Empire VDL

elle12

Trådstartare
Är det någon mer än jag härinne som har valt att betäcka med Empire VDL i år? Mitt sto seminerades sista gången med honom i fredags. Det hade varit intressant att höra om någon betäcker med honom och hur det går eftersom han är ny här i Sverige för i år. Han har avkommor i Holland, så fertil är han, men det kan ju variera från år till år. Jag tog henne till hans hemmastation, så han tappades ca 2 timmar innan mitt sto seminerades, så är simmarna OK så tycker jag att hon borde bli dräktig eftersom ägget gick innan måndagen.
 
Sv: Empire VDL

Nähä, inga fler Empire avkommor härinne nästa år, då får jag i alla fall en avkomma med en ganska ovanlig stam här i Sverige.
 
Sv: Empire VDL

Tack, hon var dräktig på 18 dygn efter första försöket, han hade nu betäckt ett 20-tal ston, så några fler Empireföl blir det, men inte så många. Jag tror att han passar till ston som behöver lättas upp, vilket många av de svenska halvblodsstona behöver, så på det viset är det synd att han inte har använts mer när han nu är inleasad detta året. Han stam är också ganska fullmatad med erkända hoppförärvare. Han har en kull i Holland som generellt har fått omdömet lätta föl med mycket god galopp. Själv fastnade jag för hans smidighet över hindren och goda galopp när jag såg honom på en hingstvisning, han såg även väldigt samarbetsvillig ut.
 
Sv: Empire VDL

Hittade den här gamla tråden som jag själv är upphov till och är bara så sugen på att få visa min Empire avkomma som jag tycker lever upp till vad jag ville ha. Han skulle visats på fölmönstring hemma för en vecka sedan, men pga olika omständigheter blev det nu inte så.
I dag tog jag ner sto + föl till ridhuset eftersom vi skulle löshoppa lite andra hästar, han har provat en gång tidigare när han var 2,5 månad, men nu vid 4 månaders ålder har han vuxit till sig lite och gillar verkligen att hoppa verkar det som.
Tråden kanske kan flyttas till avelsgnägg.
Här är han i alla fall
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:37:14
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:49:30
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:46:55
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:49:10
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:48:20
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-09-09/17:48:35
 
Sv: Empire VDL

Ser fin ut! :)

Vi hade tänkt betäcka med honom i år, men blev avrådda pga tillgång/fertilitetsskäl. Men det kan ju varit något tillfälligt.
 
Sv: Empire VDL

Tillgången var inte bra, jag fick själv byta i all hast i år då han var på tävling när mitt sto blev brunstigt, jag har hört att det hände fler. Jag vet att de helst vill ha honom till enbart tävling då tappningarna mellan tävlingarna tar hårt på honom, men jag tror han finns kvar nästa säsong, jag gör kanske ett försök med honom då.
Fertiliteten vet jag inget om i år, förra året var den god vet jag.
 
Sv: Empire VDL

En jag känner har också seminerat med honom i år med stoet gick tomt, tyvärr. Och inte speciellt trevligt mottagande heller fick de :mad:
 
Sv: Empire VDL

Han ser kanonfin ut!
Vad är det för möderne?
Mitt 3-årssto e Iowa-Moulin xx är dräktig med honom. Hon tog sig på andra brunsten. Det har varit stora problem med fertiliteten i år enl uppgift från ägaren men efter vad jag hörde nyligen så hade det blivit bättre på slutet. Han är tydligen väldigt känslig för spädningsvätska och temperatur. Lite synd för det är en fantastiskt fin hingst och man får hoppas att det bättrar sig till nästa år.
Det ska bli väldigt roligt att se avkommorna om några år.


A
 
Sv: Empire VDL

Grattis till dräktigheten. En jag känner har två ston dräktiga på första försöken med Empire i år, känner ingen mer som betäckt med honom i år, min tog sig på första brunsten i fjol, men kvaliteten kan ju ändras med tiden. Jag vet att en veterinär sa att han ger ALLT på tävlingarna så därför är han ej så lätt att tappa mellan dem.

Mitt sto är e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx
 
Sv: Empire VDL

mitt sto seminerades med honom 3 ggr, o blev inte dräktig:( sedan fick vi veta att han inte hade så bra dräktighet i år, tyvärr!

så vi fick byta hingst... men den e ju oxå fin:D
 
Sv: Empire VDL

Rent generellt tycker jag att hingst ägare och även din semin station måste upplysa tidigare om man märker något ... för det är ju inte speciellt kul att seminera med en hingst 3 ggr och SEDAN få veta att ja den hade ju inte så bra/ingen dräktighet, tålde inte spädnings vätskan eller vad det nu kan vara...

Information tack åt alla det berör i vettig tid så inte sässongen rusar iväg & man inte har en vettig chans att få sitt sto dräktigt.

//Tina
 
Sv: Empire VDL

Rent generellt tycker jag att hingst ägare och även din semin station måste upplysa tidigare om man märker något ... för det är ju inte speciellt kul att seminera med en hingst 3 ggr och SEDAN få veta att ja den hade ju inte så bra/ingen dräktighet, tålde inte spädnings vätskan eller vad det nu kan vara...

Information tack åt alla det berör i vettig tid så inte sässongen rusar iväg & man inte har en vettig chans att få sitt sto dräktigt.

//Tina

absolut sant
P
 
Sv: VDL Empire

kl
Jag startade denna tråden för ganska länge sedan, men var nu tvungen att skriva i den igen eftersom denna hingst är så fantastiskt duktig på banorna. I dag vann hann GP i Norrköping och han har tidigare i år radat upp nollor i dessa klasser. I Falsterbo hade han en liten dipp i nationshoppningen, men det tog ryttaren på sig.
Förra året hade han tydligen en infektion som ställde till det för dräktighetsresultatet, men i år har det varit riktigt bra fertilitet.
Min 07:a är ganska välvisad här på buke, det hade varit roligt att se fler avkommor efter honom. Hoppas att han får stanna i Sverige nu bara, det är ju alltid större risk att de duktiga försvinner, och speciellt nu då hingsten ej ägs av en svensk heller.
 
Sv: Empire VDL

Sorry, jag som var förvirrad, såg hoppning på TV från Norrköping i förrgår och blandade ihop det... hursomhelst så vann Empire Grand prix i Hammarö i dag, och jag vill gärna se avkommor efter honom här om det finns några bland bukefolket. Kompisens sto är precis konstaterad dräktig med honom, så nästa år får jag förhoppningsvis se det fölet. Jag har hört att detta året är hans sista i avel här i Sverige i alla fall på AI/TAI på ett tag då han sedan enbart ska tävlas.
 
Sv: VDL Empire

Hoppas att han får stanna i Sverige nu bara, det är ju alltid större risk att de duktiga försvinner, och speciellt nu då hingsten ej ägs av en svensk heller.
Jag håller med då jag också hoppas att han får stanna i Sverige. Jag tycker riktigt bra om hingstens sportsliga resultat.

Dessutom så har han en väldigt bra pilot, som jag hyser stor respekt för. :bow: Jag blir himla glad som uppfödare, när riktigt intressanta hingstar, har riktigt bra ryttare. Det blir spännande att följa dem två in i framtiden.

Hoppas att han nu får lika fina avkommor som han själv är...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 279
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp