Lampan
Trådstartare
Visst har det ringt en lite varningsklocka när han protesterar med munnenMan behöver inte vara HÅRD i betydelsen att man tar tag rejält fysiskt i hunden, men att man är framför allt konsekvent och har ramar för hunden.
Och som Monstermom skrev, att man alltid, alltid ligger steget före om man skall köra mjuka metoder med en hund som har rätt mycket egna idéer och attityd här i livet.
Nu skall jag sticka ut hakan lite; om ni inte kan styra över hur och när han använder munnen (att till exempel ta tag i 12-åriga gästers armar är inte ok!!) så ha nolltolerans. Han får helt enkelt inte göra så, överhuvudtaget, om ni inte kan ha regler/gränser/ramar över hur och när han får göra det.
Det är heller inte juste vare sig mot hunden eller eventuella gäster att inte sätta undan hunden om den inte vet säkert hur den skall uppföra sig.
Även om jag anser att mina hundar är familjemedlemmar och är med överallt där det passar så skall givetvis inte gäster behöva känna obehag över hur hundarna beter sig, vare sig det gäller att de tigger eller gör något annat.
Att hunden försöker flytta på mig(?) är i mina ögon heller inte ok.
Har man en snäll och vek hund så kan man vara lite "lat och släpphänt" för den kommer sannolikt ändå att lyssna när man säger till den.
Har man däremot en hund av en annan kaliber - det behöver absolut inte vara att den är aggressiv -som tar hela armen (haha) när man ger den lillfingernageln så gäller det att se upp i tid. Det är klart att en hund kan och får visa när den inte vill göra något (duscha), jag är absolut inte den som gillar CMs inställning att hundar skall vara lobotomerade mähän, men det där med att ta tag med munnen i de lägena - även om jag är fullt medveten om att det inte är bett - skulle jag definitivt se upp med.
Jag hade tidigare en terrier, vi kunde leka rätt rejält med att hon "bet" mig i händerna, men hon visste väldigt, väldigt väl var gränsen gick.
Däremot kunde hon ett tag försöka protestera mot till exempel trimning genom att ta tag med tänderna i min hand (inte bett utan snarare en markering) och det är inte ok att ta till munnen för att protestera!
Är man väldigt säker på vad man håller på med som ägare så kan det kanske vara ok men är man det minsta tveksam så - nej.
Vad jag har varit mer rädd för är att ta tag i hunden
Felen jag gjorde med min förra terrier (den hunden blev 14 år) vill jag inte göra en gång till
Jag ser att det finns en risk att jag går för långt åt andra hållet med denna hanen
Igår kväll ville han busa fysiskt med munnen. Vi tränade annat istället, det funkade som avledning
Nu i morse ville han gå upp på övervåningen efter frukost, jag ställde mig i vägen, pekade och sa gå ner, han funderade, försökte gå förbi, jag pekade gå ner, han funderade igen... Efter trev försök gick han ner
Jag rörde honom inte fysiskt, flyttade inte på honom.
Om jag hade rört honom, då hade han rört mig i protest
Vad tycker ni "vann" han i det läget, eller bestämde jag?
(Det kändes lite som att han gick ner när han själv behagade)
Hur snabbt ska man kräva att en hund gör som man säger ?
(Med min förra hund va det 3 sekunder som gällde)