En av våra hästar dog igår

peachezz

Trådstartare
:(
Min systers arabsto, Bilboza, dog igår. Vi har haft hästar hela mitt liv men aldrig varit med om att en häst dött, alla är i chocktillstånd.
Bilboza var var dålig i hagen vid 11-tiden, hon hade kolik (vilket hon aldrig haft tidigare på de 9 åren vi haft henne) så vi gick runt med henne o hon verkade må bättre. Men en stund senare blev hon mkt sämre, vi ringde vet. som fick komma och vår lilla pärla fick avlivas.
Det fanns inget att göra enl. vet.....hon hade fått tarmvred...
jag har bara gråtit och gråtit...stackars boza...

De andra hästarna i stallet verkar verkligen ledsna också, särskilt hennes bästa kompis (mitt arabsto).

r.i.p. Bilboza...hon blev 17 år

Så otroligt hemskt...o vi som planerat att ta föl på henne i vår och allt....vi kan inte komma på varöfr hon fick kolik heller..men det kan man ju inte alltid veta iofs.
Vår shettis (29 år) har haft kolik flera gånger, men han har alltid klarat sig...med långa promenader, olivolja och ibland vet. hjälp så har han alltid mått super efter ett tag.

Är så chockad bara...saknar henne redan:( vet att många här varit med om att deras hästar dött, men detta var första gången för mig och tyvärr blir det inte den enda...min arab är ju 26 år...frisk som en unghäst dock...vill aldrig att hon ska dö:(

Sv: En av våra hästar dog igår

Stackars er:cry:
Skickar tröstekramar.

Usch va hemskt! *tröstkramar i mängder*

*Lenroy kommer att ta hand om henne i Tarpalanda (hästhimlen, med resv. för stavning) det lovar jag*

*Tröstkramar*
beklagar verkligen,måste vara hemskt att mista sin vän!

Beklagar sorgen :(

Samma hände för många år sen en bekants 17-åriga kallblod. Hon hade haft den 9 år och den hade alltid varit frisk och alert. Så en morgon, kolik. Vandringar, veterinär och alltihopa men den gick inte att rädda utan dog under eftermiddagen. Hon fick aldrig veta vad den dog av eller varför den fick kolik.

det är alltif lika hemskt när man tvingas ta bort en häst, skickar er massor med tröst kramar :cry:

Så tråkigt.

Min gamla häst dog också i tarmvred under liknande former.

Det visade sig att hon hade magen full av stjälkade tumörer som hade slingrat sig runt tarmarna och orskade tarmvredet. Vetrinären sa att det inte är helt ovanligt på äldre hästar.

Kanske var det det som hände med din också

Jag visste inte att hästar kunde sörja så men de var mycket påverkade i flera veckor efter detta. Kanske för att det var ledarstoet som dog. Hon begravdes i hagen (tillstånd fanns) och de andra hästarna besökte graven flera gånger varje dag, gick fram och tillbaka över den och nosade- ändå var hon djupt nergrävd med grävmaskin- men de visste ändå

Senast ändrad:

Det är inte kul, våran ponny på 28 år fick avlivas i tisdags pga kolik, blev dålig måndag kväll och blev bara sämre och sämre. Ingen rolig historia.

Grävde ner honom hemma vilket mina barn är glada för.

Tack alla! uppskattas verkligen...:bow:

det värsta är att man tänker om man kunde gjort något annorlunda, varför hon fick kolik osv...så synd på en häst som är helt frisk.:cry:

känns så tomt utan henne...tycker både vi människor och de andra hästarna

Beklagar sorgen :( Jag vet hur det känns....

Arabsto som hette Bilboza sa du....hon kom inte ifrån Aspenäs?

Det var ju väldigt tråkigt. Hon har det bra i Trapalanda iallafall. Hade hand om en godkänd fjordinghingst som dog av kolik en dag :cry: . Begravde honom hemma i sin hingsthage med bäckar och lönnar :love: den hagen är härlig. Undrar hur din syster mår, eftsom det var hennes häst.

Jo, Bilboza kom från Aspenäs det stämmer.

Min syster mår så dåligt...kom som en chock kan inte förstå att hon inte finns mer vår lilla Boza:(

Usch så sorgligt! Stackare. töstkramar i massor till dig och din syster!

*tröstkramar* Jag vet hur det känns.:(

Usch vad hemskt:cry::cry: Lider med er..min kompis häst dog för 2 veckorsedan i kolik..han hade fått den pga. att han fick i sej för lite vatten dagtid:cry:

Fy va tråkigt när ens kompis får sluta på det sättet. Hoppas att hon slapp ha ont allt för länge i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 000
Senast: Eloise
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka