En fråga till

T

Tican

Kan en häst som är spänd/stressad/het gå i fin balanserad form? Varför/varför inte? Hur mycket handlar lösgörning om att få hästen att slappna av mentalt och koncentrera sig?

(Jag funderar mycket och har ingen att bolla med eller fråga i närheten. :D)

Sv: En fråga till

NEJ den MÅSTE slappna av först. Enligt min erfarenhet iaf....

Lite het kan den vara, men då i betydelsen pigg och ambitiös, inte stressad.

Jag anser att en häst måste slappna av innan den kan komma till att gå i en fin balanserad form. Jag anser dessutom att en spänd häst inte lär sig någonting och har man en spänd häst kan det vara en god ide att få hästen att slappna av ibörjan av passet. Min ena häst blir gärna spänd och sprätter med frambenen medan bakbenen inte vet vad de gör riktigt. När han är spänd anser jag inte att han kan jobba ordentligt och inte koncentrera sig för den delen heller.
Ifrågan om hur mycket lösgöring kan få hästen att slappna av tror jag att lösgöringen spelar in en stor del.
När jag rider spända hästar tar jag gärna in de på stora volter eller andra böjda spår och tycker själv att det hjälper något enormt mycket. Dessutom får hästen annat att tänka på vilket gör att de slappnar av mentalt.
Jag tror också att det är viktigt att man inte kräver för mycket av en spänd häst ibörjan av ett pass. Det bästa är att lätta i handen och låta hästen länga halsen. Viktigt är att få de att länga utsidan och slappna av. Min spända häst travar jag alltid i ett lugnt tempo till att börja med för att sedan, när han är avslappnad kräva allt mer och få trycket i gångarterna.
Vet inte om jag "svarade" på något men jag hoppas det :D Sen anser jag att man alltid ska anpassa sin ridning efter hästen, vissa övningar passar vissa hästar...

Jag tycker nog att i själva begreppet lösgjordhet ligger just mental avslappning. Det tyska ordet för lösgjordhet (jag kan inte stava det) kan översättas som som "fri, avslappnad, oberörd", och jag tror att det ligger ganska mycket i de orden.

En spänd häst kan inte röra sig genom ryggen, och den kan inte heller ta emot sin tyngd med sina bakben på ett korrekt sätt. Om man vill att hästen ska kunna hålla på lång sikt måste bakbenen svikta och ryggen rulla, och de här två rörelserna som är så ihopkopplade fungerar inte när hästen är spänd.

Om hästen dagdrönar och tänker på annat kan man inte rida vettigt på den. Ridningen är ju ett samtal som inte kan bedrivas på ett vettigt sätt utan båda parternas uppmärksamhet. Jag rider själv en unghäst som gärna går runt i sin egen värld. Han är irriterande och svår att rida för att man hela tiden måste koncentrera sig på att etablera kontakt med honom. Allt det andra som ridningen handlar om kommer i skuggan av detta ständiga kommunikationssökande.

På ett sätt är han dock stimulerande att rida, för när man väl får hans uppmärksamhet och när hans avslappning kommer belönas man med en häst som verkligen kämpar och gör sitt bästa.

Utan att ha läst vad de andra skriver...

Mitt sto är ganska "framåt" och ska hela tiden öka, öka, öka. Ni som såg mig på dressyrlektionen igår vet vad jag menar. Hon är väldigt överilad i sitt steg och vill hela tiden gå fortare när jag kortar tyglarna eller gör förhållningar. (Kvarleva från galoppen, inget märkvärdigt.) För att få henne att slappna av och blimer följsam så måste hon först få "stressa loss", alltså, ta det i sitt snabba tempo och sedan komma till insikt; "Aha! Det är enklare att göra det härlångsammare!" Först då kan hon gå balanserat på en liten volt i form och jobba bakifrån utan att steget blir kort och huvudet högt. Men lösgjord... Det är hon från den sekund hon stiger ur transporten/stallet, hon har inga som helst problem med att röra sig mjukt i sidled (t.ex.) och böja, korta, länga. Det enda kruxet är att i början ser det stressigt ut för att hon inte har kommit till insikt ännu.

Eftersom hon är i utbildningsfasen så görjag ingen stor grej av att hon stressar framåt, för det märks från gång till gång att hon kommer till insikt snabbare och snabbare. Jag är hoppfull inför framtiden, att det kommer gå att rida henne en hel lektion utan stress och öka, öka, öka...

Jag skulle säga nej. Jag tycker personligen att spända hästar är de svåraste att rida, för det blir så lätt spänning när man vill ha lite mer arbete, och då får man börja om från början igen.

Kan en häst som är spänd/stressad/het gå i fin balanserad form? Varför/varför inte? Hur mycket handlar lösgörning om att få hästen att slappna av mentalt och koncentrera sig?

Spänd nej, eftersom den spänner emot musklerna i kroppen.
Stressad ja till viss del, men det är fruktansvärt lätt att en stressad häst blir spänd.
Het ja, att den är het kan ju dels vara att den bjuder väldigt bra eller att den försöker komma undan arbetet genom att springa ifrån det.

En lösgjord häst är mentalt avslappnad och koncentrerad på ryttaren. Alltså det lösgjörande arbetet leder ju till att den arbetar rätt med hela kroppen.

Senast ändrad:

jag tror att hästen måste slappna av innan den kan gå i en bra form. en av pollarna på min ridskola kan vara extremt stressad ibland. :crazy: på honom gäller det bara att få honom att slappna av i huvudet. om man typ pratar lite med honom, o klappar honom på halsen o berömmer honom så fort han gör rätt så brukar han slappna av, o då kommer formen nästan direkt.

känner en likadan häst! Lite smårädd för ridhuset och blir jättestressad av det. Men pratar man med henne och tar det lugnt själv så slappnar hon av och går nästan självmant ner i formen. Får man inte henne att slappna av går hon med näsan i vädret och springer undan för allt ryttaren tar sig för.

Lösgjordhet delas in i två delar, fysisk och mental lösgjordhet. Så nej, en spänd/stressad häst är inte lösgjord mentalt förrän den börjar slappna av.

Spänd nej, eftersom den spänner emot musklerna i kroppen.
Stressad ja till viss del, men det är fruktansvärt lätt att en stressad häst blir spänd.
Het ja, att den är het kan ju dels vara att den bjuder väldigt bra eller att den försöker komma undan arbetet genom att springa ifrån det.

En lösgjord häst är mentalt avslappnad och koncentrerad på ryttaren. Alltså det lösgjörande arbetet leder ju till att den arbetar rätt med hela kroppen.

En "het" häst är det ofta till sin natur, det är ett sätt att vara, med mycket energi och vilja att röra sig och lite otålighet också Som vissa människor kan vara också:angel:
En het häst måste ridas så att den blir mentalt avslappnad och fokuserad på arbetet, då är den inte längre "het" i sitt beteende just då när den arbetar utan lugn avspänd och fokuserad på ryttaren.

Alltså handlar det till stor del om ryttaren och att få en häst med den läggningen att kunna arbeta avspänt, det går inte så länge den tillåts vara "het".

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 026
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar