EM Blair Castle

Tur för Sverige att andra lag också hade rejält oflyt. Vilken bedrövlig hoppning. Hoppas hoppas Wega är i skick att gå OS för Realitys hoppning tvivlar jag på kommer bli så mycket bättre, känns som en sån där häst som kommer prestera bra i dressyr och terräng och sen rasa efter hoppningen (hade inte Ingrid Klimke en sådan förut?).

Skönt att se de bästa ekipagen, ett tag kändes det som att sitta och titta på ridskolans klubbtävling typ. Och ja, hästarna är trötta osv men ryttarna på slutet visade ju att det går att rida bra ändå. Och hindren är ju pyttesmå :laugh:

@Niyama Ju mer man tränar desto mer "tur" har man... Det var en svår terräng och Sverige hade tre ryttare som tog sig i mål. Det gjorde de inte på tur direkt. Och ang dagens hoppning var ju det absolut viktigaste att stå på benen och ta sig i mål. Hade det varit andra förutsättningar hade ryttarna kanske ridit annorlunda och kunna undvika några nedslag.

Skönt att se de bästa ekipagen, ett tag kändes det som att sitta och titta på ridskolans klubbtävling typ. Och ja, hästarna är trötta osv men ryttarna på slutet visade ju att det går att rida bra ändå. Och hindren är ju pyttesmå :laugh:

Prova att galoppera i 12 min och hoppa hinder i EM klass i hällregn, halka och backar som heter duga och sen hoppa på halt underlag dagen därpå. Så inser du nog hur OERHÖRT korkat ditt ovanstående uttalande är.

@Niyama Ju mer man tränar desto mer "tur" har man... Det var en svår terräng och Sverige hade tre ryttare som tog sig i mål. Det gjorde de inte på tur direkt. Och ang dagens hoppning var ju det absolut viktigaste att stå på benen och ta sig i mål. Hade det varit andra förutsättningar hade ryttarna kanske ridit annorlunda och kunna undvika några nedslag.

Fast jag tycker det var otur att Johan ramlade av, även skickliga ryttare kan ha otur. Sen vet jag inte vad som hände med Spaniens häst men utan att veta det så känns det som oflyt att den inte var fräsch. Och för Sveriges del var det ju tur att Spaniens ena häst inte var fräsch och att en stoppade ut sig. Och jag tycker Sverige har haft riktig otur redan in i mästerskapet med skadade hästar osv, särskilt Ludwig. Men han kanske bara inte är tillräckligt skicklig på att hålla sina hästar fräscha eller hur menar du?

Sen är det förstås en ordentlig klasskillnad också, Tyskland var i en klass för sig.

Prova att galoppera i 12 min och hoppa hinder i EM klass i hällregn, halka och backar som heter duga och sen hoppa på halt underlag dagen därpå. Så inser du nog hur OERHÖRT korkat ditt ovanstående uttalande är.

Åh, det är det gamla vanliga att en inte får ha en åsikt om en inte gör det bättre själv. Flera ryttare bevisade att det var fullt möjligt att hoppa bra idag.

Och du har just nu kvalat in till årets mest korkade uttalande.... @Niyama
Nja, andra lyckas ju? Att rida felfritt menar jag. Sveriges hoppning var väl inget att skriva hem om ändå och jag är böjd att hålla med om att Sara har ett drygt jobb framför sig om hon ska få ordning på Bigsys banhoppning. Karlhäst... :o

För övrigt så är det väl inget att hymla med att Sverige inte hade med ett lag som kunde konkurrera direkt? Det ÄR klasskillnad upp till de bästa nationerna just nu och det var skönt att de lyckades fixa kvalet.

Nja, andra lyckas ju? Att rida felfritt menar jag. Sveriges hoppning var väl inget att skriva hem om ändå och jag är böjd att hålla med om att Sara har ett drygt jobb framför sig om hon ska få ordning på Bigsys banhoppning. Karlhäst... :o

Om hästarna skulle vara så slitna att de inte kan ta sig runt en 1,20 bana utan plockepinn så skulle terrängen vara alldeles för tuff tycker jag. Men jag tror inte att det handlar om terrängens tuffhet utan om att många ryttare och hästar helt enkelt inte håller måttet i banhoppning. Det syns ju även när man ser dom i hoppning som INTE sker efter terräng. Och som sagt, flera ryttare klarade ju hoppningen lekande lätt. (Håller alltså med dig, bara spinner vidare lite.)

Ang. Bigsy tycker jag det är lite oroande och trist att hon inte verkar utvecklas så mycket i banhoppningen. Jag gillar hästen (och ryttaren, såklart!), den är fantastiskt fin i terrängen men nä, banhoppningen är inget vidare.

Fast problemet var ju att terrängen blev väldigt tuff pga väderomständigheterna. Givetvis är hästarna tränade för detta men det är väl ingen som trodde att Sverige skulle vinna med ett mindre rutinerat lag? De var där för att OS kvala, målet uppnåddes. Att säga att Sverige är för dåligt men Spanien hade otur när en häst stoppar ut sig är ju i mina ögon helt galet. Och en häst som är ofräsch vid besiktningen KAN ju ha varit för dåligt tränad för tävlingen så det behöver heller inte vara otur.
Och ja, jag tycker att om man är så himla duktig att man kan uttala sig här om hur dåliga våra EM ryttare är då har man en del att bevisa själv.

Fast den här meningen i ditt inlägg tycker jag faktiskt är riktigt tråkig attityd?

Jag håller med om att det finns mer att hämta och önska i hoppningen, men att sitta och säga att det är som att kolla på ridskolans klubbhoppning? Ärligt? Då har du faktiskt lite att bevisa själv så där håller jag verkligen med @Novali01 Att det precis som tidigare nämnt är en bit upp för Sverige innan vi kan konkurrera med de bästa lagen är sedan tidigare känt, det är ingen nyhet. De behöver alla hem och träna lite men jag tycker faktiskt att de klarade av EM bra med de förutsättningar som de hade pga ekipage, rådande väder, skador etc. Dessutom fick vi ett OS-kval, vilket var målet från början vilket jag tycker var en otroligt bra bedrift oavsett om det berodde på oflyt hos andra tävlande som du så fint ville uttrycka det som! Heja Sverige :bump:

Såg fram emot att se terrängen på TV men jag tycker det var en av de sämsta produktionerna jag sett. Visst vädret var uruselt men jag tycker det var många konstiga vinklar och alldeles för mycket träd i vägen och då spelar det ingen roll om det hällregnar eller inte man ser inget i alla fall. Samt att de visade ekipagen på så långt avstånd att det var omöjligt att se vem det var. Och när det då dessutom inte visas några skyltar så blev det svårt att följa.
Jag är absolut ingen expert men borde de inte tänkt på att om det ska regna hela dagen så lär det blir halt i den branta backen och då kanske de skulle tagit bort det hindret redan innan start? För de har väl väderprognoser även i Skottland?
Och kommentatorerna var rätt jobbiga att lyssna på för ibland undrar man om de tittar på skärmen. Är det så svårt att kommentera ridsport? Jag tittar nästan aldrig på annan sport förutom trav och de kommentatorerna har sällan några problem att hålla reda på tolv hästar och kuskar samtidigt. Är de så mycket mer pålästa och intresserade? Nu verkade det ju vara lite teknikstrul och avbrott men det är tyvärr inte första gången jag upplever att ridsports kommentatorer inte riktigt hänger med ordentligt

@LenaH Självklart är det så. O ingen hymlade innan EM att de skulle kvala till OS och att ingen av ekipagen hade någon chans att utmana om medaljer.
Det är en enorm skillnad på nationerna. Och på ekonomin. Att Fox Pitt hade 4 kvalade hästar är ju helt fantastiskt. Synd bara att det inte gick så bra.... Jung är ju ingen idé att diskutera :p
Tycker det är super att det kvalades, sen är ju nästa fråga vilka ekipage som finns. Så långt är det ju inte tills dess...

Fast problemet var ju att terrängen blev väldigt tuff pga väderomständigheterna. Givetvis är hästarna tränade för detta men det är väl ingen som trodde att Sverige skulle vinna med ett mindre rutinerat lag? De var där för att OS kvala, målet uppnåddes. Att säga att Sverige är för dåligt men Spanien hade otur när en häst stoppar ut sig är ju i mina ögon helt galet. Och en häst som är ofräsch vid besiktningen KAN ju ha varit för dåligt tränad för tävlingen så det behöver heller inte vara otur.
Och ja, jag tycker att om man är så himla duktig att man kan uttala sig här om hur dåliga våra EM ryttare är då har man en del att bevisa själv.
Men det handlar ju inte om vädret?
Det är väl bara fånigt att diskutera hit eller dit när fakta säger att bästa svensk i banhoppningen hade 8 fel (om vi nu ska diskutera bara Sverige) och att flera av de svenska ryttarna i allmänhet inte är starka hoppryttare är väl inte heller någon hemlighet även om det blivit bättre än vad det varit.

Sen är det ju sant att Sverige inte hade ett starkt lag så vi kan inte begära mera men man måste väl fortfarande kunna ha en åsikt om kvaliteten ändå?

Och visst hade Spanien otur, precis som vi hade otur när Johan ramlade av, det hör ju till sporten.

@LenaH Självklart är det så. O ingen hymlade innan EM att de skulle kvala till OS och att ingen av ekipagen hade någon chans att utmana om medaljer.
Det är en enorm skillnad på nationerna. Och på ekonomin. Att Fox Pitt hade 4 kvalade hästar är ju helt fantastiskt. Synd bara att det inte gick så bra.... Jung är ju ingen idé att diskutera :p
Tycker det är super att det kvalades, sen är ju nästa fråga vilka ekipage som finns. Så långt är det ju inte tills dess...
Nä, det börjar ju kännas bråttom om vi ska ha nytta av OS-kvalet.

Men det handlar ju inte om vädret?
Det är väl bara fånigt att diskutera hit eller dit när fakta säger att bästa svensk i banhoppningen hade 8 fel (om vi nu ska diskutera bara Sverige) och att flera av de svenska ryttarna i allmänhet inte är starka hoppryttare är väl inte heller någon hemlighet även om det blivit bättre än vad det varit.

Sen är det ju sant att Sverige inte hade ett starkt lag så vi kan inte begära mera men man måste väl fortfarande kunna ha en åsikt om kvaliteten ändå?

Och visst hade Spanien otur, precis som vi hade otur när Johan ramlade av, det hör ju till sporten.

Jo det handlar ju visst om vädret? För terrängen som redan från början var tuff för våra ekipage, som tidigare nämnts ganska orutinerade i sammanhanget till skillnad mot andra länder, blev ju extrem i o med vädret. Att banhoppningen blir därefter dagen därpå är ju givet tycker jag.

Till skillnad från @Niyama så tror jag inte på Wega om inte den terrängbanan i OS blir lika enkel som den var i London. Man får inte glömma att Wega faktiskt inte gjort några större eller tuffa tävlingar varken före eller efter London förutom EM i Luhmulen där hon hade 18 fel i banhoppningen! Jag är inte så säker på att hon hade klarat EM banan i Skottland lika bra som Reality. Något mer än skador ligger ju bakom att Sara inte har speciellt bråttom med att få Wega färdig för några större tävlingar och i stort sett används för att få mer rutin som kan användas på Reality. Jag tror inte Wega är förstahandsvalet som det ser ut just nu till OS utan kommer vara Saras reserv.

För övrigt håller jag med Staffan om att vi behöver bättre hästmaterial, jag vet inte riktigt vilka hästar som lurar i buskarna och vilka som hinner bli färdiga till OS, jag kan tyvärr inte komma på en enda häst just nu som håller måttet riktigt. Så det blir spännande till våren att se vilka som utvecklats åt rätt håll.. känns som flera hästar måste göra en raketutveckling under vintern för att bli aktuella.

Nån som vet hur terrängbanan blir i Rio? Kuperad eller platt? Det lär ju inte bli tungt och lerigt iallafall.

Jo det handlar ju visst om vädret? För terrängen som redan från början var tuff för våra ekipage, som tidigare nämnts ganska orutinerade i sammanhanget till skillnad mot andra länder, blev ju extrem i o med vädret. Att banhoppningen blir därefter dagen därpå är ju givet tycker jag.
Jag funderade lite på det här nu när jag var ute en sväng och jag tycker väl iofs att det inte bara handlar om de svenska ryttarna utan om att det fortfarande är ganska låg nivå generellt på hoppkvaliteten och det märks när man kommer ur hoppleden (som jag har för mig att @Niyama tex, gör).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska Montelibretti står i veckan värd för EM i fälttävlan för juniorer och young riders, där Sverige har ett lag i den sistnämnda...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag smyger EM i fälttävlan i Le Pin-au-Haras, Frankrike, igång med invigningsceremoni och veterinärbesiktning. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
398
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden