En fråga om korsningsavel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 587
Sv: En fråga om korsningsavel!

Slänger in en ny fråga då!

OBS!!! Detta är en helt påhittad häst men jag tycker dte är intressant med era åsikter.

Ett sto som är korsning mellan connemara, fullblod och welsh. Mäter 147 cm Trevlig i lynnet, bra hopphäst med god teknik. Kroppsligt ser hon ut som en kraftig connemara. Trevliga gångarter men något svag i traven. Har placerat sig i lb dressyr och vunnit upp till LA hoppning. Nackdelen är att hon är väldigt stoig och något för envis.

Ägaren vill ha fram en trevlig allroundhäst som kan tänkas starta lättare klasser i fälttävlan. Ägaren är intressrad av att få fram en liten stor häst för eget bruk.

Vad skulle ni välja för hingst? Alltså vilken ras av hingst? Skulle ni välja att nätta upp avkomman något?

Om ni i detta fall skulle avla för att få en ridponny vad hade ni valt för ras på hingst då?

I båda ovanstående fallen skulle ni siktat in er på en hingst av en ras som redan finns eller blanda ut mer?

En stor arab, eller en som lämnar stora avkommor.
Arabblodet lättar upp den något tunga typen. Sedan är det något av en urras och finns redan i de tidigare raserna.

Nej den perfekta hästen finns inte. Men är det målet emd aveln? Att få fram den perfekta hästen?

nej inte hur min synpunkt...utan syfte till min avel är ju som sagt friska, korrekta, hållbara och sunda varelser som kanske blir bättre än medel... Att det inte alltid blir så ska gudarna veta...:D Håller med om att avel är ett lotteri men man kan ju göra vad man kan för att förbättra oddsen

För storlekens skull, + att connemaror inte lättar upp typen lika bra. Men helst hade jag gått på fullblodet.

Då var vi inne på lite samma linje där faktiskt. Fullblodet hade för mig varit förstahandsval.

En stor arab, eller en som lämnar stora avkommor.
Arabblodet lättar upp den något tunga typen. Sedan är det något av en urras och finns redan i de tidigare raserna.

Okej fast fullblod lättar ju också upp en hel del. Intressant att du valde en helt annan ras än de som redan fanns i hästen.

nej inte hur min synpunkt...utan syfte till min avel är ju som sagt friska, korrekta, hållbara och sunda varelser som kanske blir bättre än medel... Att det inte alltid blir så ska gudarna veta...:D Håller med om att avel är ett lotteri men man kan ju göra vad man kan för att förbättra oddsen

Precis klart man ska göra vad man kan för att förbättra oddsen.
Sedan kan man nog diskutera i det oändliga vems som tänker rätt och fel ang vad man ska ta hänsyn till i första hand.

Har sett flera trevliga, duktiga korsningar hbl/connemara, men tyvärr ser de alltför mkt ut som förvuxna ponnyer för att falla mig riktigt i smaken... Den jag gillat bäst var u connemara e Everest... (*helt OT*)

Den hästen mamma hade (e Manesco xx u. Sally), köptes som 1-åring och såg lite konstig ut som unghäst (har bara sett bilder, eftersom jag själv bara är född ett år före hästen) men blev faktiskt riktigt snygg när han kom över sin valpiga fas. Han såldes senare till en man som red väldigt mkt tornerspel på hästen, och vi var och tittade på honom under Hova riddarvecka 1994 (eller om det var 1995...). Såg ut som ett ädelt halvblod med riktigt rund, maffig rumpa...

Hoppade som 3-åring över ett 1.40 högt staket från stillastående, så en del power hade han oxå...;)

Nu måste jag förstås undra vem hästen kan vara?! Låter väldigt bekant med den maffiga rumpan...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: skuggi
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Linnda
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31