är diskuterbart. Beroende på hund så kan man förklara på olika sätt, hade det varit någon av de hundtyper jag är van vid så betyder det ungefär som @Voff skriver, ev med tillägget att jag suger tag i hunden någon sekund. En som det inte går att ta i men där rösten inte räcker åker på en kanna vatten rätt i nyllet istället.

SAMTIDIGT så är det ju viktigt att man hela tiden påminner hunden om att samarbete lönar sig. Gör den som jag vill så blir den rikligt belönad och jag ser ingen vinst i att missbruka makten. Ju mer den lyder, desto mer frihet helt enkelt. Jag kan t o m köpa att den inte lyder helt perfekt i alla situationer om de viktigaste kommandona sitter som berget. Men när den tror att den kan muppa sig mot mig då har den passerat en gräns och då ska den illa kvickt tillbaka på andra sidan. Hunden är dessutom bara 6 månader, när den är vuxen och nått sin psykiska könsmognad kan det nog bli en riktigt otrevlig hund om den inte lärt sig visa respekt för sin omgivning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar