Emir får användas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
Kraftig diskussion blev det väl inte? :)
Men jag tycker att det är viktigt att det kommer fram att det dels inte handlat om häxjakt och dels att det faktiskt var så att hingsten inte uppfyllde de kriterier som finns för vilka som får "fribiljett" och inte.
Plus veterinärundersökningen som inte var ua. Han hade "defekta" testiklar, därför "kasserades" han.
Det lär visa sig om det betyder något, nu var SSS tvungna att ta in honom och är testiklarna defekta lär ju inte fertiliteten vara så bra - vilket lär märkas framöver. Om jag förstått det hela rätt. :confused:

ok nu blev jag lite mer klar över hela situationen. Tack alla ni som är så insatta i shettisavlen. Ni behövs till alla oss som är nybörjare och vill lära oss mer då är ni oumbärliga :bow:

För att förtydliga det hela, angående Emirs testiklar:
I defektlistan står det att det inte får vara påtagliga skillnader i storlek eller konsistens på testiklarna. Det står inte om det menas "avvikelse från normalt" eller om det menas att det inte får skilja mellan hingstens två...
Emir hade påtagligt små testiklar och kanske var de även lite mjuka också (jag minns inte exakt), därför släpptes han inte igenom veteriärbesiktningen först. Men skrivningen var lite otydlig, DÄRFÖR har detta överklagats hit och dit.
Dessutom har han bevisat sin fertilitet både här och i Frankrike (han lyckades til och med tjuvbetäcka ett sto på rymmen innan han ens visats här :crazy:), så just DET verkar ju inte vara nåt större problem...

Det är alla möjliga instanser som varit inblandade, dvs inte bara SSS utan även jordbruksverket, brittiska rasföreningen m.fl som varit inblandade i frågan.

Ja, det var EN grej som överklagades. Men han är inte godkänd i annat ISPC-land enligt gällande regler. ATT han är godkänd i Frankrike har ingen diskuterat, men han är INTE godkänd efter det datum som ISPC satt, dvs 1/7-93. Alltså spelar det ingen roll om han inte är veterinärt kasserad, han föll på målsnöret ändå. Och ja, båda testiklarna var små och med annorlunda konsistens.
Att SJV varit inblandade vet vi ju som bekant. Det är deras egna regler de frångått nu i sista vändan. :p

jag håller också på med shettisavel ocj rekommenderar faktiskt också att man inte ska anv'nda 0- hingstarna då jag faktiskt har varit på många hingstpremieringar och faktiskt sett många av dessa live och de har faktiskt avikit extriört både benställ och övrigt, ston kan ju *kasseras* om de är för gracila och många av hingstrna som kommer in har faktiskt blivit gracilare ben och det börjar faktiskt även gälla våran egna shettis avel, har själv ett sto som har väldigt gracila ben enligt mig men det visade ju bara att det stoets mamma verkligen inte passade i hop med pappan. Men sen har man ju fått tänka sig för hela tiden vad man ska betäcka henne med .... Spårade ut lite där *S*

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur