Ja, och jag är trött på att detta aldrig tas upp till debatt på ett konstruktivt sätt. Sveriges ponnyavelsföreinger har problem genom att ett fåtal personer sitter på styrelseplatser i sina rasföreingar, SPAF och SH och dessutom i hingstpremieringsnämnderna. Denna krets är oerhört sluten, och blir det en personlig motsättning är det lätt att en avelsvärdering av en hingst blir mycket godtycklig istället för ett opartiskt värderande. Klart att man kan få både godkända hingstar och diplomston utan att "gå till sängs med domarna" som du uttrycker det, men jag har under många år sett exempel på flera ärenden inom olika raser, som mer handlar om konflikter än avelsvärderingar.
Holland och England är stora länder inom ponnyuppfödning, men de har en stor och utbredd avel på olicensierade hingstar, och resultatet av detta finns i form av mängder av ostammade ponnyer i kat C och D som importeras till bl a Sverige, och shetlandsponnyer som går till slakt i södra Europa. Alla ponnyer är inte bra bara för att de kommer från brittiska öarna eller Holland!
Jag svarade på inlägget generellt, jag tyckte att du i dott inlägg där du faktiskt skriver att "0-hingstar faktiskt har sämre kvalitet... osv" och i mina ögon är det en smutskastning av en hingst, som faktiskt är tillåten att användas för avel.
/mif