Runt maten såg jag inte bara på jag stod vakt mellan hundarna och hindrade valpen. Han lurade mig EN gång...
Nu ska dom vara i olika rum.
Bråkar han i soffan får han gå ner, så har det alltid varit.

Jag gullar inte med dom, men jag vill inte starta kamp om allt heller
Min tik är helt underbar liten hund, hon är lyhörd, pigg älskar allt och alla

Runt maten såg jag inte bara på jag stod vakt mellan hundarna och hindrade valpen. Han lurade mig EN gång...

Vad du vill hör tyvärr inte hit. Ibland blir det en kamp om allt vare sig man vill eller inte. Det beror på individerna.
Vill du ha en säker hundhållning måste du dina hundars egenskaper på allvar. Då kan det inte heta jag vill........

Förstår inte vad du vill med tråden. När du får de åsikter du frågar efter slår du dom ifrån dig......

Beroende på varför hunden juckar så hade jag kunnat be hunden att lugna ner sig/göra något annat eller låtit himlen rasa ner över den. Helt omöjligt att tipsa om på nätet med andra ord även om det på beskrivningen låter som att det senare passar bättre. Att ignorera finns dock inte på kartan.

Mja, men vissa saker kan man ju ändå kolla upp innan. Vilka kurser instruktören själv gått (ger för det mesta hyfsad inblick i vad det är för något hen vill lära ut också) och fråga lite kring hur hen tycker en hund ska fungera, tex. Men ja, man tar en viss risk det gör man ju, men man kan i alla fall minimera den. Både så man slipper lägga ut pengar på något man inte vill ha, och så man inte får plötsliga hål i träningskalendern som blir svåra att fylla med annat när man trott man skulle gå kurs om man får hoppa av.

Jamen hur använder han munnen?

Väldigt tråkigt. Och man tar en mycket stor risk att folk kommer att försvara sig mot hunden.
Han använder munnen som ett barn som kommer och tar dig i armen för att få uppmärksamhet och dra iväg dig på lek
Han använder munnen som om du tar tag i någons arm och säger "lägg av, rör mig inte"
Han biter inte hårt, han säger lägg av, jag vill inte in i duschen.

Är det verkligen ingen annan som har en hund som gör/ har gjort så här?

Vad du vill hör tyvärr inte hit. Ibland blir det en kamp om allt vare sig man vill eller inte. Det beror på individerna.
Vill du ha en säker hundhållning måste du dina hundars egenskaper på allvar. Då kan det inte heta jag vill........

Förstår inte vad du vill med tråden. När du får de åsikter du frågar efter slår du dom ifrån dig......
Jag slår inget ifrån mig, jag tar era åsikter på allvar och jag kommer att göra förändringar när det gäller maten och på vilket sätt vi låter honom leka i fortsättningen.
Jag har får jättebra råd här redan.

Han använder munnen som ett barn som kommer och tar dig i armen för att få uppmärksamhet och dra iväg dig på lek
Han använder munnen som om du tar tag i någons arm och säger "lägg av, rör mig inte"
Han biter inte hårt, han säger lägg av, jag vill inte in i duschen.

Är det verkligen ingen annan som har en hund som gör/ har gjort så här?

Jodå, garanterat finns det massor med andra hundar som gör så. Problemet är att det finns väl runt trehundra olika sätt som en hund kan "använda munnen" mot händer/armar/ben/andra hundar, och de motiveras av och betyder olika saker. Det är en av anledningen till att så många återigen frågar efter rasen, skillnaden på en munnig terrier och en munnig apportör är milsvid, tex. Jag vet att du inte vill berätta vad det är för ras, men då måste du försöka vara mycket mer detaljerad i beskrivningarna av vad som faktiskt händer istället. Att han tar med munnen är verkligen extremt lite info, tyvärr. Att han gör det som kontakt, lek och protest (mm?) gör mig lite förbryllad, om du menar att han gör det på samma sätt alltid?

Hur håller han, hur länge håller han, hur stort håller han, tar han om, använder han framtänderna, hela munnen eller vad, håller han ögonkontakt när han griper, drar han, varierar han trycket, stöter han, hur är hans mungipor, hur håller han kroppen, hur närmar han sig inför att greppa, hur släpper han, vad gör han när han släppt, vad händer om "bytet" kämpar emot, osv, osv, osv. Att han är munnig är som att säga att han rör svansen, ungefär...

Beroende på varför hunden juckar så hade jag kunnat be hunden att lugna ner sig/göra något annat eller låtit himlen rasa ner över den. Helt omöjligt att tipsa om på nätet med andra ord även om det på beskrivningen låter som att det senare passar bättre. Att ignorera finns dock inte på kartan.
Rent konkret
Vad gör jag när han tar min hand i munnen för att han säger lägg av jag vill inte duscha?
Det jag har gjort fram till nu, är att jag har ändå tagit in honom i duschen, jag har struntar i hans mun om min hand.

Rent konkret
Vad gör jag när han tar min hand i munnen för att han säger lägg av jag vill inte duscha?
Det jag har gjort fram till nu, är att jag har ändå tagit in honom i duschen, jag har struntar i hans mun om min hand.

Jag slår inget ifrån mig, jag tar era åsikter på allvar och jag kommer att göra förändringar när det gäller maten och på vilket sätt vi låter honom leka i fortsättningen.
Jag har får jättebra råd här redan.
Kan du inte svara på då vad det är för hundravi har att göra med här då så du kan få de bästa svaren? Om du tex har en cocker spaniel så kan hundens beteende vara helt åt väggarna mot om det är en Jämthund? Varför detta undvikande?

Rent konkret

Putta bort hans mun med ett mycket bestämt NEJ! Visa att det inte är okej.
Sluta var passiv runt oönskat beteende. Du måste vägleda din hund i vad som är okej och inte okej.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för ras? Går det inte att svara på den enkla frågan, eller?

Jodå, garanterat finns det massor med andra hundar som gör så. Problemet är att det finns väl runt trehundra olika sätt som en hund kan "använda munnen" mot händer/armar/ben/andra hundar, och de motiveras av och betyder olika saker. Det är en av anledningen till att så många återigen frågar efter rasen, skillnaden på en munnig terrier och en munnig apportör är milsvid, tex. Jag vet att du inte vill berätta vad det är för ras, men då måste du försöka vara mycket mer detaljerad i beskrivningarna av vad som faktiskt händer istället. Att han tar med munnen är verkligen extremt lite info, tyvärr. Att han gör det som kontakt, lek och protest (mm?) gör mig lite förbryllad, om du menar att han gör det på samma sätt alltid?

Hur håller han, hur länge håller han, hur stort håller han, tar han om, använder han framtänderna, hela munnen eller vad, håller han ögonkontakt när han griper, drar han, varierar han trycket, stöter han, hur är hans mungipor, hur håller han kroppen, hur närmar han sig inför att greppa, hur släpper han, vad gör han när han släppt, vad händer om "bytet" kämpar emot, osv, osv, osv. Att han är munnig är som att säga att han rör svansen, ungefär...
När han ska fram till maten, då muckar han lite som en bufflig tonåring, har är inte arg. Han tittar på mig och går sen "på" mina ben, det är lite som att flytta på dig annars biter jag. Han har ingen ögonkontakt när han greppet, han tar nytt tag om jag inte flyttar mig, han kan öka trycket om han fått tag. Han ökar trycket precis på gränsen till att det gör lite ont. Han drar inte bara håller still Ibland känns det som han vill "bryta arm" med en för att se vem som är starkast.
Bufflig tonåring skulle jag beskriva honom som. Ingen ilska, bara testa styrka och om det går att få sin vilja igenom

När han ska fram till maten, då muckar han lite som en bufflig tonåring, har är inte arg. Han tittar på mig och går sen "på" mina ben, det är lite som att flytta på dig annars biter jag. Han har ingen ögonkontakt när han greppet, han tar nytt tag om jag inte flyttar mig, han kan öka trycket om han fått tag. Han ökar trycket precis på gränsen till att det gör lite ont. Han drar inte bara håller still Ibland känns det som han vill "bryta arm" med en för att se vem som är starkast.
Bufflig tonåring skulle jag beskriva honom som. Ingen ilska, bara testa styrka och om det går att få sin vilja igenom

OK. Det där är något annat än den munniga apportör jag hade hoppats på, låter det som. Jag tror du ska hitta dig en bra tränare irl pronto, för det finns ett antal sätt det där kan kantra rätt snabbt och det är på tok för stor felmarginal för att vi ska kunna guida dig särskilt väl online. Spontant vill jag säga en hel massa saker men det är för lite information och för stort tolkningsutrymme så jag nöjer mig med att säga: skaffa tränare.
(Och jag säger inte att det är katastrof! Men att jag tror du behöver hjälp att utveckla hunden i rätt riktning.)

Putta bort hans mun med ett mycket bestämt NEJ! Visa att det inte är okej.
Sluta var passiv runt oönskat beteende. Du måste vägleda din hund i vad som är okej och inte okej.

Nja. Beroende på ras/egenskaper kan det där vara fel väg att gå tycker jag. En del kommer att trigga och eskalera istället.

Bufflig är en sak .Men resten är inte ok eller normalt för mig. Men nu vet ju inte jag vad som är normalt för din ovanliga ras. Vad säger uppfödaren?
Men jag hade never ever tillåtit någon av våra hundar att bete sig på det sättet. Aldrig ok att bita på något sätt öht, hur löst eller lekfullt det än må vara.

När du nonchalerar är du passiv i promlemlösandet. Din hund har inte en chans att lära sig vad som är ok då. Du okejar faktiskt hundens beteende med att inte guida den rätt.
Om du nöjer dig med att stå vakt när de äter är du passiv. Du gör ingenting åt problemet. Det ända du gör är att förhindra ett nytt problem, du löser inte det befintliga. En dag råkar hunden slinka runt. vad kan hända då?
Kan du inte iaf beskriva vad din hund är avlad för? Vilken rasgrupp den tillhör?

Nja. Beroende på ras/egenskaper kan det där vara fel väg att gå tycker jag. En del kommer att trigga och eskalera istället.

Det är ju tyvärr den risken TS löper med att inte delge oss full bakgrundsfakta. Då kan man bara ge råd som gäller i största allmänhet men som faktiskt kanske inte alls är rätt för hens ras :meh:

Det är ju tyvärr den risken TS löper med att inte delge oss full bakgrundsfakta. Då kan man bara ge råd som gäller i största allmänhet men som faktiskt kanske inte alls är rätt för hens ras :meh:

Jag delar helt frustrationen att inte veta vad det är för ras vi pratar om, men jag håller inte med om att ditt råd var fullt så allmänt bara. :D
Förarvek hund, fine. Annars, nja. ;)

Nej jag vill inte svara på det
Det finns inte så många i Sverige och jag vill helst vara anonym ( så gott det nu är möjligt) på nätet.

Kan du åtminstone svara på vad hunden har för "jobb" eller vilken grupp den tillhör?
Jakthund (vilken sorts?), vakthund, vallhund, sällskapshund, muskelhund, vinthund, brukshund, boskapshund?

Det är ju lite skillnad förslag på åtgärder på om det är en chihuahua eller malle eller dalmatiner...

Kan du inte iaf beskriva vad din hund är avlad för? Vilken rasgrupp den tillhör?

Vi har fått beskrivningen jakt, vall och vakt tidigare om jag inte missminner mig. (Min hjärna: tilt, error. O_oO_oO_o)

Det var förmodligen vaktbiten som fick mig att tänka att det var en tuffare ras, men @Lampan menar kanske larmare? Hur som helst låter det som en något instabil cocktail av drifter, som man kanske kan behöva lite hjälp med.

(Och nu fick jag plötsligt en bild av vad det ungefär skulle kunna vara för något ändå. Min hjärna reder ut saker bäst när jag skriver, tydligen. :p)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar