Emir får användas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
A

annele

Hurra vad jag är glad :bump:
Fick precis reda på att Emir har fått klartecken, men att det fanns en liten,liten risk att den blev indragen igen.

Jag kommer att lämna mitt Firth Bracken sto till honom. Finns det fler som ska lämna till Emir?

Detta gäller alltså shetlandshingsten Emir des Girards, om någon undrar...

Trist att det varit så mycket strul om denna hingsts godkännande.
Jag kommer dock inte att använda honom då jag inte alls gillar modellen på honom. Han fick ju inte heller särskilt höga poäng då han avelsvärderades här. Jag väljer hellre hingstar som uppnått tillräckligt höga poäng för godkännande, dvs inte avelsvärdeklass 0 (noll).

Hej! Blev det avelsvärdeklass noll för emir? Varför är han ändå attraktiv att avla på?
Har han kanske en ovanlig färg? Undrar Inelin.

förlåt en dum fråga, men vad är det som är så fel med Emirs extriör? Det finns ju en hel del o-hingstar som tydligen är mycket använda om jag har förstått det rätt.

Jag som är novis inom shettisarna tycker att Emir ser härlig ut och korrekt om man jämför med andra hingstar :o, men som sagt jag är ju helt ny inom detta området, så jag suger i mig allt både bra och dåligt.

Jag minns inte hans poäng eller kritik, men han fick inte mer än typ 36 el 37 poäng i alla fall.
Och han är inte riktigt av den rastyp man vill ha.
Det tar ett tag att lära sig hur man vill att shettisar ska se ut. Det man tycker är rastypiskt när man börjar med shettisavel är inte alltid det som rasstandarden föreskriver och domarna vill se.

Jo, visst finns det en del 0-hingstar som används. Men de är inte "godkända" enligt rasföreningens krav utan bara "tillåtna" att använda OCH ger stamboksberättigade avkommor enbart för att de är godkända i annat EU-land. Hade dessa hingstar varit svenskfödda så hade de inte godkänts och inte heller lämnat stamboksberättigad avkomma.
Så i MINA ögon är det i princip likställt att använda 0-hingstar i shetlandsaveln eller att använda "avelsvärderade skäckhingstar" i halvblodsavel.
0-hingsten HAR ju sämre kvalité än de som är godkända med klass G eller högre...

ok tack. Jag får ta mig en ordentlig funderare på detta. Det är ju ett tag till innan det är dax att åka till hingst.

Det KAN ju dock vara så att just den hingsten ändå kan passa stoet väldigt bra. MEN lika väl som när man avlar på ston av något sämre kvalité så behöver man vara ännu mer noggrann när man kombinerar hingst och sto när den ena inte håller så hög kvalité...
Alltså tänk efter tre gånger extra om färgen är så viktig att du kan göra avsteg från övriga kvalitéer... ;) (tyvärr är det likandant med all färgavel, man väljer ofta färgen före övriga kvalitéer och DÄRFÖR håller så många hästar/ponnyer med kul färger ofta en betydligt lägre klass än "medelhästen/-ponnyn av rasen ifråga...)

Tyvärr är det så i SSS och många andra rasföreningar att det händer att bra hingstar kasseras på grund av att de har "fel" ägare. I ovanstående hingsts fall kan man ju undra hur mycket personliga motsättningar har spelat in i avelsvärderingen av hingsten. Ägaren är en uppfödare med mycket lång erfarenhet och stora framgångar med egna uppfödningar, men har tydligen gjort sig obekväm inom rasföreningen. Hingsten i fråga har både exteriöra och bruks-meriter från sitt hemland.
Det finns exempel på liknande ärenden inom alla ponnyrasförenigar. Flera rasföreningar i Sverige har fått kritik hur de har hanterat avelsvärdeingen av hingstar som redan verkat i annat EU-land. De få personer som styr ponnyaveln i Sverige har ofta lätt för att döma ut andra uppfödare (och andra länder) och se sig själva som "bäst i världen" på ponnyavel.

/mif

Vet du att jag är så TRÖTT på snacket om att man måste vara "rätt människ
a" eller möjligtvis ha gått till sängs med domarna för att få hingstar godkända eller att stona ska få diplom. (Jodå, jag har hört såna anklagelser också :eek: Och jag har själv både fått igenom en hingst och lyckats få diplomston utan att vara vare sig poppis i shettiskretsar eller ha gått till sängs med domarna ;))
I fallet med den här hingsten så är det INTE hans exteriör som varit uppe till diskussion utan en tolkning av defektlistan. Och den som mest varit emot hans godkännande finns inte ens med i SSS.
Sen ÄR det så att vi ser olika på hur shettisar ska se ut i olika länder. Besök bara den internationella utställningen som brukar vara vartannat år så komemr du förstå vad jag menar. Att en hingst har utställningsmeriter i Frankrike är LÅNGT IFRÅN likställt med att det är en shetlandsponny som vi här i Sverige anser är bra och rastypisk.
Och faktum är att Sverige har en ganska lika syn på detta som moderlandet Storbritannien och även Holland, som är en annan framstående uppfödningsnation för shetlandsponnyer. Medan shettisar från andra länder kan se ut lite hur som helst :crazy:, tyvärr.

I den här tråden har vi varit inne lite på shetlandsponnyns exteriör. Jag är en helt grön uppfödare med snart två avkommor. Jag har läst på SSS:hemsida om rasstandarden.
Mina ponnyer är robusta och kraftiga av "brukstypen". På utställningar har jag även sett lite "lättare" och "ädlare" ponnyer. Jag är lite nyfiken på hur ni resonerar här...
Vilken "typ" anser ni bäst höra hemma inom rasstandarden? Hur ser era ponnyer ut? Undrar Inelin. :)

Ja, och jag är trött på att detta aldrig tas upp till debatt på ett konstruktivt sätt. Sveriges ponnyavelsföreinger har problem genom att ett fåtal personer sitter på styrelseplatser i sina rasföreingar, SPAF och SH och dessutom i hingstpremieringsnämnderna. Denna krets är oerhört sluten, och blir det en personlig motsättning är det lätt att en avelsvärdering av en hingst blir mycket godtycklig istället för ett opartiskt värderande. Klart att man kan få både godkända hingstar och diplomston utan att "gå till sängs med domarna" som du uttrycker det, men jag har under många år sett exempel på flera ärenden inom olika raser, som mer handlar om konflikter än avelsvärderingar.
Holland och England är stora länder inom ponnyuppfödning, men de har en stor och utbredd avel på olicensierade hingstar, och resultatet av detta finns i form av mängder av ostammade ponnyer i kat C och D som importeras till bl a Sverige, och shetlandsponnyer som går till slakt i södra Europa. Alla ponnyer är inte bra bara för att de kommer från brittiska öarna eller Holland!
Jag svarade på inlägget generellt, jag tyckte att du i dott inlägg där du faktiskt skriver att "0-hingstar faktiskt har sämre kvalitet... osv" och i mina ögon är det en smutskastning av en hingst, som faktiskt är tillåten att användas för avel.
/mif

jag tyckte att du i dott inlägg där du faktiskt skriver att "0-hingstar faktiskt har sämre kvalitet... osv" och i mina ögon är det en smutskastning av en hingst, som faktiskt är tillåten att användas för avel.
De ÄR av sämre kvalitet!
Skälet till att de är 0-hingstar är ju just att de inte uppnått rasföreningens krav. Därför är det ingen smutskastning att skriva det. Hade de varit tillräckligt bra, dvs uppnått 40 p eller mer exteriört, så hade de fått en G-klass.
Dessutom kan du i SSS tidning Shetlandsponnyn på MÅNGA ställen läsa att SSS rekommenderar att 0-hingstarna inte ska användas.

Både lite lättare och lite bastantare ponnyer ryms inom rastypen, så länge de fortfarande ser ut som shettisar... Men jag ser nog de bastantare som mer rastypiska än de lättare. Jag ser gärna att de har "linjer", men de får inte vara högställda...
Jag har en hingst som är lite lättare och en mer bastant. Och även om den förra har det största utrymmet i mitt hjärta så anser jag nog att den senare (som jag tyvärr är ganska likgiltig inför - var inte alls meningen att jag skulle ha honom, men jag kunde ju inte låta uppf ta hem o kastrera honom utan att han visats, vilket bevisligen var rätt beslut eftersom han godkändes...) är MER rastypisk.

Mitt tips till dig är att försöka titta på de ponnyer som blir högt bedömda på utställningarna och se hur de ser ut, i förhållande till den kritik de får. Jag tycker mig börja få lite kläm på hur de *ska* se ut efter att ha gjort så.

Du behöver inte "skrika" (använda versaler), jag förstår vad du vill förtydliga ändå.

Tycker inte att du kan generalisera och skriva att alla hingstar som varit godkända och verkat i annat EU-land, och som sedan av en hingstpremieringsnämnd här i Sverige befunnits vara av avelsvärdesklass 0 är av sämre kvalitet än de hingstar som här i Sverige tilldelats klass G och över. Det finns godkända, avelsverksamma hingstar som är sämre om man skall se till poängen vid ett avelsvärderingstillfälle. Se bara på SSS generalmönstring -03. Alla hingstar som där visas har tidigare erhållit ett godkännande och en exteriörpoäng på minst 40p, och många hingstar uppnådde ej 40p vid generalmönstringen. Ändå är de fortfarande godkända. Kan det bero på att det var en annan hingstpremieringsnämnd då de godkändes, eller har de helt enkelt blivit så mycket sämre? Precis som en del hingstar verkar bli betydligt sämre bara de kliver innnanför Sveriges gränser.

/mif

Fast på generalmönstringen var det ju faktiskt så att de flesta som hamnade under 40-gränsen var äldre nu och därför inte håller samma klass längre. Detta plus att det fanns en del (absolut inte alla som kom under 40) som inte var i direkt "visningskondis". Men en del resultat förvånade mig i och försig. :)

Fast det är inte ALLTID så att 0-hingstarna är sämre. Det är ju en del som inte visats fram för mönstring i år som kommer att vara 0-hingstar till dess att de mönstrats igen. Plus att en del hade full exteriörpott men inte gjorde bruksprov av olika anledningar och då klassades som 0-hingstar. Men de EU-hingstar som får klass 0, de har inte godkänts enligt de rasvisa kraven utan "bara" för att de är godkända i annat EU-land. Som du sa...
I Emirs fall handlade det dels om exteriörpoäng som inte räckte till och dels om att han inte klarade veterinärbesiktningen.
Sedan handlar det om den lilla detaljen med att följa reglerna som är godkända av jordbruksverket. Det handlar INTE om att SSS inte gillar ägaren/ägarna till hingsten i fråga, utan om att försöka få alla att följa de regler och riktlinjer som finns och skall gälla för alla.
Det är trots allt så att för att hingsten skall räknas som "internationellt godkänd" och därmed ha sin "fribiljett" in i alla andra anslutna länder, skall han vara godkänd efter 1993 (1/7 tror jag det var - hästar gdk i Tyskland har ett annat datum som jag inte minns). Denna hingst godkändes innan detta datum och omfattas alltså inte av dessa regler. Någonstans måste gränsen dras och olyckligtvis hamnade denna hingst på "fel" sida om den gränsen. Det handlar alltså om att följa reglerna, inte om att bedriva häxjakt på hästens ägare. Vad skall vi annars ha regler till om de inte behöver efterlevas?
Och, vi skall inte glömma att han inte klarade den internationella veterinärbesiktningen.

Vill bara tillägga att jag klickade på "svara" på det inlägg som var närmast till hands - så bitar av svaren var inte riktade till dig/svar på dina inlägg. Sorry! :crazy:

ojdå det var ju inte meningen att det skulle bli en sådan här kraftig diskussion om Emir :crazy:

Vad var/är det som gör att han inte klarade vet.besiktnigen?
Jag vill ju veta då jag sitter i funderingar om jag skulle våga lämna mitt sto till honom eller ej.

Jag vill veta allt om honom så finns det mer som jag "bör" veta så får ni gärna skicka PM om ni inte vill skriva ut det här.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur