En fråga om ögon

Belethien

Trådstartare
Är det vanligt att hundar har ögonfärg i mahogny som täcker hela ögat? Alltså ingen pupill syns och ögat ser ungefär ut som om man målat på det- inte att det verkar vara naturligt eftersom färgen är "grumlig" och ser ut som att det ligger "utanpå".

Jag tänker direkt på katarrakt/starr-liknande problem när jag ser sådant men det kanske är naturligt?

Orsaken till att jag frågar är för att grannen har en schäferhane som titt som tätt bryter sig ut ur gården och knatar runt halva grannskapet. Han bor nog cirkus 2 km från oss och hunden har varit nära våran gård. Jag har träffat honom lös flera gånger med häst, hund och bil. Han är förvisso snäll men vi har ändå en 70-80 väg längs med åkrarna så han kan ju knata iväg ditåt på jakt efter trevliga tikar att umgås med.. Mina hyresvärdar kör dessutom som som det vore en formel1 tävling på våran lilla väg så det kan hända att han hamnar i vägen..

Idag såg jag honom lös på gården med grinden vidöppen. Jag vågade inte fortsätta gå förbi gården av rädsla att han skulle hanka på oss, han verkade inte riktigt vara medveten om att grinden var öppen. Samtidigt upptäckte jag att hunden har då väldigt udda ögon + att det rann grönt från dem. Sedan var han i ganska kraftig fällning där stora kakor av päls hade lossnat från hunden- det såg heller inte riktigt friskt ut. Han verkar vara ganska gammal och var i "gamlinghull- varken överdrivet tunn fast inte riktigt normalviktig heller.

Jag vet inte riktigt vad man gör- ska man anmäla detta till polisen eller länsstyrelsen? Räcker detta som underlag för att någon ska göra något? Hyresvärden tycker att det är obehagligt med lösspringande schäfrar eftersom han har barn på gården. Även om hunden sägs vara snäll så är det ju inte kul. Vi har även en bunt med hundar på gården varav några hanar + att en tjej i stallet vågar inte rida ut med sin hund mer av rädsla att stöta på den hunden (då hon redan gjort det tidigare och känner att det är obekvämt). Jag har själv träffat på hunden när jag har haft en mini-vavva med mig på ridtur- då hade han en väldigt obehaglig blick och jag fick hoppa av hästen, snärta med spöt i backen så att han skulle släppa fokus på vavvan och sedan gå förbi. Men så ska man väl inte behöva ha det i grannskapet :confused:

Om hunden då dessutom verkar ha problem med syn så är det ju 100x värre att han vistas lös utan uppsyn i närheten av bilar och andra djur...

Sv: En fråga om ögon

Enbart det faktum att det rinner grönt från ögonen är väl en helt tillräcklig anledning.
Har du pratat med ägarna om det? Det kan ju tänkas att man tagit hand om en sjuk hund som man håller på att behandla, inte så kul att bli anmäld då.

Men ett öga utan pupill, nej, det är aldrig normalt.

Sv: En fråga om ögon

Enbart det faktum att det rinner grönt från ögonen är väl en helt tillräcklig anledning.
Har du pratat med ägarna om det? Det kan ju tänkas att man tagit hand om en sjuk hund som man håller på att behandla, inte så kul att bli anmäld då.

Men ett öga utan pupill, nej, det är aldrig normalt.

Sedan jag flyttade hit, för 3 år sedan så har hunden alltid funnits där och alltid rymt. Förr såg han dock bättre ut, frisk och fin men när jag såg honom idag blev jag förfärad. Jag reagerade på en gång att hans ögon såg annorlunda ut och att han verkade faktiskt inte se särskilt bra, han skällde på mina hundar men verkade lite o-orienterad. Så att de tagit hand om en sjuk hund är ju mindre troligt, eftersom han verkade friskare förr. Dock verkar de inte ha löst problemet med att han sticker eftersom han försökte trycka sig ut genom en av grindarna (men misslyckades), som tur såg han inte att den andra grinden var vidöppen. Det var ingen ägare som ropade in honom trots att de lär ha hört min lilla skälla (hon tyckte ju det var otroligt roligt med en ny lekkamrat, förstod inte alls varför han var på andra sidan grinden :grin: ).

Jag undrar väl mest om det är ett underlag för en anmälan. Jag ska nog iväg dit med en vän eller två och diskutera saken med ägarna. Jag vågar tyvärr inte göra det själv då jag aldrig sett ägarna samt att jag blir lite utsatt eftersom det inte direkt är nära till närmaste granne om saker skulle hetta till :crazy:

Sen fattar jag ju självklart att gamla hundar kan bli dåliga! Så att ni inte tror att jag dömer för det! Detta kan ha kommit nyligen men just eftersom han är så rymningsbenägen, de verkar ha noll koll (grinden vidöppen, ingen ägare i sikte, hunden försöker rymma) samt att han nu verkar se jävligt dålig så blir jag ledsen om han skulle komma lös. Vill ju inte att stackarn ska skada sig :(

Liknande trådar

Övr. Hund När jag var ute idag och skulle rida till sandvägen som jag älskar så stannade en man bilen och sa att jag fick inte rida förbi deras...
17 18 19
Svar
376
· Visningar
27 486
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Förra året kantades av den ena jobbiga händelsen efter det andra med bland annat en älskad hund som gick bort, ett dåligt förhållande...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 080
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII