EM Blair Castle

Jag funderade lite på det här nu när jag var ute en sväng och jag tycker väl iofs att det inte bara handlar om de svenska ryttarna utan om att det fortfarande är ganska låg nivå generellt på hoppkvaliteten och det märks när man kommer ur hoppleden (som jag har för mig att @Niyama tex, gör).

Fast va? Hoppryttarna i Sverige är väl verkligen inget att hurra för om vi nu ska använda det kortet. Om man nu ska kolla på typ ryttare upp till nationell 150 så vågar man ju knappt titta på ritterna oftast när man är på tävling för det ser så jäkla illa ut.. Hade inte hästarna varit så grymma på att hoppa som dom faktiskt är idag (eftersom banhoppningshästarna inte har galopperat i kuperat tuggummi i 12 minuter dagen innan) så hade var och varannan dåre slagit ihjäl sig för längesedan.

Nu tar jag iof för givet att @Niyama inte rider på Malin Bayard nivå, men det kanske hon gör, vad vet jag..;) Fast iof så var väl inte Malin Bayard eller Helena Persson insats på årets EM något att hurra för heller för den delen... Men inte skulle jag kalla det för ridskolenivå

Eller vad diskuterar vi? Jag fattar inte riktigt det?

Det ÄR svårt som fan..

Fast va? Hoppryttarna i Sverige är väl verkligen inget att hurra för om vi nu ska använda det kortet. Om man nu ska kolla på typ ryttare upp till nationell 150 så vågar man ju knappt titta på ritterna oftast när man är på tävling för det ser så jäkla illa ut.. Hade inte hästarna varit så grymma på att hoppa som dom faktiskt är idag (eftersom banhoppningshästarna inte har galopperat i kuperat tuggummi i 12 minuter dagen innan) så hade var och varannan dåre slagit ihjäl sig för längesedan.

Nu tar jag iof för givet att @Niyama inte rider på Malin Bayard nivå, men det kanske hon gör, vad vet jag..;) Fast iof så var väl inte Malin Bayard eller Helena Persson insats på årets EM något att hurra för heller för den delen... Men inte skulle jag kalla det för ridskolenivå

Eller vad diskuterar vi? Jag fattar inte riktigt det?

Det ÄR svårt som fan..
När man kommer ur hoppleden så ser gårdagens hoppning ut som en regional 120. Det är det jag menar. Inte kanske vad man förväntar sig på ett mästerskap.

Men helt ärligt, om man då inte är FT ryttare men ändå vill kommentera EM insats utan att riktigt veta vad man talar om så är väl inte tonläget helt korrekt när man då talar om "ridskolehoppning" i samma mening. Jag tittade på hopp EM också, hade aldrig tänkt tanken att kritisera deras insats i ett sånt nedlåtande uttalande som Niyama gjorde.

När man kommer ur hoppleden så ser gårdagens hoppning ut som en regional 120. Det är det jag menar. Inte kanske vad man förväntar sig på ett mästerskap.

Nu är det ju Storbritannien och dom bygger ju gärna så. Men jag är glad att det inte byggdes en modern hoppning i går med tanke på hur terrängbanan blev till slut, det hade inte varit hästvänligt. Terrängbanan blev för tuff liknande Badminton förra året.

Men helt ärligt, om man då inte är FT ryttare men ändå vill kommentera EM insats utan att riktigt veta vad man talar om så är väl inte tonläget helt korrekt när man då talar om "ridskolehoppning" i samma mening. Jag tittade på hopp EM också, hade aldrig tänkt tanken att kritisera deras insats i ett sånt nedlåtande uttalande som Niyama gjorde.

Med tanke på pengarna som Malin Bayard har bakom sig så var ju hennes insats sämre än en ridskoleunges isåfall :p

Men va? Jag är inte dressyrryttare men visst kan jag ha åsikter om dressyr på mästerskapsnivå ändå?
Och sure, man kan uttrycka sig på olika sätt men så onyanserad tycker jag ändå inte att @Niyama var ändå.

Och för helvete, lär dig citera eller tagga!! ;)

Nu är det ju Storbritannien och dom bygger ju gärna så. Men jag är glad att det inte byggdes en modern hoppning i går med tanke på hur terrängbanan blev till slut, det hade inte varit hästvänligt. Terrängbanan blev för tuff liknande Badminton förra året.
Jag syftade även på ryttarinsatserna, inte bara på banbyggnaden.

Orka. hahahahah eller VILL INTE!:p Tagga o citera är ju bara jobbigt...

Fast jag vidhåller att det var klart onyanserat att jämföra Sveriges EM lags banhoppning med ridskolehoppning. Enl mig är det grovt. Och jag sa aldrig att man inte får ha åsikter, lär dig läsa! @LenaH ;) Jag sa att man kanske uttrycker sig ngt mer försiktigt i en sport man inte är så duktig på men ändå väljer att kommentera.

Detta var det bästa de kunde göra. Och de kvalade. Oavsett om det såg ut som en regional 120 eller ej. Jag är glad över att de åkte dit och faktiskt red mästerskapet. Det finns ingen bredd i Sverige på den nivån. De finns inga bra hästar idag på den nivån. Bevisligen. Men ändå åkte d dit och kämpade.
Hur ryttarna ska hitta bra hästar är ju en fråga.

Sen tycker jag också det är konstigt att man lägger Breeders samtidigt som EM. Nu är väl tyvärr breeders ointressant för fälttävlansvärlden (det ser man ju bara på antalet kvalade). Det är ju svårt att få folk intresserade av sporten som det är, man behöver ju inte göra det svårare och lägga sådant på samma helger. För dressyren och hoppningen hade det kanske inte spelat någon roll, för bredden och intresset finns där.

O angående breeders så kanske ett alternativ är att lägga breeders och sm samtidigt. Då får man ett koncept från 4åringar till SM-hästarna. Även om SM också verkar onödigt i denna sport :p

Orka. hahahahah eller VILL INTE!:p Tagga o citera är ju bara jobbigt...

Fast jag vidhåller att det var klart onyanserat att jämföra Sveriges EM lags banhoppning med ridskolehoppning. Enl mig är det grovt. Och jag sa aldrig att man inte får ha åsikter, lär dig läsa! @LenaH ;) Jag sa att man kanske uttrycker sig ngt mer försiktigt i en sport man inte är så duktig på men ändå väljer att kommentera.
Fast hon jämförde inte just Sveriges lag med ridskolehoppning utan skrev såhär:
Skönt att se de bästa ekipagen, ett tag kändes det som att sitta och titta på ridskolans klubbtävling typ.
och det gäller ju alla nationer som inte var bland de bästa och det kan jag hålla med om.

Å då var ju ryttarinsatserna i både hopp EM och dressyr EM rent utav katastrofala om man nu måste jämföra grenar sinsemellan.

Ja visst var de? Men varför ska det jämföras? Blir vi bättre för att någon annan är sämre?

(SIC!) :D:p

Japp bevisligen blir vi det enligt Niyama:

Tur för Sverige att andra lag också hade rejält oflyt. Vilken bedrövlig hoppning. Hoppas hoppas Wega är i skick att gå OS för Realitys hoppning tvivlar jag på kommer bli så mycket bättre, känns som en sån där häst som kommer prestera bra i dressyr och terräng och sen rasa efter hoppningen (hade inte Ingrid Klimke en sådan förut?).

Skönt att se de bästa ekipagen, ett tag kändes det som att sitta och titta på ridskolans klubbtävling typ. Och ja, hästarna är trötta osv men ryttarna på slutet visade ju att det går att rida bra ändå. Och hindren är ju pyttesmå :laugh:

Detta var det bästa de kunde göra. Och de kvalade. Oavsett om det såg ut som en regional 120 eller ej. Jag är glad över att de åkte dit och faktiskt red mästerskapet. Det finns ingen bredd i Sverige på den nivån. De finns inga bra hästar idag på den nivån. Bevisligen. Men ändå åkte d dit och kämpade.
Hur ryttarna ska hitta bra hästar är ju en fråga.

Sen tycker jag också det är konstigt att man lägger Breeders samtidigt som EM. Nu är väl tyvärr breeders ointressant för fälttävlansvärlden (det ser man ju bara på antalet kvalade). Det är ju svårt att få folk intresserade av sporten som det är, man behöver ju inte göra det svårare och lägga sådant på samma helger. För dressyren och hoppningen hade det kanske inte spelat någon roll, för bredden och intresset finns där.

O angående breeders så kanske ett alternativ är att lägga breeders och sm samtidigt. Då får man ett koncept från 4åringar till SM-hästarna. Även om SM också verkar onödigt i denna sport :p

Ointressant är det kanske inte med Breeders , men alldeles för dyrt och ser man på prispengarna som utdelades så förstår man att uppfödare/ägare hellre satsar på hoppningen eller att ryttarna väljer att inte lösa deltagarbeviset och tävlar på som vanligt.

Fast problemet var ju att terrängen blev väldigt tuff pga väderomständigheterna. Givetvis är hästarna tränade för detta men det är väl ingen som trodde att Sverige skulle vinna med ett mindre rutinerat lag? De var där för att OS kvala, målet uppnåddes. Att säga att Sverige är för dåligt men Spanien hade otur när en häst stoppar ut sig är ju i mina ögon helt galet. Och en häst som är ofräsch vid besiktningen KAN ju ha varit för dåligt tränad för tävlingen så det behöver heller inte vara otur.
Och ja, jag tycker att om man är så himla duktig att man kan uttala sig här om hur dåliga våra EM ryttare är då har man en del att bevisa själv.

Hur läser du nu?
Fast jag tycker det var otur att Johan ramlade av, även skickliga ryttare kan ha otur. Sen vet jag inte vad som hände med Spaniens häst men utan att veta det så känns det som oflyt att den inte var fräsch. Och för Sveriges del var det ju tur att Spaniens ena häst inte var fräsch och att en stoppade ut sig. Och jag tycker Sverige har haft riktig otur redan in i mästerskapet med skadade hästar osv, särskilt Ludwig. Men han kanske bara inte är tillräckligt skicklig på att hålla sina hästar fräscha eller hur menar du?

Sen är det förstås en ordentlig klasskillnad också, Tyskland var i en klass för sig.

Tur för Sverige att andra lag också hade rejält oflyt. Vilken bedrövlig hoppning. Hoppas hoppas Wega är i skick att gå OS för Realitys hoppning tvivlar jag på kommer bli så mycket bättre, känns som en sån där häst som kommer prestera bra i dressyr och terräng och sen rasa efter hoppningen (hade inte Ingrid Klimke en sådan förut?).

Jag har verkligen inte uttalat mig om "hur dåliga" våra EM-ryttare är.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska Montelibretti står i veckan värd för EM i fälttävlan för juniorer och young riders, där Sverige har ett lag i den sistnämnda...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag smyger EM i fälttävlan i Le Pin-au-Haras, Frankrike, igång med invigningsceremoni och veterinärbesiktning. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
398
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka