En extra ponny!

T

Tigerrr

Vet inte var denna "länken" ska ligga men kändes som här!!

För ett drygt 2år sen, var jag och tävlade, och de kom fram en pappa till mej och sa att han hade hört att vi tog emot häst för utbildningen, och undrar om vi ville hjälpa dem med deras lite förstora och heta ponny som skulle säljas! Och han följt mej på många tävlingar och tyckt jag var jätte bra( :D)
Så jag var hemma hos dem och provred ponny, den vetrinärbes. och åkte med oss hem..
Och var månad satt de in pengarna, och de var nere ett par gånger och kollade! men efter 4 månader ca när man ringde svarade ingen.. utan en telefonsvarare sa de var på semester, så jag skrev rätt mycket brev, och ringde men fick inga svar!
Och när jag haft ponnyn ca 10 månader kom de heller inga pengar in.. så vi åkte upp... då hade familjen flyttat men ingen visste vart, för de umgicks aldrig med sin grannar så ingen visste något om dem... Och ponnyn kunde man inte lämna där,
Så där stod man med en ponny och ägarna emigrerat(?) ....
Vi sökte familjen på alla sätt men de fanns inte registrerade i Sverige så vad gör man? Vad hade ni gjort i detta fall?

Vi hade en annan häst tillsalu och en barnfamilj var och tittade och såg när jag red ponnyn och blev jätte förtjusta i ponnyn.. och ville gärna ha den till sina barn.. men jag fick ju berätta vad som "hänt" och att jag kan ju inte sälja den..och gick till domstol och fick rätt till ponny fick byta ägare till mej,och eftersom jag igentligen inte hade tid, så fick de köpa den, och de stod i kontraktet vad som hänt, men när de kom hem och släppte in den i hagen med en annan ponny hoppade stoet i hagen brevid över staketet och jaga ponnyn så hon hoppa ut ur sin hage, och klara inte de utan fick en stolpe genom buken ut genom bogen och fick nödslaktas!
Detta hände i maj i fjol, då hade jag haft ponnyn i ca 13-14 månader och de senaste 10mån. ingen kontakt med de första ägarna.. och fått rätt i domstolen innan ja sålde den..
Men nu ca 14 månader till efter olyckan kom mamman och dottern tillbaka och vill ha sin ponny tillbaka, som dels inte är i deras ägor längre och inte lever.. och jag fick rätt i domstolen.. och trots visade papper på att ponnyn inte lever tror de de! Så som sagt vad hade ni gjort i detta länge?

Sv: En extra ponny!

Herregud, vilken konstig situation.. :o Men om du har fått rätt i domstol så är det väl inget att tjabba om? Har du rätt så kan du bara ignorera dom och fortsätta som vanligt. Det finns ju inget dom kan göra. Antar att du har förklarat klart och tydligt? dom får skylla sig själv..

Låter som en hemsk situation.. Vad är det för människor egentligen som bara sticker och sen bara dyker upp?!

En advokat kanske är rätt person? Jag vet faktiskt inte, men dom brukar ju kunna det där med lagar och rättigheter. Och har du dessutom fått ponnyn av en domstol så lär den ju ha varit din "på riktigt".

Det låter otroligt att ni inte lyckats hitta familjen sedan de emigrerat. Uppgifter om vart man tar vägen finns hos Skattemyndigheten.

Sen skriver du att du gick till domstolen och fick äganderätten till ponnyn. Det förvånar mej att det gick så snabbt - först måste väl myndigheterna försöka få tag i ägarna innan ponnyn skrivs över på någon annan? Det hela verkar ha gått lite väl lättvindigt till :smirk:

Men, tingsrättens dom har du väl kvar så du kan visa den för hästens förra ägare? Annars får du väl kontakta tingsrätten och be om en kopia!

Immer

Glöm nu inte att hålla oss uppdaterade om detta.
För, som jag skrev tidigare, det hela verkar mycket underligt och någon har gjort ett stort fel.
Jag antar att vi snart kommer att få läsa om fallet i tidningarna.

Immer

men gud vad jobbigt!!!! :o
verkar ju vara aningen....konstiga "hästägare" det där..finns människor av alla sorter, uppenbarligen..
du fick ju rätt i domstol; ponnyn var din när du sålde den. Du har alltså inte gjort något fel. det var de som i stort sett övergav sin häst, genom att lämna honom hos dig och försvinna efter några månader..!! Ponnyn var inte längre deras, de har alltså ingen rätt att försöka kräva den tillbaka (även om han nu hade levt!)...

Men gud vilken hemsk situation.. ;/

Men du har ju absolut inte gjort några som helst fel, dom får ju skylla sig själv som bara sticker sådära..

Sicka människor.
Att de bara kan med.
Försvinna och sedan dyka upp igen som om inget har hänt...

Det låter otroligt att ni inte lyckats hitta familjen sedan de emigrerat. Uppgifter om vart man tar vägen finns hos Skattemyndigheten.

Sen skriver du att du gick till domstolen och fick äganderätten till ponnyn. Det förvånar mej att det gick så snabbt - först måste väl myndigheterna försöka få tag i ägarna innan ponnyn skrivs över på någon annan? Det hela verkar ha gått lite väl lättvindigt till :smirk:

Men, tingsrättens dom har du väl kvar så du kan visa den för hästens förra ägare? Annars får du väl kontakta tingsrätten och be om en kopia!

Immer

Precis, att utreda en sån här sak tar nog minst ett år. Och att avgöra nåt i domstol utan motpart... Nej, det tror jag inte på.
Papper och kvitton på nödslakt, var finns de?
Första ägarna må vara oseriösa att lämna en häst och sen förvinna men här ligger fler hundar begravda:angel:

I mina öron låter det som att familjen inte längre hade råd att hålla häst och tyckte att det var en bra idé att överlämna ansvaret på dig med en liten "historia" om tillridning. I och med att de betalade de första månaderna och engagerade sig tillräckligt för att komma och titta så bryr de sig och tycker säkert om hästen. Men sen kanske pengarna tog slut. Vad vet jag. Sorglig historia iallafall.

Jag tror inte att det finns så mycket att göra. Väljer "ägarna" att inte tro på att ponnyn inte är i livet längre så finns det ju inte mycket du kan göra för att övertyga dem. Ponnyn är borta, punkt slut. Och du hade rätten på din sida att sälja den.

Berätta gärna hur det går!
Ha det bra!

/Lillami

Precis, att utreda en sån här sak tar nog minst ett år. Och att avgöra nåt i domstol utan motpart... Nej, det tror jag inte på.
Papper och kvitton på nödslakt, var finns de?
Första ägarna må vara oseriösa att lämna en häst och sen förvinna men här ligger fler hundar begravda:angel:

:bow:

Immer

Ponnyn är borta, punkt slut. Och du hade rätten på din sida att sälja den.

Men den som gav TS rätten att sälja ponnyn måste ju ha gjort fel. Som carinah skrev, sådana här saker tar lång tid att utreda - det är inte bara att "gå till domstolen" och få ett papper på att man äger en ponny.

Immer

Jag kanske är väl skeptisk, men jag tror inte att den här historien är sann.
Åtminstone har det inte gått till exakt som i texten.

Hmmm.....håller med flera andra här att detta låter skumt! :smirk:

Har man betalat skatt i sverige så går man inte bara upp i rök och inte går att finna! Och att bara få hästen skriven från en person till en annan är inget som en domstol bara gör hips vips, vem vet du kan ju ha stulit den! Detta låter som en icke trovärdig historia.

Kicki :bump:

De kanske hade skrivit ett avtal som travtränare gör. Betalas inte hyra på 3 månader lämnar man in för omregistrering sedan tar det ett tag där ägarna kontaktas på normalt sätt men om de inte vill bli kontaktade så är det så, där de under den tiden har möjlighet att betala summan som de är skyldiga...sedan tillfaller hästen tränaren för vidare försäljning...

Naturligtvis försöker tränaren att få tag på ägarna under tiden. Men visst kan folk försvinna helt och hållet. Speciellt när de flyttar utomlands...

Något sådant avtal var det knappast. TS skriver ju att det var domstolen som gav dem äganderätt till ponnyn.

Men visst kan folk försvinna helt och hållet. Speciellt när de flyttar utomlands...

I de allra flesta fall lämnar de spår efter sig. Tro mig, jag vet :cool:

Immer

Det luktar Troll här tycker jag. Först emigrerar hästägaren och sedan TS....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar