En fråga om avmaskning

B

Blomma

Hej
Ni som är duktiga med det här med avmaskning. Hur noga är det här med vikten och maskmedlet?. Var iväg och vägde min häst, hela 620kg (stor kallblodstravare). Räcker det med att använda sig utav en spruta som ska räcka till en häst på 600kg? Det känns ju något onödigt att behöva köpa en extra spruta till för att täcka upp 20 kg. Har alltid köpt två sprutor och gett en och en halv spruta då jag inte har haft någon exakt vikt på honom.
Tänkte bara höra vad ni har för åsikter om det.

/Blomma

Sv: En fråga om avmaskning

Banta hästen eller ge mer än en spruta...

Bland det värsta man kan göra vad gäller avmaskning är att ge för liten dos. Hellre då 1½ spruta som du gett tidigare.

Eller ännu hellre, ta träckprov så du vet om du behöver avmaska alls!

Sv: En fråga om avmaskning

Tack för svaret. Då får det bli som förut. Ville bara ha någons åsikt.
Han kanske kan bantas något till, men inte mycket. Det är en kbl travare av den krafigare sorten. Många tror att han är en bruksnordis!

/Blomma

Liknande trådar

L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 412
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 583
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar