En 13 veckors labrador valp BITS

Rotterö

Trådstartare
En labrador hane 13 veckor
Han är väldigt på hela tiden . Kan inte slappna av.
Va väldigt själv säker på valp MH
Han bits hela tiden. Kan inte varva ner.
Bet min mor i handen i dag på det blev ett djupt sår.
Om man lägger ner honom . Dominas så blir han galen.
Bra tipps på avslappnings övningar??
Han sover bra på natten 10 till 7.+på dagen några timmar. Sedan full rulle.
De frågade vet . De kan gå långt med honom. Så de tar promenader med honom.
Men övningar på att varva ner dess i mellan vore bra..-
Vad skall man göra med detta eviga bitandet. Ha högger

Sv: En 13 veckors labrador valp BITS

De frågade vet . De kan gå långt med honom. Så de tar promenader med honom.

Jag tror dock inte att lösningen är att motionera honom mer, utan helt enkelt lära honom att slappna av. Har han någon bädd eller dyl. som han kan ligga i? Jag skulle lösa det genom att anvisa honom till en plats där han får möjlighet att vila, går han därifrån, ta tillbaka honom osv. tills han slutligen lägger sig och tar det lugnt.

Hur mycket aktiverar dom honom? Kanske är han snarare överstimulerad än understimulerad?

När det gäller bitandet skulle jag lugnt säga nej och plocka bort honom tills han inser själv att det inte är ok, jag skulle absolut inte lägga ner honom på rygg i ett försök att visa dominans.

Jag vet int eom jag förstod din text riktigt men ja, 13 veckors valpar brukar bitas. Det är inte precis onormalt-en valp är en valp.
Jag tycker inte att ni i dagsläget ska varva upp honom genom att gå långa promenader. Lär valpen ta det lugnt. Bitandet lär vara lek och stoj som lätt kan komma med lite överexhaltering. Lägg för guds skull inte valpen ner-det är extremt sällan den metoden funkar. Han reagerar negativt på den behandlingen för att han förmodligen inte förstår den.

Kort och gott, ta det bara lugnt. Varva ner-och försök få valpen att göra likadant. Bits han så gå därifrån om ni tycker att det är jobbigt. Leker ni så låt honom tugga på leksaker istället.

Hoppas svaret var sammanhängande med din text, jag förstod tyvärr inte din så bra.

En valphage i form av kompostgaller borde fungera bra. När hunden går över styr, så hamnar han i hagen där man inte kan göra så mkt mer än just att vila, och då får era händer vara ifred utan att ni blir sura.

Han har valp hage med kompost galler. Den hagen springer han om kring med i huset.
Den tiden han är vaken. Då är det full fart hela tiden. Han sover flera timmar i stöten.

Men då han är vaken så är det full rulle. Om han biter i händer mm. O man säger till blir han bara mycke mycke värre. Släpper leksken o går till atack.
Dom frågade veterinären . Om de kunde gå med honom på promenader. De va inga problem sa hon.

Jag vill ha fler tips på avslappnings övningar.
Jag har haft 4 rottisar . Ingen av dom har varit så här jobig

Labradorer och retrievers öht har en tendens till att vara ganska flamsiga hundar. Det är ingen som har sagt att man inte ska gå promenader med hunden, men eftersom att han behöver lära sig att ta det lugnt kan det vara bra att låta honom göra det också.
Ignorera honom när han blir överexhalterad och låt honom leka av sig när han väl leker.

Ja sa det till dom i dag.
Men han vilar , emellan sina perioder .
Ja sa att de kan ha honom bara i hallen där han har sin filt. Han behöver inte vara med hela tiden.
Får se om det fungerar.. Tex när dom äter mm
Han är med dom jämt . då han är vaken.
I bilen kopplar han av o sover. Och på natten då såver han.
Han är go

Han har valp hage med kompost galler. Den hagen springer han om kring med i huset.
Den tiden han är vaken. Då är det full fart hela tiden. Han sover flera timmar i stöten.

Springer omkring med valphagen i huset? :eek: Då får dom nog se till att sätta fast valphagen så att den gör sitt jobb.

våran valp bet också hysteriskt mycket och hårt..de va inte lite valpnaffsande..han bet till när han inte fick som han ville eller när vi ignorerade honom..
vi fick tips att spraya med en vattenflaska på vovven när han biter..att spraya till precis när han tänker bita.
de har funkat jättebra..han biter ingenting längre, promenader och aktivering gjorde bara våran valp ännu galnare..

detta har gjort att han är allmänt lugnare inne också nu när han inte kan bita..fast vi har jobbat mycket på avslappning o så också.

Jag tycker att det låter som en helt vanlig Labradorvalp :) Alla mina valpar har mer eller mindre varit så busiga! Min sista valp gick omkring med öppen mun och bara hoppades att någonting skulle fastna där och det höll hon på med tills hon var över halvåret ;)

Lägga ned brukar bara stressa upp dem ännu mer och de biter bara mer och hårdare. Kombination av att vara lugn och bestämd brukar fungera bäst. Efter att hunden har landat kan man erbjuda något annat att göra. Men börjar man vifta med ett tuggben framför valpen när den är uppe i varv så hjälper det möjligtvis för stunden. Kanske...

Var lugn och bestämd. Tillåt inte vad som helst, men stressa heller inte upp dig själv (ja hundens ägare) eller hunden för något som kommer att försvinna med åldern. Jag har varken kört ned nävar i munnen på mina hundar eller kört andra uppfostringsmetoder, men nog har de slutat att bitas för det.

Promenader och promenader... Men nog behöver en Labradorvalp få röra på sig! Bäst är om de får springa lös och busa av sig själv lite en eller ett par gånger per dag. Mina valpar har älskat att springa runt och nosa och rota lite redan från början. Dragit i stockar m.m. De har stort rörelsebehov redan från början. Det gäller bara att hitta rätt balans i vad som är för mycket och för lite.

Senast ändrad:

*ha ha* skulle med skriva det:D Låter som en helt vanlig labbe valpis!

Selma var otroligt bitig som liten valp, ett riktigt litet monster.. inget vi försökte med fungerade, hon tyckte bara det var ännu roligare när vi blev arga. Alla valpar är ju bitiga, så det kommer gå över sa alla till oss.. men hon fortsatte väldigt länge och vi kunde inte se någon förbättring, snarare tvärtom.

Till slut provade vi att spruta vatten på henne när hon bet och det blev bättre på bara några dagar. (Fast det kanske inte funkar på en labrador ;))
Oftast blev hon väldigt bitig när hon var trött (men uppe i varv) och då fungerade det jättebra att bara plocka upp henne i knät och klappa lite, och inte låta henne springa iväg fast hon ville, så somnade hon på några sekunder. :)

Edit: svarade med fel knapp, era avatarer är för lika. :D Det var förstås till Rotterö.

Dom har försökt spruta vatten på han nu i 1 vecka. Men han bryr sig inte . Slickar bara i sig vattnet.
I förrgår hade han fått engrankvist i munnen. Då mamma skulle plocka ut den blev han lika arg. Han bet henne på nytt. Han råkade träffa samma onda sår. . Så det blödde regält. I det ögon blicket kunde hon inte säga till. Det gjorde så J###la ont. Men han är en tuff rackare.
Det visade sig på det valp MH testet de gjorde på keneln.
Jag skall passa honom nu i 4 dagar då de åker till norrland.
Kan jag släppa ihop honom med min rottis tik. Vågar jag det
han är bara 14 veckor.'Då kan de vara på min tomt o busa:bump:

Klart att du vågar släppa ihop dem, under uppsikt.
Vi släppte ihop mammas och pappas rottishane med vår lilla tik när hon var 10 veckor, hon vägde då ca 1,3 kg :D, så lite skillnad var det allt.
Dock valde vi att göra det inomhus då den lille hade lättare där att komma undan när han blev för bufflig.
Lycka till med honom.

Det var det jag menade, labradorer brukar ju gilla vatten :D

Men är valpen verkligen arg? Eller har den bara inte lärt sig? Problemet kanske inte ligger i hur man ska få hunden att sluta bita, utan djupare än så, om det beror på att den verkligen är aggressiv..?

Jag skall passa honom nu i 4 dagar då de åker till norrland.
Kan jag släppa ihop honom med min rottis tik. Vågar jag det
han är bara 14 veckor.'Då kan de vara på min tomt o busa:bump:

En balanserad tik kan ju vara superbra för jobbiga valpar, bara hon säger till på rätt sätt.

Sen tycker jag också att det lät mystiskt att den for runt med hagen i huset. ?! Spika fast hagen, ställ valpen i hagen och gå därifrån, då har den ju inget annat att göra än att softa ner.

Precis så var min också, hon bet svinhårt i mina fötter. Hon var en riktig liten :devil: Morrade och busattakerade mig, ibland tappade jag tålamodet och blev riktigt arg på henne men då såg jag bara att någonting blinkade till i hennes ögon :grin: och det blev det bara värre. Jag tror faktiskt att detta är ett normalt valpbeteende. Mycket av detta löste sig automatiskt när vi började gå valp och vardagslydnadskurser, då började hon först att det kanske inte är hon som bestämmer och äger hela världen;)

KL :D

Bits gör inte Wilton längre (eller jo när han blir riktigt busig biter han husse i händerna - inte mig :angel:) men han ÄGER fortfarande hela världen... unghundar :grin:

(Vad fin hon är på din avatar... en riktig snygging!)

KL :D

Bits gör inte Wilton längre (eller jo när han blir riktigt busig biter han husse i händerna - inte mig :angel:) men han ÄGER fortfarande hela världen... unghundar :grin:

(Vad fin hon är på din avatar... en riktig snygging!)

Tackar! :laugh: Nu blev vi glada.. och när jag tänker efter så äger hon faktiskt hela världen! :grin:

Det låter inte riktigt som att bitandet är problemet med den valpen. Eller?

De låter mer som en uppvarvad valp som kanske dessutom saknar lite "gränser". Den valp som jag hade som inte blivit riktigt rätt uppfostrad av sin mamma är den "tuffaste" valpen jag haft. Hon förstod inte när det var nog och bara slamsade vidare. Hela den kullen är i vuxen ålder fortfarande rätt så tuffa och tar inte åt sig av korrigeringar. Rätt så tungjobbade hundar med andra ord... Att bestraffa dem när de gör fel kan ofta bara dra upp dem mer i varv och bita hårdare och börja utmana lite. Visa fingret istället för att komma på inkallning osv.

Jag har inget bra knep att hitta rätt knappar... Men det handlar om lydnad lydnad och återigen lydnad i botten. Tydliga gränser utan att börja härja med hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 081
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 677
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka