Sv: En fråga till
Utan att ha läst vad de andra skriver...
Mitt sto är ganska "framåt" och ska hela tiden öka, öka, öka. Ni som såg mig på dressyrlektionen igår vet vad jag menar. Hon är väldigt överilad i sitt steg och vill hela tiden gå fortare när jag kortar tyglarna eller gör förhållningar. (Kvarleva från galoppen, inget märkvärdigt.) För att få henne att slappna av och blimer följsam så måste hon först få "stressa loss", alltså, ta det i sitt snabba tempo och sedan komma till insikt; "Aha! Det är enklare att göra det härlångsammare!" Först då kan hon gå balanserat på en liten volt i form och jobba bakifrån utan att steget blir kort och huvudet högt. Men lösgjord... Det är hon från den sekund hon stiger ur transporten/stallet, hon har inga som helst problem med att röra sig mjukt i sidled (t.ex.) och böja, korta, länga. Det enda kruxet är att i början ser det stressigt ut för att hon inte har kommit till insikt ännu.
Eftersom hon är i utbildningsfasen så görjag ingen stor grej av att hon stressar framåt, för det märks från gång till gång att hon kommer till insikt snabbare och snabbare. Jag är hoppfull inför framtiden, att det kommer gå att rida henne en hel lektion utan stress och öka, öka, öka...