En fråga om kontakt med störning, och lite skryt

Kalaspinglan

Trådstartare
Hur fasen ska jag få min hund att behålla kontakten med mig när det är störningsmoment omkring. Andra människor funkar "hyffsat" men andra hundar är totalt omöjligt oavsett om jag håller en hel prickig korv framför nosen på honom...

Jag gör mycket kontaktövningar både hemma och ute och är jättenoga med att berömma honom, både med rösten, med klickern när jag har den med och med godis. Men just när jag tappar honom så kan det vara omöjligt att få någon ny kontakt med honom...

Jag vet, han är liten och inte alla valpar kan detta, men jag vill ändå få tips på hur ska jag träna honom?

Så till skrytet... Min vovve är så otroligt duktig på "stanna", trots att han bara är 19 veckor kan jag kasta köttbullar och andra spännande saker, eller till och med gå ut från rummet och in i ett annat och han sitter kvar. Ute funkar det oftast, till och med om det är hundar i närheten.. fast säger jag "hit" eller "hopp och lek" så flyger han till den andra hunden och inte till mig. Men det blir nästa steg..

Sv: En fråga om kontakt med störning, och lite skryt

Avstånd. Se till att din valp har så stort avstånd till störningen att han inte blir så pass störd att han inte kan koncentrera sig på dig.

Hmmmm.... *L* Jag förstår vad du menar, men om han ser en hund eller häst på teve, eller ser en hund på femtio meters håll är det liksom kört.. :-) Jag får tvinga mig på mina vänner med hund och fortsätta träna, träna, träna.

En till fråga, hur ska jag göra för att få tillbaks kontakten? Dra i kopplet? Ropa på honom? Hoppa jämfota (testade det idag och då tittade han på mig i en microsekund)?

Be dina kompisar stå med sina hundar på ännu större avstånd än 50 m. :D Ställ dem på 200 m om det så skulle behövas. Då tränar du kontakt. Så fort han tittar bort så säg ett -Hrm. eller annat ord du vill använda. Själv använder jag en harkling. När han då tittar upp så beröm och belöna. Var noga med att inte kräva kontakt för lång tid bara. Valpar har svårt att koncentrera sig och det tar tid innan de orkar några längre stunder.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?