En fråga om korsningsavel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 587
Sv: En fråga om korsningsavel!

Mitt stos avkommor får gröna papper och då anser jag att det är egalt. Det går dessutom att stamboksföra henne i B-registret och då kan hennes söner bli godkända hingstar. Det godkändes precis en sån vid årets bruksprov.

Jag vill minnas att det på 70-talet fanns en fälttävlanshäst i svår klass e halvblodet Lansiär u ett sto som var korsat fullblod/ardenner (Flicka e Saloon xx u ardennersto). Hon lämnade själv avkommor i svår och msv hoppning.

Jag har en korsning islänning/ travare. Köptes för allroundridning.
Han är ca 155cm i mkh. Många tror att det är en nordsvensk travare.
Jag hade själv inte medvetet gjort en sådan korsning men den här killen är korrekt i kroppen och har trevliga gångarter :)
Någon annan med samma korsning ??
/J.

Syftet med korsningar fullblod/ardenner var att få fram en ridhäst med kraftigare bakparti än vad många fullblod har, och sedan genom att ytterligare korsa in fullblod få fram en hopphäst...

(min mamma hade en korsning fullblod-ardenner, född 1978)

Okej då fanns det en anledning. Tyvärr har jag sett annonser nu på unghästar U: Ardenner och E: fullblod som sett totalt missbildade ut. Men tanke var ganske god i alla fall.

Men det är väl så med all korsningsavel att det blir lite av ett lotteri.

Om hingsten är godkänd i ASVH kan den registreras med gröna papper. Dock finns det idag bara en godkänd arabhingst för halvblodsavel, Elcatero.

En undran.:angel:
Varför korsar man arab plus halvblod? Jag förstår att det ska ge en ädlare avkomma men för mig så är det inte logiskt då halvbloden idag och araberna saknar massa speciellt över hals och rygglinje...

Okej då fanns det en anledning. Tyvärr har jag sett annonser nu på unghästar U: Ardenner och E: fullblod som sett totalt missbildade ut. Men tanke var ganske god i alla fall.

Men det är väl så med all korsningsavel att det blir lite av ett lotteri.

Ja speciellt om man korsar hästar som har sämre kvalite inom respektive ras plus att man (anser jag i alla fall) tar hästar med liknande fel. Det kan vara lotteri även inom renrasig avel då tyvärr många glömmer att se på exteriören och bara låser sig fast på meriter. Tycker det är skandal tex att halvblodshingstar går igenom med så lågt som 36p i exteriören..:crazy:

Den hästen mamma hade (e Manesco xx u. Sally), köptes som 1-åring och såg lite konstig ut som unghäst (har bara sett bilder, eftersom jag själv bara är född ett år före hästen) men blev faktiskt riktigt snygg när han kom över sin valpiga fas. Han såldes senare till en man som red väldigt mkt tornerspel på hästen, och vi var och tittade på honom under Hova riddarvecka 1994 (eller om det var 1995...). Såg ut som ett ädelt halvblod med riktigt rund, maffig rumpa...

Hoppade som 3-åring över ett 1.40 högt staket från stillastående, så en del power hade han oxå...;)

Jag har själv då med min dåliga kunskap fattat det som att man ser till extriör. Fast det kanske är de som avlar i min omgivning som gör det. :crazy:

Som ex: Om jag har ett stort maffigt tungt kraftigt halvblodsto dressyravlat. Då väljer jag väl per automatik en dressyravlad hingst som är lite nättare och som inte gett så tunga stora avkommor. Eller har jag missuppfattat hur man bör resonera?

Eller om jag har ett sto med lite kortare rygg och tunn hals så väljer jag väl utöver att meriter och stammar ska pass en hingst som ger (förhoppningsvis) lite längre rygg (utan att den blir mil lång) och lite kraftigare hals. Eller åtmisntone hoppas man väl att det ska bli så?

Om jag ahr helt fel här så har jag nog missuppfattat syftet med avel oavsett om det är buskavel eller rasavel.

Kraft i den baken alltså.

Den som jag såg på annons var typ 3 och såg ut som ett stort huvud och en gigantisk rumpa bara. Men det är iofs alltid svårt att veta hur de ska se ut när de vuxit klart.

Slänger in en ny fråga då!

OBS!!! Detta är en helt påhittad häst men jag tycker dte är intressant med era åsikter.

Ett sto som är korsning mellan connemara, fullblod och welsh. Mäter 147 cm Trevlig i lynnet, bra hopphäst med god teknik. Kroppsligt ser hon ut som en kraftig connemara. Trevliga gångarter men något svag i traven. Har placerat sig i lb dressyr och vunnit upp till LA hoppning. Nackdelen är att hon är väldigt stoig och något för envis.

Ägaren vill ha fram en trevlig allroundhäst som kan tänkas starta lättare klasser i fälttävlan. Ägaren är intressrad av att få fram en liten stor häst för eget bruk.

Vad skulle ni välja för hingst? Alltså vilken ras av hingst? Skulle ni välja att nätta upp avkomman något?

Om ni i detta fall skulle avla för att få en ridponny vad hade ni valt för ras på hingst då?

I båda ovanstående fallen skulle ni siktat in er på en hingst av en ras som redan finns eller blanda ut mer?

Syftet med korsningar fullblod/ardenner var att få fram en ridhäst med kraftigare bakparti än vad många fullblod har, och sedan genom att ytterligare korsa in fullblod få fram en hopphäst...

(min mamma hade en korsning fullblod-ardenner, född 1978)

Men ardenner är väl inte så bra om man vill ha en hopphäst? Det är mysiga hästar på alla sätt, men någon hopptalang brukar de väl knappast ha?

Jag skulle hellre korsa med irish draught el liknande i så fall, typ King of Diamonds...

Läs Kurt Graafs bok om den svenska varmblodsavelns historia. Där har han en diskussion om att det i botten på många goda hoppstammar ligger ardenner och han skriver även om vilka önskvärda anlag man kan få därifrån. Har tyvärr inte boken till hands så att jag kan citera.

Jag äger en basjkir/varmblods korsning.

En väldigt trevlig häst,runt 151 cm hög,rätt så kort och kompakt i kroppen. Han är född 2005,och inridning ska påbörjas nu till våren.

Jag har själv då med min dåliga kunskap fattat det som att man ser till extriör. Fast det kanske är de som avlar i min omgivning som gör det. :crazy:

Som ex: Om jag har ett stort maffigt tungt kraftigt halvblodsto dressyravlat. Då väljer jag väl per automatik en dressyravlad hingst som är lite nättare och som inte gett så tunga stora avkommor. Eller har jag missuppfattat hur man bör resonera?

Eller om jag har ett sto med lite kortare rygg och tunn hals så väljer jag väl utöver att meriter och stammar ska pass en hingst som ger (förhoppningsvis) lite längre rygg (utan att den blir mil lång) och lite kraftigare hals. Eller åtmisntone hoppas man väl att det ska bli så?

Om jag ahr helt fel här så har jag nog missuppfattat syftet med avel oavsett om det är buskavel eller rasavel.

Jag håller med dig där...När jag avlar så vill jag liksom ha ett helhetspaket. Jag tittar väldigt mkt på exteriören men vill även ha bra meriter. Jag vill ha hals, stark rygg och rund go rumpa nästan oavsett ras..Sen så tycker jag också att man ska tänka generationer fram inte bara till nästa föl. tex om jag nu sätter hingst A på mitt sto, hur kan det fölet tänkas bli och vad kan jag sen i sin tur få av den avkomman och vart vill jag komma med min avel.... Allt är ju så klart hypotetiskt men ändå.. Svamlar lite nu kanske...:angel:
´De perfekta hästarna finns inte men man kan avla fram trevliga, sunda och så korrekta individer som möjligt..

Men ardenner är väl inte så bra om man vill ha en hopphäst? Det är mysiga hästar på alla sätt, men någon hopptalang brukar de väl knappast ha?

Jag skulle hellre korsa med irish draught el liknande i så fall, typ King of Diamonds...
Nu är du kanske lite ung, men vi i den äldre generationen kommer ihåg Dallas-Long och Dallas-Lisa, efter Lansiär undan ardennersto, dom tävlade framgångsrikt i hoppning och fälttävlan, och nån av dom gick svår hoppning under flera säsonger och Lisa blev även mor till en valack (efter Havskum (MeteorXX-Silverking)) som exporterades till USA och där gick grand prixhoppning.
En annan ardennerkorsning som tävlat svår dressyr i Schweiz är Bertil (3/4 Halvblod 1/4 ardenner).

Slänger in en ny fråga då!

OBS!!! Detta är en helt påhittad häst men jag tycker dte är intressant med era åsikter.

Ett sto som är korsning mellan connemara, fullblod och welsh. Mäter 147 cm Trevlig i lynnet, bra hopphäst med god teknik. Kroppsligt ser hon ut som en kraftig connemara. Trevliga gångarter men något svag i traven. Har placerat sig i lb dressyr och vunnit upp till LA hoppning. Nackdelen är att hon är väldigt stoig och något för envis.

Ägaren vill ha fram en trevlig allroundhäst som kan tänkas starta lättare klasser i fälttävlan. Ägaren är intressrad av att få fram en liten stor häst för eget bruk.

Vad skulle ni välja för hingst? Alltså vilken ras av hingst? Skulle ni välja att nätta upp avkomman något?

Om ni i detta fall skulle avla för att få en ridponny vad hade ni valt för ras på hingst då?

I båda ovanstående fallen skulle ni siktat in er på en hingst av en ras som redan finns eller blanda ut mer?

Fullblod eller något lättare halvblod

Man var ute efter ardennerns kraftiga bakparti. Helst ville man ha stoföl, så man kunde fortsätta korsa in fullblod i dem. Syftet med aveln var alltså inte i första hand att avkommor i första led skulle bli några hoppchampions, utan att de skulle fortsätta i aveln, förädlas och sedan ge avkommor för ffa hoppning...

Jag håller med dig där...När jag avlar så vill jag liksom ha ett helhetspaket. Jag tittar väldigt mkt på exteriören men vill även ha bra meriter. Jag vill ha hals, stark rygg och rund go rumpa nästan oavsett ras..Sen så tycker jag också att man ska tänka generationer fram inte bara till nästa föl. tex om jag nu sätter hingst A på mitt sto, hur kan det fölet tänkas bli och vad kan jag sen i sin tur få av den avkomman och vart vill jag komma med min avel.... Allt är ju så klart hypotetiskt men ändå.. Svamlar lite nu kanske...:angel:
´De perfekta hästarna finns inte men man kan avla fram trevliga, sunda och så korrekta individer som möjligt..

Nej den perfekta hästen finns inte. Men är det målet emd aveln? Att få fram den perfekta hästen? Som du skriver så trevliga sunda och korrekta hästar måste väl vara det viktigaste i all avel. Att sedan endel inte blir som man tänkt sig är väl tråkigt men ändå sant.

Fullblod eller något lättare halvblod

Varför hade du valt ett halvblod? Fullblod kan jag förstå.
Varför inte en modell större connemara som ger stora avkommor? Nu rä ju detta hypotetiskt men jag är nyfiken på hur folk tänker.:)

För storlekens skull, + att connemaror inte lättar upp typen lika bra. Men helst hade jag gått på fullblodet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Linnda
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31