En fråga om skuldebrev

Livssituation

Trådstartare
Om två parter skriver ett skuldebrev och den ena river sitt skuldebrev. Gäller det isåfall ändå? Och hur ska det vara skrivet juridiskt rättsligt.

Tacksam för svar

Sv: En fråga om skuldebrev

Har ni upprättat två orginal där man enkelt beskriver vem som är skyldig vad och om båda är signerade så spelar det ingen roll att den ena river sönder sitt skuldebrev, det gäller fortfarande. Skuldebrev regleras av av Lag (1936:81) om skuldebrev.

Sv: En fråga om skuldebrev

Ett skuldebrev ska bara upprättas i ett enda exemplar och den ska förvaras hos den som är borgenär d.v.s den som lånat ut pengarna.
När gäldenären (den som lånat pengarna) betalar tillbaka sin skuld ska den göra det i utbyte mot skuldebrevet och bör då riva sönder det :)

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: animalasia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 394
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka