Alltsom oftast blir det ju knas när man rör sig med begrepp som inte finns i alla språk. Svenskan är ganska unik eftersom vi har olika ord o dess innebörd när det kommer till vallning. I andra språkområden används ordet herdingdogs o det syftar på båda varianterna.

Så här skriver SKK om rasen:
".....Shar pei har alltid varit den vanliga människans hund. Det var de kinesiska bönderna som födde upp dem. De användes till att vakta hem och ägor, som vallhundar och även till jakt, bland annat på vildsvin. De levde med sin familj och deltog i deras sysslor.
Användningsområde

Ursprungligen användes den till vallning, vakt och jakt. I dag fungerar de mer som sällskapshundar."
http://skk.se/sv/hundraser/shar-pei/
Problemet uppstår ju när folk läser såna rasbeskrivningar och sen kommer på den lysande idén att "prova vallning med lilla Fido" och vänder sig till tex herdeskolan och plågar får.

Det borde tryckas på skillnaderna, från SKKs sida!

Problemet uppstår ju när folk läser såna rasbeskrivningar och sen kommer på den lysande idén att "prova vallning med lilla Fido" och vänder sig till tex herdeskolan och plågar får.

Det borde tryckas på skillnaderna, från SKKs sida!
Absolut!
(Hennes får torde vara ganska söndertuggade vid det här laget).

Det jag inte fattar är varför det vore så katastrofalt "farligt" att tala om vilken ras man har även om den inte finns i 10 000-tals i landet? So what om nån nyfiken skulle försöka klura ut vem man är?

Jag vet att många här vet vem jag är, jag har aldrig varit speciellt anonym med vare sig hundar, raser, namn, vilka raser jag föder upp osv osv och hur har det påverkat mig att folk här och på andra forum vet vem jag är? Nada noll och ingenting är svaret på den frågan..

Jag tänkte först på kovallare typ ngn Sennen, men de duger ju inte till jakt och betraktas väl som ganska skarpa vakthundar?

Annars berättade en kollega med Soft coated till min stora förvåning att de har använts för vallning. De softisar som jag har träffat (inkl kollegans) har antingen varit skarpare än ägarna velat/klarat eller haft ovanan att riva får ... den faller ju dessutom på att den varken är spec ovanlig eller blir så stor.

Det jag inte fattar är varför det vore så katastrofalt "farligt" att tala om vilken ras man har även om den inte finns i 10 000-tals i landet? So what om nån nyfiken skulle försöka klura ut vem man är?

Jag vet att många här vet vem jag är, jag har aldrig varit speciellt anonym med vare sig hundar, raser, namn, vilka raser jag föder upp osv osv och hur har det påverkat mig att folk här och på andra forum vet vem jag är? Nada noll och ingenting är svaret på den frågan..
Samma här. Jag som person vill egentligen vara anonym men OM någon listar ut vem jag är (vilket har hänt) så är ingen skada skedd. Min enda anledning till att jag vill hålla mig lite privat är pga att vi har uppfödning och det innebär att även sambon och kenneln...som är lika mycket hanns.... halkar med på ett bananskal för mina eventuella åsikter om jag är helt offentlig. Det vill jag inte eftersom vi inte är en och samma person och inte alltid delar åsikter.

Det finns ju personer som har skyddad/hemlig identitet av någon anledning och även de kan vilja ha hund och skriva på internet :) Mer vanligt är väl en rädsla för skitsnack, att uppfödaren ska få veta "skitsnacksvägen" att ägaren har problem och att det då ska bli mer bråk och problem än nödvändigt.

Jag själv skulle tycka att det var trevligt att vara okänd ibland, men jag är vrålkass på att göra annat än sticka ut verkar det som :angel:

Jag ifrågasätter å det starkaste att den har använts som vallhund. Gårdshund och/eller herdehund, säkert. Vallhund, nej. Oavsett vad rasklubben skriver.

Vallning är liksom motsatsen till jakt. Jakt fast helt utan jakt, så att säga.
Jag har faktiskt provat på att testa vallanlagen hos en av mina tidigare shar-pei (en av den mer urspringliga varianten till både utseende och temperament) och den fick omdömet mycket goda vallanlag :p Inget officiellt, utan hos en i grannstaden som höll kursen i vallning. Hur pass duktig denna människa var har jag ingen aning och det var rätt många år sedan - men det var mest bc och några andra vallhundar där. Så absolut tror jag anlagen finns, men absolut inte på det sätt som bc vallar på :)

Det finns ju personer som har skyddad/hemlig identitet av någon anledning och även de kan vilja ha hund och skriva på internet :) Mer vanligt är väl en rädsla för skitsnack, att uppfödaren ska få veta "skitsnacksvägen" att ägaren har problem och att det då ska bli mer bråk och problem än nödvändigt.

Jag själv skulle tycka att det var trevligt att vara okänd ibland, men jag är vrålkass på att göra annat än sticka ut verkar det som :angel:

Det är ju inte heller så att det här bara är ett hundforum, kanske vill man kunna skriva om sina udda sexvanor och elaka barn eller vad det nu kan vara, utan att grannarna sitter och nickar med. :D

Jag har inga som helst problem att förstå att man föredrar att vara anonym (jag är själv väldigt försiktig, delvis för att jag har dåliga erfarenheter sen tidigare), men vi blir ju väldigt bakbundna i sådana här diskussioner när inte ens rasen kan avslöjas...

Ja, eller vilken ras som är mest lik... (har TS tex en azawakh så lär det gå blixtsnabbt att räkna ut vem h*n är, för det finns så otroligt få hundar av rasen i Sverige, men då går det ju som sagt var utmärkt att skriva att det är en vinthund)

Ja, något borde rimligen likna... Hade jag velat ha Monsters ras hemlig hade jag antagligen sagt rottweiler, tex.

Och för att dra liknelsen lite längre, om jag skrivit en tråd om hur min cane corso muckar och biter "tills det nästan gör ont, men inte aggressivt" när han inte får som han vill så hade det varit en helt annan tråd än om du skrivit en om hur din saluki gör samma sak... (Och om det handlar om en azawakh så är jag rätt lost och lämnar med varm hand över till dig, känner jag. :D )

Ja, något borde rimligen likna... Hade jag velat ha Monsters ras hemlig hade jag antagligen sagt rottweiler, tex.

Och för att dra liknelsen lite längre, om jag skrivit en tråd om hur min cane corso muckar och biter "tills det nästan gör ont, men inte aggressivt" när han inte får som han vill så hade det varit en helt annan tråd än om du skrivit en om hur din saluki gör samma sak... (Och om det handlar om en azawakh så är jag rätt lost och lämnar med varm hand över till dig, känner jag. :D )
Håller med. Det finns raser jag inte skulle yppa ett tips om för att inte ställa till det.

I detta läget kan man bara ge rent allmäna råd. I värsta fall är rådet helt åt pipsvängen

Jag tycker jag har fått bra råd här, vilka jag ska följa
Vad som har varit bra är också era frågor
Det har gett mig en tankeställare hur han gör, vad som gör beteendet värre och vad som lugnar ner honom

Idag har dom ätit i olika rum med kompostgaller i mellan. Det va lugnare för båda hundarna, tiken slapp vakta skålen och hanen la sig i köket
Vi har inte busat med honom heller, istället tränat mer trick. Vi ska sluta "brottas" och vara så fysiska med honom
Busar vi ska det vara med leksak
Från nu är det ingen mun/tänder på människor som gäller
Tråden har hjälpt mycket
Tack för alla svar:)

Jag ifrågasätter å det starkaste att den har använts som vallhund. Gårdshund och/eller herdehund, säkert. Vallhund, nej. Oavsett vad rasklubben skriver.

Vallning är liksom motsatsen till jakt. Jakt fast helt utan jakt, så att säga.
Lite OT: Jag är visserligen med på det du skriver men nog har väl till exempel lapphundarna (som redan tagits upp här) använts både till jakt och vall?
Numera avlas de väl sällan på vallegenskaper men de har ju de facto faktiskt använts som vallhundar förr - och gjort det bra, även om de kanske inte skulle funka på till exempel får.
Sen finns det, som också tagits upp, en del terrierraser som använts till båda delarna - men där kan jag tänka mig att det mer handlar om att fösa lite till husbehov än att valla eller hur man nu skall uttrycka det.
(Min isländska fårhund "vallade" in gässen på jobbet, men det handlade mest om en lydig hund, inte att hon hade bra vallanlag. Däremot hade hon bra förmåga att "umgås" olika djurslag vilket jag förmodar kan hänga ihop med rasens bakgrund.)

Lite OT: Jag är visserligen med på det du skriver men nog har väl till exempel lapphundarna (som redan tagits upp här) använts både till jakt och vall?

Ja, jag har haft en finsk lapphund som jagat älg och jag har vallat med både finska och lapska

Numera avlas de väl sällan på vallegenskaper men de har ju de facto faktiskt använts som vallhundar förr - och gjort det bra, även om de kanske inte skulle funka på till exempel får.

Naturligtvis funkar de att valla får med och det funkar de till än idag. Vallanlagen är starka och avlas ju på än om än inte alla gör det, men även i de hundarna finns vallanlagen ändå.

0629_Min_4_2.jpg

0629_Min_2_2.jpg

Minerva_2_1.jpg

En fokuserad fåreyeande lapsk är en vacker hund

Minerva_3.jpg

Ja, jag har haft en finsk lapphund som jagat älg och jag har vallat med både finska och lapska

Naturligtvis funkar de att valla får med och det funkar de till än idag. Vallanlagen är starka och avlas ju på än om än inte alla gör det, men även i de hundarna finns vallanlagen ändå.

0629_Min_4_2.jpg

0629_Min_2_2.jpg

Minerva_2_1.jpg

En fokuserad fåreyeande lapsk är en vacker hund

Minerva_3.jpg
Kul att se :) ! Jag har ju en förkärlek för spetsar och har allt sneglat på lapsk ett antal gånger (och påminner mig nu om att jag även tidigare hört att det går alldeles utmärkt med får, lite svårt att fixa fram renar för vallning runt Göteborg...) :love:.

Jag måste bara fråga, TS skriver om muckande hund och du om juckande (om jag inte läser helt galet)... Är det felläsning, felskrivning, eller bara ett annat exempel? Orden är så nära varann att jag blir virrig. :o

Det är jag som läser fel :o. Kanske för att det var så omplaceringen gjorde när han fick överslag... Men det spelar inte så stor roll egentligen, min hund kan också ta till både tänder och klor när han blir lite väl i gasen men där handlar det inte alls om att han mopsar sig. Säger man till honom blir han rätt snabbt liten och ynklig. TS hund verkar ge långfingret istället, om jag tolkar hen rätt vill säga!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 238
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar