En eländig sak som sitter fast där bak...

lakrits

Trådstartare
Har era valpar haft "svansjagarmani" ?
Vår lilla på 4 månader har verkligen en plågoande som förföljer henne dagarna i ända...svansen.
Hon sitter och lurpassar på den titt som tätt och så fort den råkar röra på sig så är hon efter och jagar.

Hur har era hundar varit?

Senast ändrad:
Sv: En eländig sak som sitter fast där bak...

När jag fick min hund var han ju redan fyra månader, och redan första dagen jagade han sin svans. Uppfödaren hade inte sett honom göra det innan, så jag tänkte att det kanske var för att han var stressad över den nya miljön och tänkte väl inte så mkt mer på det.
Nu är han tio månader och gör så fortfarande, framförallt när han är "uttråkad". Känns inte bra att han gör det, men det är inte så lätt att få honom att sluta. Jag brukar oftast avbryta honom genom att gå till ett annat rum. Har aldrig nånsin uppmuntrat beteendet, men han fortsätter ändå. Som tur är har han ju en väldigt lång svans med långt hår på så det tar bara ett varv tills han får tag i den :cool:

Det föll i mina tankar också att det kunde vara stressrelaterat eller nåt annat men kan inte komma på varför i så fall.

När jag nu studerat henne så ser det ut som om hon bara tycker den verkar intressant.

Min vovve är lika gammal som din. Han älskar också sin svans och jagar den allra helst när vi sitter med honom på golvet och ska gosa. Det ultimata är om han trillar i våra knän medan han gör det. :) Han är en helt stencool liten vovve som inte jagar upp sig för nåt, så det känns orimligt att det är stressrelaterat iaf för honom.

Min 12- veckorsvalp jagar också sin svans men det är i olika situationer så jag tror inte alls att det är stressrelaterat. Hon tycker nog mest att det är rätt praktiskt att alltid ha en leksak med sig:smirk:

Hmm, min ena hund är 3 år och ligger ibland ( inte alls ofta ) och råblänger på svansen innan han attackerar den.

Jag brukar skoja och säga att han är sur för att svanstippen är vit.;)

I hans fall är det inget stressrelaterat.

Jag har avbrutit när min hund jagat sin svans. Alltid.
Ville inte ha en svansjagande hund som lätt kan bli en mani :(.
Jag har gett honom något annat att tänka på men visst än idag om han ser den där lurviga saken därbak kan han springa något varv.
Idag vet jag att jag gjorde rätt för när vi mh-testade så visade det sig att han har ett enormt jaktintresse.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 501
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 866
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 393
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18