EM Blair Castle

Fast den här meningen i ditt inlägg tycker jag faktiskt är riktigt tråkig attityd?

Jag håller med om att det finns mer att hämta och önska i hoppningen, men att sitta och säga att det är som att kolla på ridskolans klubbhoppning? Ärligt? Då har du faktiskt lite att bevisa själv så där håller jag verkligen med @Novali01 Att det precis som tidigare nämnt är en bit upp för Sverige innan vi kan konkurrera med de bästa lagen är sedan tidigare känt, det är ingen nyhet. De behöver alla hem och träna lite men jag tycker faktiskt att de klarade av EM bra med de förutsättningar som de hade pga ekipage, rådande väder, skador etc. Dessutom fick vi ett OS-kval, vilket var målet från början vilket jag tycker var en otroligt bra bedrift oavsett om det berodde på oflyt hos andra tävlande som du så fint ville uttrycka det som! Heja Sverige :bump:

Du missade smileyn? Det var lite skämtsamt skrivet. För mig som varit hoppryttare och tävlade 1,20 på c-ponny så ser hindren pyttesmå ut och banan var väldigt enkel. För mig såg det lite lustigt ut när jag sett terrängen som i mina ögon var jättesvår och så kommer ekipagen in på den där lilla banhoppningen och får massor av problem (det var ju inte bara rivningar utan även stopp). Flera ryttare red dock jättebra och det såg enkelt ut, vilket jag tycker säger att banan inte var för svår trots att de gick terräng dagen innan utan att många ryttare (och hästar) helt enkelt håller för låg nivå när det gäller banhoppningen.

Sen kommenterar de flesta människor olika sporter utan att kunna bättre själv. Tror du Jacob Hård kan ge sig ut i längdspåret och spöa Hellner? Jag är en usel längdåkare men har följt sporten i så många år så att jag kan se en del vad det gäller t.ex. teknik. Det innebär inte att jag anser mig vara en bättre åkare själv, och om jag kommenterar någons teknik så innebär det bara att t.ex. stakningen inte är bra just nu, inte att personen är en dålig skidåkare. Nu har jag försökt förklara så pedagogiskt jag kan :p

Jo det handlar ju visst om vädret? För terrängen som redan från början var tuff för våra ekipage, som tidigare nämnts ganska orutinerade i sammanhanget till skillnad mot andra länder, blev ju extrem i o med vädret. Att banhoppningen blir därefter dagen därpå är ju givet tycker jag.

Fast många fälttävlansryttare har problem med banhoppning även om de inte gått nån terräng innan.

Till skillnad från @Niyama så tror jag inte på Wega om inte den terrängbanan i OS blir lika enkel som den var i London. Man får inte glömma att Wega faktiskt inte gjort några större eller tuffa tävlingar varken före eller efter London förutom EM i Luhmulen där hon hade 18 fel i banhoppningen! Jag är inte så säker på att hon hade klarat EM banan i Skottland lika bra som Reality. Något mer än skador ligger ju bakom att Sara inte har speciellt bråttom med att få Wega färdig för några större tävlingar och i stort sett används för att få mer rutin som kan användas på Reality. Jag tror inte Wega är förstahandsvalet som det ser ut just nu till OS utan kommer vara Saras reserv.

För övrigt håller jag med Staffan om att vi behöver bättre hästmaterial, jag vet inte riktigt vilka hästar som lurar i buskarna och vilka som hinner bli färdiga till OS, jag kan tyvärr inte komma på en enda häst just nu som håller måttet riktigt. Så det blir spännande till våren att se vilka som utvecklats åt rätt håll.. känns som flera hästar måste göra en raketutveckling under vintern för att bli aktuella.

Nån som vet hur terrängbanan blir i Rio? Kuperad eller platt? Det lär ju inte bli tungt och lerigt iallafall.

Jag har noll koll på hur terrängen blir i Rio och har heller inte koll på Wegas aktuella form. Jag tänkte på att Sara har ju uttalat sig om att hon vill vara med och slåss om individuella medaljer och då är det väl två banhoppningar? Och Wega är verkligen en bättre hopphäst än Bigsy.

Fast va? Hoppryttarna i Sverige är väl verkligen inget att hurra för om vi nu ska använda det kortet. Om man nu ska kolla på typ ryttare upp till nationell 150 så vågar man ju knappt titta på ritterna oftast när man är på tävling för det ser så jäkla illa ut.. Hade inte hästarna varit så grymma på att hoppa som dom faktiskt är idag (eftersom banhoppningshästarna inte har galopperat i kuperat tuggummi i 12 minuter dagen innan) så hade var och varannan dåre slagit ihjäl sig för längesedan.

Nu tar jag iof för givet att @Niyama inte rider på Malin Bayard nivå, men det kanske hon gör, vad vet jag..;) Fast iof så var väl inte Malin Bayard eller Helena Persson insats på årets EM något att hurra för heller för den delen... Men inte skulle jag kalla det för ridskolenivå

Eller vad diskuterar vi? Jag fattar inte riktigt det?

Det ÄR svårt som fan..

Läs tråden på hoppning om EM. Helena Persson fick kritik men givetvis kom någon in till hennes försvar för av någon underlig anledning får man inte riktigt komma med kritik i ridsporten på samma sätt som i andra sporter (friidrott, skidåkning etc). Helena Perssons ridning i Aachen var pinsamt dålig faktiskt.

Men helt ärligt, om man då inte är FT ryttare men ändå vill kommentera EM insats utan att riktigt veta vad man talar om så är väl inte tonläget helt korrekt när man då talar om "ridskolehoppning" i samma mening. Jag tittade på hopp EM också, hade aldrig tänkt tanken att kritisera deras insats i ett sånt nedlåtande uttalande som Niyama gjorde.

Återigen, de flesta som följer olika sporter kommenterar utan att själv kunna bättre. Det jag kan bäst är hoppning och vad jag såg var bedrövlig ridning från flera ryttare. (Inte Lindbäck, att han efter stoppet endast red för att inte få ett till var uppenbart och han gjorde det på ett mycket bra sätt, Spaniens ryttare däremot såg inte ens ut att vilja ta sig över det där hindret på andra försöket.) Även om hästarna har gått en tuff terräng dagen innan så är det ändå EM! Och många ryttare klarade det bra, alltså är det fullt möjligt. Om terrängen är så tuff att hästarna är så slitna att de inte tar sig igenom en 1,20 bana (visst var det 1,20?) så är de antingen för dåligt tränade eller så var terrängen FÖR tuff. Och att det kan regna och bli kladdigt i Skottland måste väl alla ha räknat med?! Att hästarna är trötta är väl dessutom en anledning för ryttarna att stötta upp mer.

Det kan ju oxå vara så att det inte bara var hästarna som var lite för dåligt tränade, utan även ryttarna. Det måste även ha varit en större mental och fysisk urladdning för dem och när man är lite sliten blir det svårare att prestera optimalt. Det kanske var det som var det största problemet egentligen, eftersom när inte ryttarna presterade på topp, så kunde inte heller hästarna göra det... "En kedja är inte starkare än den svagaste länken".

Jag har ingen aning, spånar lite fritt bara.

Det kan ju oxå vara så att det inte bara var hästarna som var lite för dåligt tränade, utan även ryttarna. Det måste även ha varit en större mental och fysisk urladdning för dem och när man är lite sliten blir det svårare att prestera optimalt. Det kanske var det som var det största problemet egentligen, eftersom när inte ryttarna presterade på topp, så kunde inte heller hästarna göra det... "En kedja är inte starkare än den svagaste länken".

Ja, det är troligtvis orsaken i vissa fall. Läste precis ett bra blogginlägg från Jens som handlar lite om det:
http://www.hippson.se/blogs/JensFredricson/index.htm

Fast många fälttävlansryttare har problem med banhoppning även om de inte gått nån terräng innan.

Fast väldigt många hoppryttare har problem med banhoppning, Många dressyrryttare har problem med att rida dressyr så what´s your point liksom? Att alla inte är bäst? Nä alla är inte bäst men dom flesta försöker så gott dom kan utefter deras förutsättningar.

Jag läste precis förut hur svårt både Sara och Niklas tyckte det var att rida så defensivt som dom blev beodrade till och som alla andra länder oxå blev tvingade till i hoppningen förutom Tyskland då eftersom Tyskland var det enda landet som hade alla sina fyra ryttare till start i hoppningen. Blir ju väldigt svårt att rida under de förutsättningarna att hela laget spricker om man råkar halka i en sväng...

Jag har noll koll på hur terrängen blir i Rio och har heller inte koll på Wegas aktuella form. Jag tänkte på att Sara har ju uttalat sig om att hon vill vara med och slåss om individuella medaljer och då är det väl två banhoppningar? Och Wega är verkligen en bättre hopphäst än Bigsy.

Jo fast nu är det ju inte banhoppning hon sysslar med utan fälttävlan. Det gäller att ta sig till banhoppningen och den individuella finalen. Det är bara om man kommer dit som man rider 2 hoppningar för de övriga som inte är bland dom 25 bästa eller var det är så är det bara en hoppning. Det måste ju finnas en anledning till att Reality är första valet (än så länge) tänker jag.

Fast väldigt många hoppryttare har problem med banhoppning, Många dressyrryttare har problem med att rida dressyr så what´s your point liksom? Att alla inte är bäst? Nä alla är inte bäst men dom flesta försöker så gott dom kan utefter deras förutsättningar.

Att en inte bör rida högre klasser än häst och ryttare är redo för. Att flera ft-ryttare må klara av terrängen och hålla en högre nivå där, men att de släpar efter i banhoppningen.

Diskussionen började ju med att jag tyckte att hoppningen var bedrövlig ett tag under gårdagens sändning. Det var mest ett konstaterande och lite förvåning hur en del ryttare som faktiskt tagit sig igenom terrängen kunde rida så illa.

Jo fast nu är det ju inte banhoppning hon sysslar med utan fälttävlan. Det gäller att ta sig till banhoppningen och den individuella finalen. Det är bara om man kommer dit som man rider 2 hoppningar för de övriga som inte är bland dom 25 bästa eller var det är så är det bara en hoppning.

Ja? Jag kommenterade att Wega är en bättre hopphäst eftersom du skrev att hon hade haft 18 fel eller vad det var. Jag tvivlar på att Bigsys hoppning kommer bli så mycket bättre så för att slåss om individuella medaljer tror jag att Wega behöver vara i form och klara terrängen (eller att terrängen är på lägre nivå osv). Sen är det ju möjligt att terrängen förutspås bli för tuff för Wega och då är det ju inte mycket att göra åt saken om Bigsy är lämpligare. Min kommentar handlade om banhoppningen och medaljer, och att jag inte tror att Bigsy räcker till där.

Att en inte bör rida högre klasser än häst och ryttare är redo för. Att flera ft-ryttare må klara av terrängen och hålla en högre nivå där, men att de släpar efter i banhoppningen.

Diskussionen började ju med att jag tyckte att hoppningen var bedrövlig ett tag under gårdagens sändning. Det var mest ett konstaterande och lite förvåning hur en del ryttare som faktiskt tagit sig igenom terrängen kunde rida så illa.

Fast vilka red så illa att dom inte kunde rida en 120 klass menar du?

Alltså det blir ju väldigt speciellt och i många fall väldigt svårt att hoppa efter terrängen och i ett sådant tuggummi underlag som terrängen gick i , dessutom väldigt många hästar är känsliga för underlaget. Sen är det väldigt få tävlingar som man rider där man kan träna på detta , dvs att först galopper i 10-12 minuter och hoppa dagen efter. Ungefär en eller max två ggr på ett år om ens det ibland.

Fast vilka red så illa att dom inte kunde rida en 120 klass menar du?

Alltså det blir ju väldigt speciellt och i många fall väldigt svårt att hoppa efter terrängen och i ett sådant tuggummi underlag som terrängen gick i , dessutom väldigt många hästar är känsliga för underlaget. Sen är det väldigt få tävlingar som man rider där man kan träna på detta , dvs att först galopper i 10-12 minuter och hoppa dagen efter. Ungefär en eller max två ggr på ett år om ens det ibland.

Jag har för dålig koll på namnen och orkar inte kolla sändningen igen. Flera red dåligt på linjen där Lindbäck fick stopp, 2-3. Jag tyckte det var lite fascinerande att de uppenbarligen hade tagit sig igenom flera svåra linjer i terrängen men verkade helt tagna på sängen av att det kunde bli långt där. Och med vetskapen om att hästarna kan vara trötta borde ju verkligen ryttarna hjälpa till lite extra. Vilket förstås kan förklaras av att inte alla ryttare heller var på topp. Att få stopp på ett så enkelt hinder är helt enkelt inte bra.

Många ryttare klarade ju utmaningen och det såg lätt ut, det tycker jag ger en indikation på att de med stora problem i hoppningen helt enkelt håller en för låg nivå där (för att tävla på den nivån de valt att göra). Även om terrängen var i tuffaste laget så måste man ju säga att banhoppningen var i enklaste laget och det trillade ju faktiskt in ganska många nollor till slut.

Men vem hade stora problem i hoppningen? Jag fattar verkligen inte det.. Det var ingen av de svenska tex som var särskilt nöjda med sin hoppning (eller säkert inte några andra heller som hade många fel) men att komma och säga att dom har tagit sig vatten över huvudet blir ju rent löjligt..

Det är verkligen inget ovanligt scenario att det trillar många bommar sista dagen.

Kollar man resultaten så var Niklas sämst med sina 17 fel, förutom den spanska ryttaren som blev utesluten sen var det Sara på 12 fel och sen en del på 8 och 4 fel förutom dom som var nollor då..

Så om man har 8 fel i hoppningen så har man inte där att göra?? Allvarligt?

Senast ändrad:
Att det inte är något ovanligt scenario bevisar väl just det jag skriver, att många ekipage håller för låg nivå i banhoppningen?

Att det inte är något ovanligt scenario bevisar väl just det jag skriver, att många ekipage håller för låg nivå i banhoppningen?

Fast nu är du ju rejält ute och cyklar.. även dom bästa har hamnat i situationer där bommar trillar. Det gäller ju även i allra högsta grad vanlig banhoppning!

8 fel så har man inte på nivån att göra enligt dig? Då får alla sluta tävla mao!

Fast nu är du ju rejält ute och cyklar.. även dom bästa har hamnat i situationer där bommar trillar. Det gäller ju även i allra högsta grad vanlig banhoppning!

8 fel så har man inte på nivån att göra enligt dig? Då får alla sluta tävla mao!

Jag ger upp. Givetvis har även de bästa gjort sämre rundor. Såg du på riktigt inte hur dålig ridning det var i främst första startgruppen i går?!

Ja, i vanlig banhoppning är det flera ryttare som inte borde ha där att göra. Som sätter sina hästar i nästan omöjliga situationer gång på gång och räddas av att de har en fantastisk häst (dvs har mycket pengar bakom sig). Och så finns det ryttare som Malin Baryard som rider väl, sällan sätter sina hästar i taskiga situationer men inte har det hästmaterialet...

Jag ger upp. Givetvis har även de bästa gjort sämre rundor. Såg du på riktigt inte hur dålig ridning det var i främst första startgruppen i går?!

Ja, i vanlig banhoppning är det flera ryttare som inte borde ha där att göra. Som sätter sina hästar i nästan omöjliga situationer gång på gång och räddas av att de har en fantastisk häst (dvs har mycket pengar bakom sig). Och så finns det ryttare som Malin Baryard som rider väl, sällan sätter sina hästar i taskiga situationer men inte har det hästmaterialet...

Kom igen när du har hoppat sista dagen efter en terräng under de förutsättningarna säger jag då. Jag vet hur jäkla svårt det kan vara att hoppa sista dagen för du vet inte hur hästen kommer reagera .. du kan inte rida framåt för då river du och du kan inte samla ihop den för mkt för då river du, hästen blir sen i sina reaktioner, den reagerar inte alls eller så reagerar den för mkt. Så utifrån det så Nej jag vill inte säga att jag såg speciellt mycket dålig ridning. Jag vet oxå hur otroligt svårt det är att få alla tre grenar att klaffa på en och samma tävling. Såklart en och annan som rider sämre hoppning men dom kom ju trots allt undan med 8 fel eller mindre så efter den terrängen så Nä då kan jag inte säga som du vill påtala att dom inte hade där att göra! Verkligen inte!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska Montelibretti står i veckan värd för EM i fälttävlan för juniorer och young riders, där Sverige har ett lag i den sistnämnda...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag smyger EM i fälttävlan i Le Pin-au-Haras, Frankrike, igång med invigningsceremoni och veterinärbesiktning. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
398
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Mål 2025
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur