Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gift par utan barn, på båda sidor finns syskonbarn. Maken dör först (2002) och nu har makan somnat in. Hur fördelas arvet?
Inga syskon till de båda makarna finns i livet och vad vi vet fanns inget inbördes testamente mellan makarna om äganderätt/förfoganderätt. Ärver vanligtvis makar varandra med äganderätt eller förfoganderätt?
Okey, tack för svar! Det tråkiga i det här är ingen av makens syskon eller syskonbarn nånsin har brytt sig om paret. Utan det är bara vi på makans sida som umgåtts med dem och på senare år hjälpt och stöttat dem.
Det hoppas jag också, men det här krånglar ju till det lite. Men jag antar att boutredaren kan få fram vilka de är, vi har ju ingen aning. Praktiska saker som att röja ur rummet på äldreboendet t.ex. kan vi börja med sådant? Kommunen ser ju gärna att rummet blir ledigt för nästa behövande.
Usch och fy! Vi vill inte ha några som helst problem med arvstvist eller bråk om grejer. Vi har packat en del på hennes rum som linne/handdukar/kläder som var tänkt att lämnas till hjärta till hjärta men allt står kvar i rummet. Det enda vi har tagit bort är rena sopor.
Vi inväntade makans gode man som var på semester veckan som var. Vi ville gärna att han skulle åta sig uppdraget som boutredare men det ville han inte. Så på måndag ska jag ringa och se till att få klart med en boutredare.
Den gode mannen jobbar på det lokala bankkontoret så vi anlitar deras jurist just för att få det så lätt som möjligt...Jämför priser, det kan bli väldigt dyrt i slutändan. En enkel bouppteckning (få arvingar som ska kallas och alla papper i ordning) kostar ca 4- 5000 kr men det kan som sagt bli betydligt mer.
Den gode mannen jobbar på det lokala bankkontoret så vi anlitar deras jurist just för att få det så lätt som möjligt...
Gjordes ingen bouppteckning när mannen dog? Makar ärver ju endast varandra om det finns gemensamma barn. Det borde väl endast vara makans bo att skifta nu.Gift par utan barn, på båda sidor finns syskonbarn. Maken dör först (2002) och nu har makan somnat in. Hur fördelas arvet?
Min barnlösa faster dog på 80-talet. Jag ärver inte förrän nu, eftersom hennes man dog i vintras. Hennes tillgångar gick till honom.Gjordes ingen bouppteckning när mannen dog? Makar ärver ju endast varandra om det finns gemensamma barn. Det borde väl endast vara makans bo att skifta nu.
Gjordes ingen bouppteckning när mannen dog? Makar ärver ju endast varandra om det finns gemensamma barn. Det borde väl endast vara makans bo att skifta nu.
Jag kan inte det här men om jag jämför med hur det är för oss: din pappa har rätt till arv efter sin bror. När min ingifta farbror dog hade min pappa rätt att få ut arvet efter min faster, alltså pappas syster. Men farbror ville att vi 23 syskonbarn skulle dela på såväl hans som hans frus tillgångar så han skrev det som en önskan i testamentet. Pappa fick därför skriva på att han avsade sig arvet efter sin syster, och vi som är syskonbarn på hennes sida fick skriva på att vi inte kräver ut hennes del. (Allt annat vore rätt puckat, nu får vi varsin 23-del av hela boet istället.)Nu fick jag en fundering om arv..
En farbror till mig gick bort för några år sedan. Han hade inga egna barn, men var gift med en kvinna som har barn från ett tidigare förhållande. Självklart gick alla tillgångar till henne eftersom farbror inte skrivit något testamente. Men kan min pappa med syskon ta del av ett arv när frun går bort, eller tillfaller alla tillgångar hennes barn? Nu är det här inte något problem och jag tvivlar på att något av syskonen kommer att göra anspråk på något arv, men jag blev mest fundersam när jag läste igenom tråden.