Det skulle inte jag våga göra om jag inte bodde långt bortom all ära och oredlighet. Du kanske minns min italienska vinthund som fick sin bröstkorg krossad och lungorna punkterade av en anatoliska herdehund inne i stan? Den stod utanför sitt hus när min sambo passerade med min hund. I huset fanns herdehundens valpar. Den slet sig och gick direkt på min - en mycket otäck men helt naturlig reaktion från hundens sida.

Fast jag tror inte att det är en herdehund. :)
Fast jag tror @Hyacinth har en poäng i att hunden borde ha en uppgift, det tror jag alla hundar behöver. Det är ju det som blir lite fel om en skaffar sig en boskapsvaktare.
Sen vet vi ju inte vad TSs hund är än :)

Fast jag tror @Hyacinth har en poäng i att hunden borde ha en uppgift, det tror jag alla hundar behöver. Det är ju det som blir lite fel om en skaffar sig en boskapsvaktare.
Sen vet vi ju inte vad TSs hund är än :)

Ja absolut ska en sådan hund ha en uppgift - men under rätta former och i rätt miljö. Det är nog mest min poäng eftersom en sådan hund är väldigt farlig om man kommer nära något som den vaktar.

Men nu ska jag inte fortsätta stjäla Lampans tråd med detta sidospår. :)

Ja absolut ska en sådan hund ha en uppgift - men under rätta former och i rätt miljö. Det är nog mest min poäng eftersom en sådan hund är väldigt farlig om man kommer nära något som den vaktar.

Men nu ska jag inte fortsätta stjäla Lampans tråd med detta sidospår. :)
Jag fortsätter trÅdstölďen.
Hade jag levt i bergen eller på slätterna i Afghanistan, Mongoliet eller Kirgistan etc o haft tamdjur som mitt levebröd hade jag absolut haft en sådan hund. Någon stans på nätet finns filmer där några ovtjarkor gör processen kort med en varg. Inge
t för kräsmagade att se.

Så är mina hundar också. De är opportunister ut i tåspetsarna. Sambon undrar varför hundarna stjäl av honom men inte av mig. Svaret är inte att de respekterar mig mer, för hade det varit mer lönsamt att stjäla så hade de gjort det. Det är helt enkelt konsekvent mer lönsamt att inte stjäla, vara mindre burdus och hålla en låg profil kring matte och hennes mat. :)
Opportunist är han, helt klart
Han kan dock vara lite burdus
Han tycker inkallning är världens roligaste lek. Ropar jag namnet och och goooodis så kommer han som blixten ( vi leker det ofta) framrusande och vill ha sin godis. När han tar godiset är han ungefär lika smidig som en krokodil...
Jag vet inte hur jag ska träna honom att va lite mer försiktig när han tar godisbiten?
Han är likaburdus om han går slalom mellan mina ben
Tränar vi sitt är han lite lugnare och försiktig

Jag tänker också att om du har skaffat dig en ras med ex mycket vakt och självständighet så har den de egenskaperna. Då ska den kanske få vakta rätt saker. Jag skulle inte suga tag i en herdehund av viss typ, utan snarare köpa en skock får eller höns åt den att ha koll på. Hitta ett sätt att tillgodose hundens instinkter som passar med ert liv.
Han kommer att få precis så mycket rätt aktivering som han behöver

Ropar jag namnet och och goooodis så kommer han som blixten ( vi leker det ofta) framrusande och vill ha sin godis. När han tar godiset är han ungefär lika smidig som en krokodil...
Jag vet inte hur jag ska träna honom att va lite mer försiktig när han tar godisbiten?

Genom att ge kommandot "sitt" när han kommer rusande och ge godiset först efter att han lugnat ner sig..

Du skriver det, men hittills har du inte gett uttryck för att ha kompetensen att avgöra det. Oavsett ras. En del är mer förlåtande än andra, men det låter inte som att du skaffat dig en mes schäfer.
Jag har en plan på hur jag ska aktivera, det hade jag innan köp av hunden
Rasen är för mig helt ny och jag kommer att ta hjälp av tränare och få råd när det gäller aktivering och även med problemlösning om/ när dom dyker upp

Han tycker inkallning är världens roligaste lek. Ropar jag namnet och och goooodis så kommer han som blixten ( vi leker det ofta) framrusande och vill ha sin godis. När han tar godiset är han ungefär lika smidig som en krokodil...

Miss Mandy ar lika dan ... hon ar 8 ar och jag maste, fortfarande, trycka i henne godiset for det mesta. Jag for handen mot hennes mun sa att hon behover flytta huvudet bakat ... annars borjar hon "snappa" efter det. Att vanta pa att hon ska lugna ner sig gor henne bara mer upp-skruvad, och man maste tjata pa henne for att ta det "gentle" och "easy".
For mig ar hennes iver viktig i manga sammanhang och tavlingsformer sa jag ar inte interesserad i att lugna ner henne generellt ... bara att hon slutar oppna munnen och forsoka fa godiset innan jag ar redo att ge det.

Genom att ge kommandot "sitt" när han kommer rusande och ge godiset först efter att han lugnat ner sig..

Fast med en unghund innebar ju det att den blir belonad for "sitt" och att vara lugn, inte for att komma omedelbart pa inkallning.
Har skulle jag forst trana in ett markerings ord (istallet for klicker, sjalv anvander jag YES!) sa hunden vet att det ar inkallningen den far beloningen for ... sedan kan man dra ut pa nar man betalar for onskat beteende.

Nar min lilla Diva kommer angande i 180 mph sager jag fortfarande ofta YES! nar hon ar nastan framme och innan hon stannat. Det ar malet och hastigheten jag belonar.

Prova med omvänd lockelse.

I min värld är inte momentet inkallning slut förrän hunden sitter vid min sida, så nej det är inte sitt den blir belönad för. Det är ett helt annat moment det.

Det samma galler for mina ... som redan kan KOM HIT. Men vanligen lar man forst ut att hunden kommer ... nasta steg ar att den ska sitta vid sidan. Anvander man sig av "marker training" ar det dessutom latt att anvanda en beloning for tva moment. Jag markerar det forsta momentet och delar ut beloningen nar det andra momentet at slutfort. :p

Miss Mandy ar lika dan ... hon ar 8 ar och jag maste, fortfarande, trycka i henne godiset for det mesta. Jag for handen mot hennes mun sa att hon behover flytta huvudet bakat ... annars borjar hon "snappa" efter det. Att vanta pa att hon ska lugna ner sig gor henne bara mer upp-skruvad, och man maste tjata pa henne for att ta det "gentle" och "easy".
For mig ar hennes iver viktig i manga sammanhang och tavlingsformer sa jag ar inte interesserad i att lugna ner henne generellt ... bara att hon slutar oppna munnen och forsoka fa godiset innan jag ar redo att ge det.

Fast med en unghund innebar ju det att den blir belonad for "sitt" och att vara lugn, inte for att komma omedelbart pa inkallning.
Har skulle jag forst trana in ett markerings ord (istallet for klicker, sjalv anvander jag YES!) sa hunden vet att det ar inkallningen den far beloningen for ... sedan kan man dra ut pa nar man betalar for onskat beteende.

Nar min lilla Diva kommer angande i 180 mph sager jag fortfarande ofta YES! nar hon ar nastan framme och innan hon stannat. Det ar malet och hastigheten jag belonar.
Ja, jag har tränat honom på att vänta på godiset när han "står" han ska ha tålamodet att inte sno det ur handen, jag varierar längden på tiden, ibland lire snabbare ibland tar det säkert 5 sekunder innan han för belöningen i nuläget (han är otålig som sagt:) )
Det är jag nöjd med och det går sakta framåt

Jag vill inte heller lugna honom när han springer, det ska vara full speta fram till mig och det ska vara roligt
Kanske kan han lära sig fånga godiset i luften :)
( jag tror jag ska träna det, kan alla hundar lära sig fånga godis som kastats?)

Han kan absolut lara sig att fanga godiset i luften ... eller att springa forbi din vanstra sida for att ta det. Vill du sedan tavla i lydnad har du halva ingangen redan dar. :cool:

Ja, jag har tränat honom på att vänta på godiset när han "står" han ska ha tålamodet att inte sno det ur handen, jag varierar längden på tiden, ibland lire snabbare ibland tar det säkert 5 sekunder innan han för belöningen i nuläget (han är otålig som sagt:) )
Det är jag nöjd med och det går sakta framåt

Jag vill inte heller lugna honom när han springer, det ska vara full speta fram till mig och det ska vara roligt
Kanske kan han lära sig fånga godiset i luften :)
( jag tror jag ska träna det, kan alla hundar lära sig fånga godis som kastats?)
De flesta hundar kan det - mina labbar har definitivt bättre bollsinne än sin matte - men för min första hund var det stört omöjligt.
OM hon av ren tur råkade få den i munnen så fattade hon inte att hon skulle stänga den utan gottan studsade ut...
För det mesta så studsade de i skallen på henne eller hamnade direkt på marken :-) .

De flesta hundar kan det - mina labbar har definitivt bättre bollsinne än sin matte - men för min första hund var det stört omöjligt.
OM hon av ren tur råkade få den i munnen så fattade hon inte att hon skulle stänga den utan gottan studsade ut...
För det mesta så studsade de i skallen på henne eller hamnade direkt på marken :-) .
Min är också en lite av en klumpeduns
Ibland när jag stoppar godiset rakt i munnen på honom, lyckas han ändå tappa det...
Han har ju inte världens bästa koll på sitt stora gap :) eller han har ju inta världens bäst koll på sina andra kroppsdelar heller... men han mognar väl :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar