Man behöver inte vara HÅRD i betydelsen att man tar tag rejält fysiskt i hunden, men att man är framför allt konsekvent och har ramar för hunden.
Och som Monstermom skrev, att man alltid, alltid ligger steget före om man skall köra mjuka metoder med en hund som har rätt mycket egna idéer och attityd här i livet.
Nu skall jag sticka ut hakan lite; om ni inte kan styra över hur och när han använder munnen (att till exempel ta tag i 12-åriga gästers armar är inte ok!!) så ha nolltolerans. Han får helt enkelt inte göra så, överhuvudtaget, om ni inte kan ha regler/gränser/ramar över hur och när han får göra det.
Det är heller inte juste vare sig mot hunden eller eventuella gäster att inte sätta undan hunden om den inte vet säkert hur den skall uppföra sig.
Även om jag anser att mina hundar är familjemedlemmar och är med överallt där det passar så skall givetvis inte gäster behöva känna obehag över hur hundarna beter sig, vare sig det gäller att de tigger eller gör något annat.
Att hunden försöker flytta på mig(?) är i mina ögon heller inte ok.
Har man en snäll och vek hund så kan man vara lite "lat och släpphänt" för den kommer sannolikt ändå att lyssna när man säger till den.
Har man däremot en hund av en annan kaliber - det behöver absolut inte vara att den är aggressiv -som tar hela armen (haha) när man ger den lillfingernageln så gäller det att se upp i tid. Det är klart att en hund kan och får visa när den inte vill göra något (duscha), jag är absolut inte den som gillar CMs inställning att hundar skall vara lobotomerade mähän, men det där med att ta tag med munnen i de lägena - även om jag är fullt medveten om att det inte är bett - skulle jag definitivt se upp med.
Jag hade tidigare en terrier, vi kunde leka rätt rejält med att hon "bet" mig i händerna, men hon visste väldigt, väldigt väl var gränsen gick.
Däremot kunde hon ett tag försöka protestera mot till exempel trimning genom att ta tag med tänderna i min hand (inte bett utan snarare en markering) och det är inte ok att ta till munnen för att protestera!
Är man väldigt säker på vad man håller på med som ägare så kan det kanske vara ok men är man det minsta tveksam så - nej.
Visst har det ringt en lite varningsklocka när han protesterar med munnen
Vad jag har varit mer rädd för är att ta tag i hunden
Felen jag gjorde med min förra terrier (den hunden blev 14 år) vill jag inte göra en gång till
Jag ser att det finns en risk att jag går för långt åt andra hållet med denna hanen

Igår kväll ville han busa fysiskt med munnen. Vi tränade annat istället, det funkade som avledning

Nu i morse ville han gå upp på övervåningen efter frukost, jag ställde mig i vägen, pekade och sa gå ner, han funderade, försökte gå förbi, jag pekade gå ner, han funderade igen... Efter trev försök gick han ner
Jag rörde honom inte fysiskt, flyttade inte på honom.
Om jag hade rört honom, då hade han rört mig i protest
Vad tycker ni "vann" han i det läget, eller bestämde jag?
(Det kändes lite som att han gick ner när han själv behagade)
Hur snabbt ska man kräva att en hund gör som man säger ?
(Med min förra hund va det 3 sekunder som gällde)

Nu ar det val i och for sig en viss skillnad i en kycklings instinkter och en hunds. ;)

For de allra flesta hundar, ja. For vissa individer, nej. Miss Mandy gor allt hon kan for att vara till lags ... anda tills instinkterna tar over. Da bleknar allt hon fatt lara sig och hon gor vad hon kan for att styra upp situationer hon finner jobbiga. Hon kan absolut inte fa styra upp ... hon blir till en "bully" och forsoker bestamma over andra hundar och vekare manniskor. Nar hon inte lyssnar maste man ta tag i henne for att bryta ... om man later "himlen ramla ner" over huvudet pa henne (tar tag i henne, ogonkontakt och garna ett ryt i ansiktet att nu SKARPER du dig) sa haller det tamligen lange. Sarskilt om inget hander i mellantiden, men blir hon pa hoppad av annan hund, skramd av en manniska, eller liknande sa far vi backa nagra steg igen och komma tillbaka till RYTET ett par ganger innan hon slapper det igen. Ar man 100% konsekvent funkar det lange, men det racker med att hon lyckas bredda granserna nagon gang (om man inte ser henne spetsa oronen och spanna ut brostet) sa blir de bredare och bredare (tillexempel skall och morr mot sopgubben nar han kommer for att "stjala vara sopor" och ar jag inte hemma och ser det blir det staket springande och mycket skall och morr nasta gang han kommer) tills jag maste saga till ordentligt igen.

Princess Diva ar precis tvart om. Om man tar tag i och ryter at henne blir hon super angslig ... Hon maste behandlas mycket bestamt, men man kan absolut inte lata himlen falla over hennes huvud. Hon skulle bli kvar i ett horn och (bildligt talat) vrida handerna som en liten angslig tant resten av sitt liv.:p

Det allra lustigaste ar att Mandy ar den som alla papekar vilken GLAD hund jag har ... Hennes svans gar jamt, hon visar standigt hur glad hon ar och hur mycket hon GILLAR att gora allt tokigt jag ber om. Hon ar den hund som alltid ar glad, som aldrig tycker att nagot ar trakigt, laskigt, eller ens olustigt ... Sjalv tror jag att det ar hennes orubbliga sjalvfortroende som gor att hon aldrig tar nagot for personligt.

:)
Det är även stor skillnad på en hunds instinkter och en annan hunds instinkter

Min förra terrier kunde få för sig att lägga sig i min säng ( särskilt runt löp va hon knasig) och vakta
När jag öppnade sovrumsdörren låg hon på hörnet i sängen och visade alla sina tänder
Jag fick rådet att slänga en köttbulle på golvet, så hoppar hon ner....
Jomenvisst... Det funkade icke på den damen, tandköttet åkte istället upp en bit till, morren blev högre
Hon sa till mig att stoppa köttbullen någonstans...

Flera pratar om vikten av att vissa hundar inte ska få "testa gränser" och att man ska "sätta ner foten" och det är verkligen sant, MEN, det måste göras med kunskap och fingertoppskänsla. Är det en hund med mycket i, och man går på på fel sätt i fel läge, kan det bli mycket obehagligt. Det är värt att tänka på, speciellt när vi inte vet vilken ras det gäller.

Hade det varit en valp så är det en sak, men en 6-månadershane av viss ras kan ha ganska mycket allvar i sig.

Om det är ett sånt läge kan det faktiskt vara bättre med mjuka metoder och att undvika konflikter tills man fått ordentlig hjälp av tränare - och då måste man ju först bli varse att man behöver hjälpen.

Kräv aldrig något du inte kan genomdriva. Men det här är ett bra exempel på att du behöver tydliga mål att jobba mot, du måste ha koll på vad du vill att hunden ska göra hur och hur ni ska komma dit. Annars blir du osäker i situationer och improviserar utan att riktigt veta vart ni är på väg.

Jag tycker det låter helt rätt. Han gick ner när han fattade att han inte fick välja själv. Låt bli fysiska konflikter där du vet att han skulle börja protestera.

För övrigt håller jag inte riktigt med några om att mjuka metoder inte funkar att lära hundar gränser, men det är en annan diskussion som jag inte orkar gräva upp igen. Jag vill bara notera min protest. ;)

En del hundar som är rätt mycket hund själva behöver rätt tydliga ramar, och då kan man rent fysiskt behöva sätta ner foten ibland. Det är egentligen hunden som borde avgöra vad den upplever som hårt eller inte tycker jag. Precis som att det är hunden som ska få avgöra vad som är en bra belöning.

Att hålla på att avleda och ta undan hunden ger 0 inlärningseffekt så du vet. Någon gång måste ni ta tag i det där att han ger er fingret och jag råder dig att göra det nu istället för att vänta tills han blir ännu starkare mentalt. Det behöver som sagt inte vara lämpligt att ta i honom fysiskt (beror på hund), men på NÅGOT sätt måste valpen få veta att ni bestämmer mer än den, och att den inte får styra över er. Eller så hoppas ni att hunden själv växer upp till en individ som tar kloka beslut med hänsyn till er andra?

Eller hoppas att hunden är extremt lättmotiverad med det ni har att erbjuda så det fungerar med enbart belöning för rätt beteende och utsläckning av dåliga genom icke belöning. Och hoppas att ni aldrig behöver gå in med brandsläckning i en akut situation, och att hunden inte får för sig att du ska ge den alla köttbullar NU, annars gräver den sig in i din ficka och tar dem själv.

(jag har hållit på med klicker i över 10 år och håller kurser där jag vill att de undviker förbudsord MEN träningsformen förutsätter att matte eller husse bestämmer mer än sin hund. I alla fall om man ska få riktigt bra resultat)
Vad jag är rädd för är att få en hård hund, om jag använder hårda uppfostringsmetoder.
Jag ska ta hjälp en duktig tränare för jag vet att det inte är hållbart att göra så här
Han reagerar och beter sig helt annorlunda än mina andra hundar. Därför är jag lite "lost"

Flera pratar om vikten av att vissa hundar inte ska få "testa gränser" och att man ska "sätta ner foten" och det är verkligen sant, MEN, det måste göras med kunskap och fingertoppskänsla. Är det en hund med mycket i, och man går på på fel sätt i fel läge, kan det bli mycket obehagligt. Det är värt att tänka på, speciellt när vi inte vet vilken ras det gäller.

Hade det varit en valp så är det en sak, men en 6-månadershane av viss ras kan ha ganska mycket allvar i sig.

Om det är ett sånt läge kan det faktiskt vara bättre med mjuka metoder och att undvika konflikter tills man fått ordentlig hjälp av tränare - och då måste man ju först bli varse att man behöver hjälpen.
Jag är medveten och har anmält mig till kurs

(Nu fick jag sms om att kursen är uppskjuten pga avhopp till den 14e nov. Suck! Ska kolla så att dom inte skjuter upp en gång till....)

Jag är medveten och har anmält mig till kurs

(Nu fick jag sms om att kursen är uppskjuten pga avhopp till den 14e nov. Suck! Ska kolla så att dom inte skjuter upp en gång till....)
Anmält mig till ny kurs
Aktivering istället för vardagslydnad. Samma tränare, börjar om en vecka

En del hundar som är rätt mycket hund själva behöver rätt tydliga ramar, och då kan man rent fysiskt behöva sätta ner foten ibland. Det är egentligen hunden som borde avgöra vad den upplever som hårt eller inte tycker jag. Precis som att det är hunden som ska få avgöra vad som är en bra belöning.

Att hålla på att avleda och ta undan hunden ger 0 inlärningseffekt så du vet. Någon gång måste ni ta tag i det där att han ger er fingret och jag råder dig att göra det nu istället för att vänta tills han blir ännu starkare mentalt. Det behöver som sagt inte vara lämpligt att ta i honom fysiskt (beror på hund), men på NÅGOT sätt måste valpen få veta att ni bestämmer mer än den, och att den inte får styra över er. Eller så hoppas ni att hunden själv växer upp till en individ som tar kloka beslut med hänsyn till er andra?

Eller hoppas att hunden är extremt lättmotiverad med det ni har att erbjuda så det fungerar med enbart belöning för rätt beteende och utsläckning av dåliga genom icke belöning. Och hoppas att ni aldrig behöver gå in med brandsläckning i en akut situation, och att hunden inte får för sig att du ska ge den alla köttbullar NU, annars gräver den sig in i din ficka och tar dem själv.

(jag har hållit på med klicker i över 10 år och håller kurser där jag vill att de undviker förbudsord MEN träningsformen förutsätter att matte eller husse bestämmer mer än sin hund. I alla fall om man ska få riktigt bra resultat)
Att ta tag i hunden och flytta den betyder ju inte att den har lytt
Hunden har bara blivit förflyttad
Det borde inte heller ha någon inlärningseffekt?
En envis hund ligger snart på sängen igen...

Att ta tag i hunden och flytta den betyder ju inte att den har lytt
Hunden har bara blivit förflyttad
Det borde inte heller ha någon inlärningseffekt?
En envis hund ligger snart på sängen igen...

Du ska inte ta tag i den för att flytta på den, utan för att markera att "nu LYSSNAR du". Stämningen brukar ju bli lite trist av sådana tillfällen och det brukar de flesta hundar vilja slippa. Det är en dålig metod för att lära hunden nya beteenden, men bättre för att öppna upp kommunikationskanalen till sin förare när långfingret är uppe (för vissa hundar, INTE för alla!).

Visst har det ringt en lite varningsklocka när han protesterar med munnen
Vad jag har varit mer rädd för är att ta tag i hunden
Felen jag gjorde med min förra terrier (den hunden blev 14 år) vill jag inte göra en gång till
Jag ser att det finns en risk att jag går för långt åt andra hållet med denna hanen

Igår kväll ville han busa fysiskt med munnen. Vi tränade annat istället, det funkade som avledning

Nu i morse ville han gå upp på övervåningen efter frukost, jag ställde mig i vägen, pekade och sa gå ner, han funderade, försökte gå förbi, jag pekade gå ner, han funderade igen... Efter trev försök gick han ner
(Med min förra hund va det 3 sekunder som gällde)

Om du bara är konsekvent så tror jag det funkar, vill du så kan du höja kraven på snabbhet i utförandet så småningom. Men du kan ju prova att bli lite bestämd i röst och övrigt kroppsspåk om du känner att han inte respekterar dig när du är "snäll".

Måste bara tillägga att efter att man varit lite "bestämd" och talat om för hunden att den måste lyssna, så ska man vara noga med att bli sams med hunden igen. När den gör rätt efter en tillsägelse så ska den belönas rikligt och få känna att den är världens bästa hund ett tag. Att bara vara bestämd och aldrig snäll är ännu sämre än tvärtom.

Måste bara tillägga att efter att man varit lite "bestämd" och talat om för hunden att den måste lyssna, så ska man vara noga med att bli sams med hunden igen. När den gör rätt efter en tillsägelse så ska den belönas rikligt och få känna att den är världens bästa hund ett tag. Att bara vara bestämd och aldrig snäll är ännu sämre än tvärtom.
Bra tanke där, med att bli sams
Vi är inte långsinta här i huset + att han är värsta charmtrollet så det GÅR inte att vara sur på honom :)

När jag säger till rynkar jag ögonbrynen, blåser upp mig, blir stel, och pratar med mörk röst
Han märker att nåt är på gång...

Vi är inte långsinta här i huset + att han är värsta charmtrollet så det GÅR inte att vara sur på honom :)

När jag säger till rynkar jag ögonbrynen, blåser upp mig, blir stel, och pratar med mörk röst
Menas också att hunden inte ska ha en negativ känsla av dig.
Sams åt två håll mao.

For det mesta racker det med att jag hojer ogonbrynen och skakar pa huvudet till Miss Mandy :cool: hon som vill vara till lags. Princess Diva fattar dock ingenting nar det ar sa subtila signaler.:angel:

Jag, som anser att vissa hundar kan behova tas i fysiskt, har tva tjejer som tranas valdigt olika ... men som bada litar pa mig och ligger plats och lugnt tittar medan en kvinna gar forbi med tva hysteriska schnauzers som gor utfall hela tiden mot dem. Mindre an tre meter bort. DET ar nagot jag anser vara mycket viktigt. Jag kan inte tanka mig att ens ha en rottis som vill svara pa utfalls signaler, an mindre tva.

Nar Mandy ville svara pa utfall var hon spand och maste hela tiden titta sig omkring och bedomma situationen. Tittade snabbt upp pa mig om jag bad om det, for att omedelbart titta tillbaka pa den anfallande hunden. Numera litar hon pa att jag fixar alla situationer och kan ligga avslappnat (rullat over pa hoften) och bara studera vad som pagar. Om jag pakallar hennes uppmarksamhet, sager namnet eller bara pratar med henne tittar bada hundarna upp pa mig och hoppas pa en godis.:D Ingen har nagot egentligt intresse av de attakerande schnauzrarna.

Nu ar det val i och for sig en viss skillnad i en kycklings instinkter och en hunds. ;)
Mitt inlägg var väl mer ämnat som en liten reflektion gällande folk som menar att dom måste vara "hårda" mot sin hund för att den ska fatta. Höns är ju inte kända för att vara de mest lättdresserade djuren direkt så när jag såg klippet så tänkte jag direkt på just sånt folk som försöker försvara sina burdusa metoder med att hunden kräver "hård träning".

Mitt inlägg var väl mer ämnat som en liten reflektion gällande folk som menar att dom måste vara "hårda" mot sin hund för att den ska fatta. Höns är ju inte kända för att vara de mest lättdresserade djuren direkt så när jag såg klippet så tänkte jag direkt på just sånt folk som försöker försvara sina burdusa metoder med att hunden kräver "hård träning".

Fast jag vet inte nagon som forsvarat "burdusa" metoder med en mjuk (om an forvirrad som en hona) hund som inte har "burdusa" instinkter sjalv. ;)

For det mesta racker det med att jag hojer ogonbrynen och skakar pa huvudet till Miss Mandy :cool: hon som vill vara till lags. Princess Diva fattar dock ingenting nar det ar sa subtila signaler.:angel:

Jag, som anser att vissa hundar kan behova tas i fysiskt, har tva tjejer som tranas valdigt olika ... men som bada litar pa mig och ligger plats och lugnt tittar medan en kvinna gar forbi med tva hysteriska schnauzers som gor utfall hela tiden mot dem. Mindre an tre meter bort. DET ar nagot jag anser vara mycket viktigt. Jag kan inte tanka mig att ens ha en rottis som vill svara pa utfalls signaler, an mindre tva.

Nar Mandy ville svara pa utfall var hon spand och maste hela tiden titta sig omkring och bedomma situationen. Tittade snabbt upp pa mig om jag bad om det, for att omedelbart titta tillbaka pa den anfallande hunden. Numera litar hon pa att jag fixar alla situationer och kan ligga avslappnat (rullat over pa hoften) och bara studera vad som pagar. Om jag pakallar hennes uppmarksamhet, sager namnet eller bara pratar med henne tittar bada hundarna upp pa mig och hoppas pa en godis.:D Ingen har nagot egentligt intresse av de attakerande schnauzrarna.
Det är just dit jag vill komma med mina två, jag vill att dom ignorera mötande hundar (min förra hund va jätteduktig vid hundmöten hon ignorerade riktiga "värstingar")
Nu tränar jag sitt vid hundmöten, det går framåt, dom blir bättre och bättre
Mina vill bara fram och leka/hälsa är därför lite stökiga om vi träffar på hundar i skogen. Hundmöten tror jag att jag kommer att fixa så det kommer att flyta bra :)

Signalerna vi måste ge valpen nu är övertydliga, sen hoppas jag att vi kan tona ner dom en smula....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III