En dum fråga

linafina

Trådstartare
Jag måste bara få fråga er en fråga som jag och en kompis precis suttit och diskuterat.

Hur räknar ni när det gäller era hundars ålder. Räknar ni t.ex om hunden är född 1 maj så blir den en månad den 1 juni?
Eller räknar ni om hunden föds en torsdag så är den en vecka nästa torsdag osv.?
Skulle vara kul att veta hur ni räknar. Det är ju mest det första året man räknar men det är ju ofta veckor i början och det stämmer ju inte om man räknar från den 1 till den 1 för det blir inte exakt rätt i veckor.
Nu har vi diskuterat detta och jag vill höra hur ni räknar :bump:

Sv: En dum fråga

säger man en månad så är hunden en månad gammal, alltså 28-31 dagar beroende på månad. säger man fyra veckor så är det 28 dagar.

I början räknade jag veckor, ungefär tills hon var 15-16 veckor, då började jag räkna månader istället. När hunden blivit äldre spelar det ju inte så stor roll hur många veckor den är. Men när den är liten är det stor skillnad på t.ex. 8 och 11 veckor..

Jag har börjat räkna månader nu för jag har tappat kollen på veckor :angel: i början är det enklare räkna veckor tycker jag... men nu är det mån som gäller ;) (han blir för övrigt 5 månader den 24 nov)

Jag har räknat veckor från vi fick hem honom tills han var ca 12-13 veckor men sen blev det månader men jag märkte snabbt att det inte stämmer om man räknar i exakta veckor eftersom det blir fel i slutändan.

Som t.ex Jason som föddes den 16de juni detta året. Han är fem månader imorgon då egentligen då det är den 16de november, men om man räknar efter veckor så blir han över fem månader nu. Förstår ni hur jag menar?

Senast ändrad:

Säger som Cillamuffins, 1 mån 28-31 dar och 4 veckor = 28 dar.
Så även om man säger att en månad är 4 veckor så är det ju ändå bara på ungefär...
Det varierar ju från månad till månad.

Jag förstår hur du menar, har oxå funderat på det.

Jag säger tex att min pojk är 9 mån, född 16/2 och blir då 9 mån den 16/11.
Fast jag räknade i veckor i början men det torde ju bli fel egentligen...

Då fyller Jason fem månader idag om jag räknar från den dag han föddes som är den 16de juni. Tror det är lättast att räkna så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar