En av mina hundar...

Sv: En av mina hundar...

För mig är det obegripligt varför man har en hund kvar som man inte ens tycker om!Nej,antingen så tar husse över hela ansvaret för hunden eller oxå så omplacerar man.Helst omplacering.

Men om man läser igenom alla TS inlägg i tråden tycker inte jag det är så konstigt? Hon verkar ju vara en ansvarsfull och djurvänlig person, och som jag tolkar det så BRYR hon sig ju om hunden och känner ansvar för den trots att hon av någon anledning (som hon själv inte tycks förstå, och dessutom är ledsen över) inte har lyckats få samma känslor för den som för de andra två, och därför känner dåligt samvete. Hon poängterar ju att hon sköter den på samma sätt och att det egentligen inte finns något att "klaga" på, men att hon inte får rätt känsla för hunden.

Mot en sådan bakgrund förstår jag mycket väl att man drar sig länge för att tänka tanken omplacering. Det finns ju inget att "ta" på, och dessutom har kanske TS samma grundinställning som många av oss andra, nämligen att skaffar man hund så skaffar man ett ansvar som varar hundens liv ut, om inte något väldigt oförutsett händer. Det resonemanget sitter i allafall djupt rotat i mig, och för mig skulle det nog också ta väldigt lång tid att acceptera tanken på att omplacera för att jag inte trivdes med hunden.

Till TS: Förstår att det är jobbigt!!! Jag tycker du ska "ultinmata" sambon att ta mer ansvar och lägga mer tid på sin hund, förklara hur du känner! Annars, överväg omplacering. Leta efter ett riktigt bra hem, och låt det ta tid. Tid har ni ju, då ni ju inte "sitter i sjön" på något vis, och på din beskrivning låter det ju som en trevlig hund, så det borde gå att lös till allas bästa.

Lycka till!

Efter som TS har haft den känslan i två år för hunden,så är det väll dags att gör något åt det.Jag menar inte att TS ska omplacera hunden hur som helst,men som någon skrev det ska vara kul att ha hund.
Och för hundens och TS skull så tycker jag att i detta fall är en omplacering bäst.Att placera om,är inget man gör på en hand vändning
jag vet för jag har haft/har en omplacering.

Det kan jag absolut hålla med om, men jag förstår att det är ett tufft beslut under omständigheterna, och hon har kanske kämpat på och hoppats att känslorna ska komma?

Det kan jag absolut hålla med om, men jag förstår att det är ett tufft beslut under omständigheterna, och hon har kanske kämpat på och hoppats att känslorna ska komma?

Helt ärligt så tror jag att TS hoppas förgäves!
Som TS skriver så har hon haft den känslan för hunden sen den var ca 2år,och TS skriver att hon ibland tycker nästan illa om hunden.
En hund är inte dummare än att den känner sådant.

Det känns oxå jobbigt att slita honom från sin flock och framför allt när han är så bunden till alla oss som han är...

Det tror jag knappast. Är hunden mentalt bra så anpassar dom sig snabbare än att du hinner säga "omplacering" ;)

Sitter här och funderar på varför du inte tycker om hunden så mkt.
Jag jobbade ju på ett ställe med cavlierer och det finns en hund där som är enormt fin och allt men jag skulle aldrig vilja ha honom för på samma sätt som du skriver så går vi inte riktigt ihop känns det som.
Det har blivit lite bättre nu på senare men..

Har också funderat på det. Kan det kanske ligga någon grund i att hunden införskaffades som ett gemensamt projekt som nu sambon inte engagerar sig i och låter TS ta hand om...?

Ja, jag vet inte vad det kan bero på. Han är en jättetrevlig individ och lydig mm men jag får det inte riktigt att klicka. Han införskaffades iofs gemensamt men jag tenderar till att vara den drivande kraften så även om husse står som ägare så får jag nog erkänna att jag var den som tog initiativet till en hund till...:crazy:

Jag har funderat lite över natten och det känns inte rätt att lämna ifrån sig en hund bara sådär så det här kommer få bero ett tag, höra mig för lite bland vänner och bekanta men det kommer få ta lång tid för jag vill inte göra nåt förhastat. Sen är det ju inte riktigt så att jag går omkring och hatar min hund...

Han mår bra och är en riktigt glad skit så jag är inte så säker på att han märker nåt.

jobbigt :(
när ja försöker "styra" över mina känslor blir det bara värre, för att ja tänker på det hela tiden..

men skriv gärna vad som händer sedan. Inte för att bryta tråden men vad är det för en hund? ras?

Jag skulle göra så, som själv gått i liknande tankar förut, att jag liksom lägger ut lite krokar bland vettigt folk och skulle det perfekta hemmet dyka upp så kan du ta ställning till det då. Inte leta, men vara öppen för möjligheten.

Tror det får bli så. Om det skulle bli aktuellt med en omplacering så känns det bättre ifall jag har ett hum om vart han hamnar istället för hos en främling.

Tack för dina trevliga och förstående svar!:bow:

Helt ärligt så tror jag att TS hoppas förgäves!
Som TS skriver så har hon haft den känslan för hunden sen den var ca 2år,och TS skriver att hon ibland tycker nästan illa om hunden.
En hund är inte dummare än att den känner sådant.

Håller med dig om att det kan vara så, att hon har hoppats förgäves, och nu är ju faktiskt också saken den att TS HAR insett att det hela inte fungerar. Jag försöker bara säga varför jag tror att det har tagit lång tid att komma fram till detta beslut, och att jag inte tycker att det är konstigt att det tagit den tid det tagit.

Jag hoppas verkligen att TS och sambon finner en lösning som känns bra för alla!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010