En fråga om arv...

marti130

Trådstartare
Gift par utan barn, på båda sidor finns syskonbarn. Maken dör först (2002) och nu har makan somnat in. Hur fördelas arvet?

Gift par utan barn, på båda sidor finns syskonbarn. Maken dör först (2002) och nu har makan somnat in. Hur fördelas arvet?

Förutsatt att det inte finns några syskon i livet delas arvet lika mellan syskonbarnen såvida det inte finns något testamente eller dokument som säger att någon av de avlidna har egendom som är enskild.

Dvs syskonbarnen träder in i sina föräldrars ställe men de är inte bröstarvingar så finns det ett testamente kan det vara så att ingen av dem får något.

Inga syskon till de båda makarna finns i livet och vad vi vet fanns inget inbördes testamente mellan makarna om äganderätt/förfoganderätt. Ärver vanligtvis makar varandra med äganderätt eller förfoganderätt?

Inga syskon till de båda makarna finns i livet och vad vi vet fanns inget inbördes testamente mellan makarna om äganderätt/förfoganderätt. Ärver vanligtvis makar varandra med äganderätt eller förfoganderätt?

Makar ärver varandra med äganderätt om det inte finns något testamente. Dock har särkullsbarn rätt att få ut sin laglott på en gång.

Okey, tack för svar! Det tråkiga i det här är ingen av makens syskon eller syskonbarn nånsin har brytt sig om paret. Utan det är bara vi på makans sida som umgåtts med dem och på senare år hjälpt och stöttat dem.

Okey, tack för svar! Det tråkiga i det här är ingen av makens syskon eller syskonbarn nånsin har brytt sig om paret. Utan det är bara vi på makans sida som umgåtts med dem och på senare år hjälpt och stöttat dem.

Finns det inget testamente så är det inte något som har betydelse. Beklagar förlusten och jag hoppas bouppteckning med arvskifte går snabbt och smidigt.

Det hoppas jag också, men det här krånglar ju till det lite. Men jag antar att boutredaren kan få fram vilka de är, vi har ju ingen aning. Praktiska saker som att röja ur rummet på äldreboendet t.ex. kan vi börja med sådant? Kommunen ser ju gärna att rummet blir ledigt för nästa behövande.

Det hoppas jag också, men det här krånglar ju till det lite. Men jag antar att boutredaren kan få fram vilka de är, vi har ju ingen aning. Praktiska saker som att röja ur rummet på äldreboendet t.ex. kan vi börja med sådant? Kommunen ser ju gärna att rummet blir ledigt för nästa behövande.

Allt måste ske enligt formerna så gör inget innan boutredaren gett klartecken. Ett bra sätt att smeta till en arvsprocess är att inte följa reglerna till punkt och pricka.

Jag har genom min fars jobb som auktionist sett riktigt eländiga arvstvister trots att allt gjorts enligt reglerna.

Usch och fy! Vi vill inte ha några som helst problem med arvstvist eller bråk om grejer. Vi har packat en del på hennes rum som linne/handdukar/kläder som var tänkt att lämnas till hjärta till hjärta men allt står kvar i rummet. Det enda vi har tagit bort är rena sopor.

Usch och fy! Vi vill inte ha några som helst problem med arvstvist eller bråk om grejer. Vi har packat en del på hennes rum som linne/handdukar/kläder som var tänkt att lämnas till hjärta till hjärta men allt står kvar i rummet. Det enda vi har tagit bort är rena sopor.

Då skulle jag absolut avvakta (och prata med boupptecknaren på en gång).

Tillägg: Det är aldrig ert uppdrag att sammankalla arvingarna, det är boupptecknaren som sköter allt sådant. Det finns regler för hur man ska kallas till bouppteckningen så ni kommer också att få en kallelse. Antingen närvarar man personligen eller så lämnar man fullmakt till ett ombud.

Vi inväntade makans gode man som var på semester veckan som var. Vi ville gärna att han skulle åta sig uppdraget som boutredare men det ville han inte. Så på måndag ska jag ringa och se till att få klart med en boutredare.

Vi inväntade makans gode man som var på semester veckan som var. Vi ville gärna att han skulle åta sig uppdraget som boutredare men det ville han inte. Så på måndag ska jag ringa och se till att få klart med en boutredare.

Jämför priser, det kan bli väldigt dyrt i slutändan. En enkel bouppteckning (få arvingar som ska kallas och alla papper i ordning) kostar ca 4- 5000 kr men det kan som sagt bli betydligt mer.

Jämför priser, det kan bli väldigt dyrt i slutändan. En enkel bouppteckning (få arvingar som ska kallas och alla papper i ordning) kostar ca 4- 5000 kr men det kan som sagt bli betydligt mer.
Den gode mannen jobbar på det lokala bankkontoret så vi anlitar deras jurist just för att få det så lätt som möjligt...

Gjordes ingen bouppteckning när mannen dog? Makar ärver ju endast varandra om det finns gemensamma barn. Det borde väl endast vara makans bo att skifta nu.

Gjordes ingen bouppteckning när mannen dog? Makar ärver ju endast varandra om det finns gemensamma barn. Det borde väl endast vara makans bo att skifta nu.

Nej, som @mandalaki skrev ärver makar alltid varandra (om det inte är specialfall med testamente och/eller enskild egendom). Ev särkullsbarn får ut sin laglott direkt och ev gemensamma barn när båda makarna har dött. Finns inga gemensamma barn ärver nästa omgång släktingar med arvsrätt när båda gått bort.

Nu fick jag en fundering om arv..

En farbror till mig gick bort för några år sedan. Han hade inga egna barn, men var gift med en kvinna som har barn från ett tidigare förhållande. Självklart gick alla tillgångar till henne eftersom farbror inte skrivit något testamente. Men kan min pappa med syskon ta del av ett arv när frun går bort, eller tillfaller alla tillgångar hennes barn? Nu är det här inte något problem och jag tvivlar på att något av syskonen kommer att göra anspråk på något arv, men jag blev mest fundersam när jag läste igenom tråden.

Nu fick jag en fundering om arv..

En farbror till mig gick bort för några år sedan. Han hade inga egna barn, men var gift med en kvinna som har barn från ett tidigare förhållande. Självklart gick alla tillgångar till henne eftersom farbror inte skrivit något testamente. Men kan min pappa med syskon ta del av ett arv när frun går bort, eller tillfaller alla tillgångar hennes barn? Nu är det här inte något problem och jag tvivlar på att något av syskonen kommer att göra anspråk på något arv, men jag blev mest fundersam när jag läste igenom tråden.
Jag kan inte det här men om jag jämför med hur det är för oss: din pappa har rätt till arv efter sin bror. När min ingifta farbror dog hade min pappa rätt att få ut arvet efter min faster, alltså pappas syster. Men farbror ville att vi 23 syskonbarn skulle dela på såväl hans som hans frus tillgångar så han skrev det som en önskan i testamentet. Pappa fick därför skriva på att han avsade sig arvet efter sin syster, och vi som är syskonbarn på hennes sida fick skriva på att vi inte kräver ut hennes del. (Allt annat vore rätt puckat, nu får vi varsin 23-del av hela boet istället.)

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag har inga egna barn. Är gudmor till mitt syskonbarn som nu är vuxen med egna barn. På makens sida finns flera syskonbarn som oxå har...
2
Svar
30
· Visningar
1 905
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV