En bra sits..

Sv: En bra sits..

Tänk framåt-bakåt istället för uppåt-neråt.

Min erfarenhet är att om man ätnker att man ska slaååna av, så spänner man sig ännumer :crazy:

Åååå,, den väntar jag på....utlånad på bibblan!!
visste inte att hon kommit ut med fler än Ett med hästen som JAG är HELT FRÄLST i....

Hidalgo skrev:
Har nån något bra tips om hur man får en bra sits? I traven sitter jag och skumpar på rätt bra.. :angel: Skulle vara bra med lite tips :D

Rid utan stigbyglar emellanåt i passen, se till att det inte blir för länge, då blir du trött= du spänner dig för att sitta kvar = skumpar ännu mer osv..
Rid kanske en kvart utan stigbyglar första gångerna, vila emellanåt.
Känn att du verkligen SITTER på rumpan, tidigare satt jag alldeles för mycket på "framrumpan" vilket resulterade i att jag skumpade runt som en liten studsboll, fast min häst inte har världens bästa gång.
Ett annat tips är att bygga upp magmusklerna, gör sit-ups för att stärka upp ditt mellangärde så du orkar SITTA ordentligt.
Se till att någon kan longera dig nångång då å då, och få lite feed-back på din sits..
Lycka till!

Jag fick ett tips av en av mina f.d ridlärare, och det var att jämföra hur man gör med en boll när man studsar den. Handen följer ju bollen för att hålla den igång. Om du tänker dig att sätet är handen som ska studsa bollen och följa med hästen på så vis i rörelserna så studsar du inte. Detta tycker jag funkar bra på hästar som är extremt stötiga.

Tänk på att sitta rakt, och hålla om med benen..
Gå runt med en bok på huvudet för att få bättre hållning!..hjälper otrolig mycket

Försök att sitta så rak som möjlig och slappna av, spän sig inte... Sen kan du ju altid göra som jag gjorde, funkar jätte bra, rid två veckor barbacka ;)!

trava bara korta bitar om det är svårt att sitta. sakta av om känner att du tappar balansen och sätt sen igång i trav när du hittat känslan igen.

Liknande trådar

Fritid Vilka företag är enklast att använda, till ett vettigt resultat och pris? Nån som har bra tips hur man får till snygga fotoböcker?
Svar
3
· Visningar
251
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 416
Senast: Lobelia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar