En fråga om longering..

Sv: En fråga om longering..

Elma_vip skrev:
Nu har veterinären tittat igenom henne, och hon hade inga fel eller ont nånstans. Han sa att hon hade så mkt överskottsenergi så hon blev lite tittig och kunde vägra gå för det m.m. Han sa också att jag ska longera henne i tio minuter innan jag rider för att värma upp henne ordentligt..

=) är så himla glad att dt inte var något med henne. =)

(Älskar den hästen så jävla mkt :love: )
Mvh Diana

Skönt att höra att hon var frisk. Hoppas att dina bekymmer kommer till rätta nu.

//Lillan

Jo det är skönt, men jag är fortfarande lite orolig, han tittade inte igen henne speciellt noga så.. :S

förresten så provade jag det där knepet med att ta två longerlinor, en som vanligt och den andra över halsen, och det funkade perfekt.. :D Hon gick jätte fint då.. :P

Mvh Diana

Ja det är ett ganska bra knep då hästen inte kan rusa iväg innåt i volten eftersom man har den "fast" även på utsidan i en lina.

Gott om dåliga veterinärer finns det, jag har egen erfarenhet av detta.

En fd travarmärr som jag tidigare hade hand om blev dålig. Hon var (eller är rättare sagt) dräktig och jag fann henne liggandes i hagen. Och eftersom jag länner hästen så insåg jag att nåt var fel (hon ligger aldrig i hagen annars) och min kompis sa att hon legat ner större delen av dagen. Så jag tog in henne i boxen för att kolla henne och hann inte mer än släppa henne så la hon sig. "Tror du att hon har kolik?" sa jag tillmin kompis. "Ska jag dra upp henne på benen igen?" Min kompis bad mig avvakta någon minut till då hästen bara låg stilla och tittade tomögdt på oss. Sedan föll hon ihop, det såg precis ut som om hon dog på fläcken så jag rusade in i boxen och drog upp henne på fötter och ut på gräsplan med henne och vandra.
Både jag och ägaren var oroliga för henne och fölet eftersom hon vid några tillfällen försökte lägga sig fast vi gick med henne och så fort man stannade med henne drog hon ihop mulen till en liten boll. Man såg verkligen på henne hur ont hon hade. Hon hade iaf lyckats skita en stor diarrehög i boxen innan hon la sig och det var det enda positiva i allt.

Ni ska inte inbilla er att veterinären kom ut! "Jag kan iaf inget göra" sa han. "Ge henne lite pasta och gå med henne."

Då hade hon ändå nästan 39gr feber!

Som tur var klarade hon sig och fölungen med. Men vissa veterinärer skulle ha ett kok stryk tycker jag. Han hade väl iaf kunnat ge ägaren ett vettigt råd per telefon?

//Lillan

Elma_vip skrev:
förresten så provade jag det där knepet med att ta två longerlinor, en som vanligt och den andra över halsen, och det funkade perfekt.. :D Hon gick jätte fint då.. :P

Mvh Diana

Om det skulle vara något fel på henne trots allt kommer hon snart att börja krångla även när du har två linor. Hästar mår vara kämpar men det finns även en gräns för dem.

Lycka till!

//Lillan

Okej.. Jo men hoppas hon inte gör det.. =) Idag så gick hon förresten jätte bra i skritt, trav och snabb trav också, hon lyssnade jätte bra på mig.. :P

Jag håller tummen för er. Min lilla pålla kan knappt skritta i longerlina, hon blir superstressad och tror att allting går ut på att rusa runt för att nästan tappa balansen och sean slå bakut för at fortsätta rusa. Så där är mkt jobb med att bara stå i mitten och lugna henne.

Men hon är motsatsen mot hur din var, jag longerar i långt grimskaft och grimma och har aldrig några problem att hålla henne. Stanna och trva fort funkar jättebra.

//Lillan

Okej, Då får väl vi hoppas på att hon blir bättre och mindre stressd när du longerar henne.. :)

Hade samma problem med min foderhäst, min tips är att "tömlongera" henne. Skaffa en (billig) longergjord och minst 16 meter långa tömmar.

Börja med att gå rätt så nära henne, snett bakom, eller bredvid tills hon har förstått vad det är du vill att hon ska göra. När du sedan longerar henne så rekomenderar jag att lägga yttertömmen mot bakhaserna. Detta är dock något som många anser vara väldigt riskfyllt etc, men jag anser trots det att det är bättre än att hästen får chansen att kasta sig på dig!

Hästar brukar till en början tycka, att ha något som drar runt bakbenen, kan kännas väldigt skrämmande, och många hästar försöker ofta kicka bort det. De brukar dock rätt så snabbt vänja sig vid det.

Fördelarna som jag ser dem med att ha yttertömmen längst bakbenen är att man mycket lättare kan styra hästen från sig (hästen får inte så stor chans att vända sig mot en då den lättare kan styras bort). Jag uppfattar det även som om man får mer kraft, jag känner mig mycket säkrare att tömlongera hästar som har en vana att vända sig mot en, kasta sig etc. än att enbart använda en longerlina.
Men smaken är som baken :smirk:

Okej.. :D det ska jag allt prova. :P måste man ha en longergjord? eller kan det funka med en tömkörningsgjord? eller utan kanske? Har du nån bild när du tömlongerar din häst?

Mvh Diana

Mariika skrev:
Hade samma problem med min foderhäst, min tips är att "tömlongera" henne. Skaffa en (billig) longergjord och minst 16 meter långa tömmar.

Börja med att gå rätt så nära henne, snett bakom, eller bredvid tills hon har förstått vad det är du vill att hon ska göra. När du sedan longerar henne så rekomenderar jag att lägga yttertömmen mot bakhaserna. Detta är dock något som många anser vara väldigt riskfyllt etc, men jag anser trots det att det är bättre än att hästen får chansen att kasta sig på dig!

Hästar brukar till en början tycka, att ha något som drar runt bakbenen, kan kännas väldigt skrämmande, och många hästar försöker ofta kicka bort det. De brukar dock rätt så snabbt vänja sig vid det.

Fördelarna som jag ser dem med att ha yttertömmen längst bakbenen är att man mycket lättare kan styra hästen från sig (hästen får inte så stor chans att vända sig mot en då den lättare kan styras bort). Jag uppfattar det även som om man får mer kraft, jag känner mig mycket säkrare att tömlongera hästar som har en vana att vända sig mot en, kasta sig etc. än att enbart använda en longerlina.
Men smaken är som baken :smirk:

Jag håller med. De gånger vi har "tömlongerat" våran häst har vi haft linorna runt baken på henne och i början kickar hon. Men så långe linan ligger ovanför hasen så är det lugnt.

Det ska duga med en vanlig longergjord. Vi har använt oss av travselen....

//Lillan

Elma_vip skrev:
Okej.. :D det ska jag allt prova. :P måste man ha en longergjord? eller kan det funka med en tömkörningsgjord? eller utan kanske? Har du nån bild när du tömlongerar din häst?

Mvh Diana

Det går med vilketsom, huvudsaken är att det har ett par ringar där du kan trä igenom tömmarna (så att de inte blir hängande).

Några bilder har jag tyvärr inte, tvingade med pappa ut en gång, men då var det för mörkt o blixten dålig på den kameran. Men jag har sett någon annnan här på buke som tömlongerar på samma sätt som jag gör. Så om du letar i gamla trådar kanske du har tur o hitta nån bild! :idea:

Lycka till i alla fall!
mvh Marika

Okej, tack för svaren, ska prova det imorron när jag kommer till stallet.. :D

Hei hei =)
Du kan prøve og styre han ut på en volte med tauet eller en pisk (aldri bruk pisken til og slå eller røre hesten, men bare styre den ut i fra deg) husk også at du må ha kontakt med hesten hele tiden, om du snur blikket på noe annet eller overser hesten vil det bli tiltrukkende for hesten og han vil komme inn imot deg igjen. forparten på hesten er et stoppe punkt. fra manken og bakover er en drive sone, der skal du stå hele tiden og drive han frem. fruk stemmen mye når han begynner og senke farten, prøv og bruke sterk og grov stemme og ros han når han hører på deg med en myk og rolig stemme (hesten forstår ikke hva du sier, men føler seg med etter hvordan falle på ordene funker, roser du hesten med en grov stemme trur hesten at han har gjort noe dumt. VELDIG VIKTIG!)

Håper du får noe godt ut av mine tips =) Lykke til.

Mvh. Rikke

Kan ni ge mig lite tips då?
Jag försöker longera min häst, men jag tror inte hon förstår att hon ska gå på en volt. Försöker jag longera henne försöker hon bara följer efter mig, som joinup i NH ungefär.

Hei hei =)
Du kan prøve og styre han ut på en volte med tauet eller en pisk (aldri bruk pisken til og slå eller røre hesten, men bare styre den ut i fra deg) husk også at du må ha kontakt med hesten hele tiden, om du snur blikket på noe annet eller overser hesten vil det bli tiltrukkende for hesten og han vil komme inn imot deg igjen. forparten på hesten er et stoppe punkt. fra manken og bakover er en drive sone, der skal du stå hele tiden og drive han frem. fruk stemmen mye når han begynner og senke farten, prøv og bruke sterk og grov stemme og ros han når han hører på deg med en myk og rolig stemme (hesten forstår ikke hva du sier, men føler seg med etter hvordan falle på ordene funker, roser du hesten med en grov stemme trur hesten at han har gjort noe dumt. VELDIG VIKTIG!)

Håper du får noe godt ut av mine tips =) Lykke til.

Mvh. Rikke

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama