EM Blair Castle

Kom igen när du har hoppat sista dagen efter en terräng under de förutsättningarna säger jag då. Jag vet hur jäkla svårt det kan vara att hoppa sista dagen för du vet inte hur hästen kommer reagera .. du kan inte rida framåt för då river du och du kan inte samla ihop den för mkt för då river du, hästen blir sen i sina reaktioner, den reagerar inte alls eller så reagerar den för mkt. Så utifrån det så Nej jag vill inte säga att jag såg speciellt mycket dålig ridning. Jag vet oxå hur otroligt svårt det är att få alla tre grenar att klaffa på en och samma tävling. Såklart en och annan som rider sämre hoppning men dom kom ju trots allt undan med 8 fel eller mindre så efter den terrängen så Nä då kan jag inte säga som du vill påtala att dom inte hade där att göra! Verkligen inte!

Det är rätt otrevligt att du skriver till mig som att jag inte alls förstår hur det är.

Och ja, t.ex. ryskan (?) som var först ut tycker jag inte hade där att göra och det var några ryttare som såg livsfarliga ut i terrängen. Sen Lindbäcks häst verkade inte helt redo för sin uppgift även om han lotsade runt den på ett väldigt klokt sätt. Jag är överlag av åsikten att hästen ska ha god möjlighet att klara av sin uppgift (t.ex. ett hinder), annars är man i en för svår klass. Och att ryttaren ska ha god möjlighet att ge hästen bra förutsättningar för att klara uppgiften. Jag tycker det stressas för mycket upp i klasserna, bara för att man får rida nånting så innebär det inte att det är lämpligt. Sen kan man få 8 fel trots att man ridit väl och hästen hoppat väl, och man kan få 8 fel trots att det sett förskräckligt ut.

Jag förklarar bara för dig varför jag inte kan tycka det är dåligt , om du anser att det är otrevligt så be it..

Jag däremot kan tycka det är väldigt otrevligt att klanka ner på en massa ryttare och säga att om inte har där att göra för dom har 8 fel i hoppningen. Eller nä det är inte bara otrevligt , det är jävligt oförskämt!

Jag däremot kan tycka det är väldigt otrevligt att klanka ner på en massa ryttare och säga att om inte har där att göra för dom har 8 fel i hoppningen. Eller nä det är inte bara otrevligt , det är jävligt oförskämt!

Läser du ens mina inlägg? Det handlar inte om 8 fel i hoppningen. Det handlar om att rida väl och ge sin häst en schysst chans, och att hästen ska vara redo för uppgiften. T.ex. Sara och Bigsy hade väl 12 fel och jag tycker absolut att de hade där att göra men jag tycker att Bigsys hoppning är trist och att de har mycket att jobba på, och jag är tveksam till att hennes hoppning kommer att bli riktigt bra.

Du reagerar inte på att nån tyckte att det inte handlade om otur att Johan ramlade av, utan om skicklighet. DET tycker jag är ganska fräckt för Johan red bra så vitt jag kunde se, hästen är bra men trasslade till det med ett ben och det var BRANT där = inte så lätt att hålla sig kvar.

Läser du ens mina inlägg? Det handlar inte om 8 fel i hoppningen. Det handlar om att rida väl och ge sin häst en schysst chans, och att hästen ska vara redo för uppgiften. T.ex. Sara och Bigsy hade väl 12 fel och jag tycker absolut att de hade där att göra men jag tycker att Bigsys hoppning är trist och att de har mycket att jobba på, och jag är tveksam till att hennes hoppning kommer att bli riktigt bra.

Du reagerar inte på att nån tyckte att det inte handlade om otur att Johan ramlade av, utan om skicklighet. DET tycker jag är ganska fräckt för Johan red bra så vitt jag kunde se, hästen är bra men trasslade till det med ett ben och det var BRANT där = inte så lätt att hålla sig kvar.

Jag tycker det är riktigt fult och pinsamt när du börjar greppa efter halmstrån. Jag tycker du ska gå tillbaka och läsa vad @Gabby_Ossi verkligen skrev och hur du svarade på det. Den enda som pratat om Johans avramling i denna tråden är nämligen du.

Jag tycker det är riktigt fult och pinsamt när du börjar greppa efter halmstrån. Jag tycker du ska gå tillbaka och läsa vad @Gabby_Ossi verkligen skrev och hur du svarade på det. Den enda som pratat om Johans avramling i denna tråden är nämligen du.
Vadå greppa efter halmstrån? :confused:

Jag skrev:
"Tur för Sverige att andra lag också hade rejält oflyt. "
Gabby citerade inte men hon taggade mig och när hon skrev om otur tolkade jag det som att det var denna mening hon syftade på.

Gabby_Ossi skrev:
Ju mer man tränar desto mer "tur" har man... Det var en svår terräng och Sverige hade tre ryttare som tog sig i mål. Det gjorde de inte på tur direkt. Och ang dagens hoppning var ju det absolut viktigaste att stå på benen och ta sig i mål. Hade det varit andra förutsättningar hade ryttarna kanske ridit annorlunda och kunna undvika några nedslag.

Vilket jag tolkade som att hon menade att det inte var otur som gjorde Johans avramling och skadade hästar för Sverige, utan typ brist på skicklighet eller nåt.

Jag svarade:
"Fast jag tycker det var otur att Johan ramlade av, även skickliga ryttare kan ha otur. Sen vet jag inte vad som hände med Spaniens häst men utan att veta det så känns det som oflyt att den inte var fräsch. Och för Sveriges del var det ju tur att Spaniens ena häst inte var fräsch och att en stoppade ut sig. Och jag tycker Sverige har haft riktig otur redan in i mästerskapet med skadade hästar osv, särskilt Ludwig. Men han kanske bara inte är tillräckligt skicklig på att hålla sina hästar fräscha eller hur menar du?

Sen är det förstås en ordentlig klasskillnad också, Tyskland var i en klass för sig."

Så vad menar du? Visst, Johan kunde ha haft bättre balans och suttit kvar men alltså, sånt där händer även den bästa. Och visst, Spaniens häst kanske var för dåligt tränad men det är lite fult att utgå ifrån, det kan lika gärna handla om otur, typ trampat sig/trampat snett. Sånt som händer.

Om @Gabby_Ossi menat nåt annat så har jag inte fattat det. Jag tolkade det som en pik riktad mot Johans avramling att Sverige hade tre ryttare som tog sig i mål och att de inte gjorde det på tur (dvs de var skickliga nog att inte ramla av). Om jag tolkat fel får Gabby gärna rätta mig.

@Niyama Jag kan garantera att du var den enda som gjorde tolkningen att @Gabby_Ossi tyckte det var brist på skicklighet hos Johan som gjorde hans fall.

Har man aldrig ridit eller iaf varit med på en större 3-dagars tävling så är det oerhört svårt att förstå hur hästarna känns dagen efter en svår terräng. Som vi nu har försökt förklara för dig så fanns det vissa faktorer i denna tävlingen som gjorde att de svenska ryttarna kanske inte red som de annars skulle gjort, det var OS kval och de fick vissa order från sin lagledare. Andra som du tycker "red dåligt" hade kanske andra order som inte vi känner till men jag skulle aldrig nånsin påstå att den som genomfört den terrängen o tagit sig till hoppningen "inte hade där att göra", för då är man så ute o cyklar att det finns inte.

Jag menade absolut inte att det var brist på skicklighet som gjorde att Johan ramlade av. Det var otur kombinerat med en kalkylerad risk, att han red den snabbaste svårare vägen. Eftersom det ändrade förutsättningarna för resen av laget fick de minimera riskerna för övriga genom att rida längre vägar och mer defensivt. Jag tolkade ditt uttalande som att övriga tre ryttare bara hade tur som tog sig igenom resten av tävlingen och inte blev uteslutna som många av de övriga ländernas kvarvarande lagryttare blev. Det var det jag ifrågasatte.

Jag tycker att är man uttagen till EM har man där att göra. Oavsett. Det finns nationella riktlinjer för vad du måste kunna/ha tävlat och även internationella regler. Det har alla gått igenom och då är de ansedda att kunna rida ett EM. Likväl som att någon i långbortistan kan kvalificera sig för fridrotts-VM. Sen kanske personen kommer sist men oavsett har man ansett att den är kvalad.

Jag tror inte någon i landslaget skulle ge sig ut på EM-banan om man kände att det är för riskabelt. Det är vuxna människor, rutinerade. Sen kan olyckan ske ändå, men det kan den ju alltid göra. För att förstå tror jag som @Novali01 skriver, att man måste ha varit med själv, antingen som ryttare eller någon närstående (hästskötare osv) på en längre tävling för att få en bild av vad som krävs av ryttare och häst. Det är inte bara en dressyrtävling dag 1, terräng dag 2 och hoppning dag 3 med lite vila mellan. Det är svårt att förklara.

Sen vinner man inte EM på 55 dressyrstraff och 0or i terräng eller hoppning, eller på 39 dressyrstraff och 12 fel i hoppning. Konkurrensen är benhård. Titta på Jung :p Man vinner heller inte på "tur", det är 3 grenar som ska genomföras.
Sen är det ju så som kommentatorerna säger, man måste ha en bra hopphäst i en fälttävlan. Men du måste också ha en bra dressyrhäst (så man lyckas rida på 75-80%), en bra terränghäst med en god galopp, smart och modig som inte överhoppar sig utan smeker hindren, för att sedan i hoppning få den att runda sprången lite mer, när den dessutom är lite trött, både mentalt och fysiskt. Det är en utmaning!

Angående ryskan så var hon felfri i terrängen med en hel del tidsfel men hästen var pigg och fräsch och på hugget i hoppningen vilket innebär att hon har hushållt med hästens krafter väl i terrängen. Hon försökte hålla rytmen i hoppningen genom att inte störa hästen för mkt,vilket är precis så man måste rida, dock hade hon lite väl långa läder och tyglar. Hon fick 8 fel och hästen var pigg och glad i mål. Den hästen fick en bra erfarenhet med sig hem vilket man tydligt kunde se så självklart hade dom där pch göra!

När ni ändå diskuterar lång tävling. Tränar man banhoppning under "liknande" förhållanden? Typ dagen efter ett galoppjobb eller en terrängträning eller nåt. Tanken har aldrig slagit mig även om jag för länge sedan insett svårigheten med banhoppningen efter en krävande terräng.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska Montelibretti står i veckan värd för EM i fälttävlan för juniorer och young riders, där Sverige har ett lag i den sistnämnda...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag smyger EM i fälttävlan i Le Pin-au-Haras, Frankrike, igång med invigningsceremoni och veterinärbesiktning. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
398
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka