En fråga till er kunniga o ni som vet

mysko

Trådstartare
Hur kan en hingst som har okänt namn och okänt för övrigt i stamtavlan ha fått 2043 avkommor?
Dessa avkommor har namn och en del okänt på förfäder och en del namn på förfäder.

Jag hittade detta under Blup:confused:

Sv: En fråga till er kunniga o ni som vet

Tror att det är den mycket kända hingsten okänd som är orsaken ;)

:rofl:

:devil: och att alla i hans stamtavla är okända oxå måste vara en bidragande faktor :angel:
Så här ser det ut

Stamtavla
Första Andra Tredje Fjärde
Namn okänt Namn okänt Namn okänt Namn okänt Namn okänt

Ja det är den mest kända stammen av de alla. Har själv två stycken efter honom :rofl:

och jag har haft 2 stycken med honom som både far, farfar, farfarsfar och morfar, morfarsfar etc. Är inte det en lite väl tät inavel kan man ju undra? Det lustiga var att de inte ens var lika på något plan och inte ens av samma ras..
/U

Ja det har jag inte ens tänkt på :eek:

Men det är väl prestationsavel??

Så klart, annars finns det väl ingen anledning till sådant? Det gäller ju verkligen att veta vad man har när man ger sig in i den sortens avel.
/U

Skämt å sido...
Meddela ASVH så får de rätta felet.
Om man inte meddelar så kan Blupen aldrig bli korrektare.
Men nog finns där många konstigheter som att en son är född 2 år innan sin far osv...

Skämt å sido...
Men nog finns där många konstigheter som att en son är född 2 år innan sin far osv...
:rofl: Är det sånt som kallas framtidsavel? :D

Skämt å sido...

Liten fråga bara??

Hur skulle de kunna rätta till detta felet?? Okänd är ju okänd och eftersom BLUP räknas på allt så är det ju "rätt"

Föräldrarna känner man ju inte till, eller hur menar du nu?

Alla hästar som reggas i ASVH som har okänd stam reggas under hingsten okänd och modern okänd.

Att hästen själv är känd hör ju inte dit om man inte vet föräldrarna

Hur kan en hingst som har okänt namn och okänt för övrigt i stamtavlan ha fått 2043 avkommor?
Dessa avkommor har namn och en del okänt på förfäder och en del namn på förfäder.

Jag hittade detta under Blup:confused:

Har du missat denna den är ännu mer speciell, den är könslös och har ändå 4439 avkommer, det du är ganska imponerande. Tyvärr har den inget BLUP så går ju inte att se hur bra den nedärver sig, men poppis verkar den vara.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4061-okand

Har du missat denna den är ännu mer speciell, den är könslös och har ändå 4439 avkommer, det du är ganska imponerande. Tyvärr har den inget BLUP så går ju inte att se hur bra den nedärver sig, men poppis verkar den vara.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4061-okand

Imponerande statestik har han också om man läser lite mer ;)
År Betäckt År Reg. Föl
1992 152 1993 233
1993 136 1994 271
1994 123 1995 234
1995 70 1996 229
1996 57 1997 203
1997 48 1998 141
1998 32 1999 94
1999 33 2000 86
2000 4 2001 64
2003 1 2004 15
2004 1 2005 11
2007 1

Måste väl vara rekord att en betäckning kan generera 15 föl.......

Dessutom har han verkat på både direktsemin och fryst semin också.
Det man då undrar är hur kan man seminera utan att veta vem man seminerar med ? Är det när man hittar en dos omärkt kvarglömd i frysen ?

:rofl: jag kollar inte alla under BLUP utan denna jag skrev om finns i min hästs stam :crazy:

Men det måste ju vara fel på en del ställen :eek:

:rofl: jag kollar inte alla under BLUP utan denna jag skrev om finns i min hästs stam :crazy:

Men det måste ju vara fel på en del ställen :eek:

Absolut BLUP har mycket fel å jag går aldrig efter det utan ser det mest som en kul grej :D

OK men det borde finnas en tillförlitlig sida man kan kolla i :crazy:

Den är på väg att byggas upp men är inte färdig ännu. Det mest tillförlitliga är fortfarande stamböckerna.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat