Elva kilo havre om dagen??

*lånar kanpp*

Det borde finnas en maxgiva /dag också...(tycker jag)
Efter som att kraftfoder liggerkvar längre i magsäcken än grovfoder så borde det vara så att fodret måste hinna "gå vidare" innan nästa giva för annars blir ju mängden för stor iaf...
Men frågan blir då...
Hur länge ligger kraftfodret kvar i magsäcken?
Jag vet att det ligger längre än grovfoder... men hur mycket längre...:confused:
Bara en liten tanke som jag fick...
Eller jag kanske bara är ute och cyklar....?! :confused:

Är det någon som förstår var jag vill komma eller....:confused:

Ja det där är det som nman ska fundera över, hur ofta kan man fodra med full giva spannmål?
i boken "hästens näringsbehov och utfodring" har jag hittat litegrann..

även fast det inte står om hur mycket foder hästen ska ha så står det att man bör dela upp fodret på lagoma utfodringar som att lagom lång tid att äta, dvs inte för mycket och inte för lite..
har hästen halm som strömedel eller fri tillgång till hö raknas det som att hästen har grovfoder dygnet runt och därför kan man utfodra med 1 kg havre 11 gånger om dagen sålänge man utfodrar med jämna mellanrum.. magsäckens magsaftkörtlar stimuleras av grovfodret och sålänge den äter grovfoder före och efter kraftfoder så processeras kraftfodret likvärdigt som grovfodret..

man ska däremot undvika att fodra kraftfoder direkt efter det att hästen varit utan mat i 3 timmar.. det är det enda..

har inte tagit med några exakta citat i de här inlägget :)

Havre processas aldrig lika som grovfoder eftersom stärkelsen i havre till största delen tas upp i tunntarmen som socker medans grovfodret omsätts till flyktiga fettsyror av bakterierna i grovtarmen. Korn är lite annorlunda, kornets stärkelse är så svårlösligt att det mesta passerar till grovtarmen o tas om hand där.
Korn o grovfoder ger energi huvudsakligen i form av fettsyror, havre i form av socker. För mycket stärkelse till grovtarmen ger magstörningar med med tex kolik o fång som resultat.
PL

ja i det inlägget jag skrev som du svarade på (förmodligen) så pratade vi om magsäcken och vad som händer där och inte om vad som händer i tunntarmen och tjocktarmen. för om fodret ska hinna gå igenom alltihopa innan man fodrar igen kan man bara fodra 2 gånger på 3 dagar.. (eftersom att det tar 38-50 timmar innan foder som gått in genom munnen kommer ut i bak)

vi tänkte mer å hur lång tid det tar för magsäcken att spjälka 1,5-2 kg havre innan det kan föras vidare för att tas om hand om i tunntarmen.. dvs hur lång tid man bör vänta innan man skickar på nästa havregiva..

Om man läser tråden från början till slut så blir vi snabbt på det klara med att 11kg havre är mycket olämpligt att ge till sin häst. sen kan man snurra in på magsäcken eller tarmarna eller vad man vill med en foderbok i knät.man kan heller inte dela upp en sådan här diskussion i olika delar och därmed byta ämne varannan gång för attt förklara vad som händer i magens olika delar och snubbla runt i sina pålästa facktermer.
varsågod att trassla in er i era egna åsikter (inte allihop - men ni som känner er träffade ;)).

men faktum kvarstår att man inte ger sin häst 11 kg kraft och därmed är saken utagerad från min sida. Hoppas du är nöjd med svaret.

För övriga frågor till mig hänvisar jag till Peter Lundins mycket informativa inlägg som är regelrätta, rakt på sak och bortraderade ifrån "brus" :)

jag ser inget fel i att ge 11 kg havre sålänge hästens mage klarar av det.. och det beroro på hur länge det ligger kvra i magsäcken efter utfodring.. 24/X antal timmar=maxantalet givor*2 kg havre=maggiva av havre per dag för häst på 500 kg.. änsålänge är antalet timmar havren ligger i magsäcken okänt och därefter är maxgivan per dag även okänd..

eller hade du någon förklaring till att maxgivan på havre per dag är mycket mycket lägre? tycker inte att jag har läst det någonstans.. informera mig gärna om vart det står..

Väldigt många av dagens "hobbyridhästar" behöver inget kraftfoder om de får tillräckligt med hö av god kvalitet.

Helt rätt ! Mina pållar äter knappt något kraftfoder alls och har fri tillgång till hö. funkar prima . :D :p

Att du inte ser något fel i att utfodra 11 kg havre om dagen bevisar bara din okunnighet (ja jag har läst din hemsida).
För det första din fixering vid magsäckens tömning är helt fel, det avgörande är hur mycket stärkelse tunntarmen kan klara av utan att för mycket läcker ner grovtarmen.
Vad beträffar magsäckens tömning har jag sett en uppgift om T½=90 min när det gäller foder i form av små partiklar, dvs efter 90 min är hälften ute o efter 180 min är 3/4 ute osv.
Detta är inte hela sanningen för när magsäcken börjar bli full skickar den foder vidare oberoende av tiden.
Stärkelse till grovtarmen är inte det enda problemet. Hästen är skapt för att täcka sitt energibehov till större delen med fettsyror från grovtarmen o kan få problem med för mycket energi i form av socker ffa om den inte arbetar väldigt hårt. Riskerna är bla korsförlamning o Equine metabolic syndrome.
Vidare ökar risken för magsår med stora spannmålsgivor. Tandproblemen ökar eftersom inte hästen sliter sina tänder på samma sätt när den tuggar spannmål som när den tuggar grovfoder(strukturerat).
PL

jag ser inget fel i att ge 11 kg havre sålänge hästens mage klarar av det..

Kruxet dock är att magen inte klarar det, man kan kanske tro det under en period men som man sår får man skörda. Resultatet hur magen tål det brukar låta vänta på sig, och när man väl upptäcker det är det ofta försent eller så har pållen fått bestående rubbningar i magsäcken.

har du sett när senaste uppdateringen på min hemsida var? det var nästan ett år sedan.. är det totalblockerat att man kan lära sig något nytt under tiden? när du är så duktig å tittar på hemsidan borde du ha tittat och tänkt på det också.. :smirk:

så med tanke att halveringstiden är 90 min så kan man aldrig ge full giva eftersom att det alltid är något kvar i magsäcken.. men det ger å andra sidan att man kan ge en häst på 500 kg 1 kg havre varannan timme.. dvs 12 kg per dygn.. detta utan att magsäcken skickar iväg oprocesserat foder..
magsäcken tar alltså inte skada av endast 12 kg havre om dagen.. det var det som var frågan..

enligt boken "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck och M.Rundgren gäller samma giva, max 2 kg havre per måltid..
grovtarmen störs om havre jäser i grovtarmen, vid normal tillvänjning på 200 g havre per dygn bör inget störas eftersom att jäsningen inte startar om tarmen är van vid det..

men skriv en bok själv vetja! :idea:

jag har ALDRIG sagt att man SKA ge så mycket havre eller att det är LÄMPLIGT att ge så mycket.. det är bara inte så farligt som alla verkar tro.. och hästen i boken av HB kanske inte alls väger 500 kg utan 700 kg..

inför en maxgiva på havre då.. vart tänkte du lägga den på för vikt?

Spelar väl ingen roll när du uppdaterade din hemsida du får väl ändå stå för vad du skrivit eller ta bort det.
Begriper inte var du får din uträkning från, snart har du väl räknat ut att det går bra med 24 kg per dygn.
Vad magsäcken tar skada av är inte att skicka iväg oprocessat foder utan att det ligger en kraftfodersoppa där istället för en högröt, detta ökar risken för magsår (lite förenklat om teorier varför kraftfoder ökar magsårsrisken).
Att den här tråden bara skulle handla om att magsäcken tar skada eller inte är ditt påhitt.
All stärkelse som når grovtarmen jäses till syror, tillvänjningen påverkar hur den jäses, det går inte att vänja den vid för stort överskott.
PL

Kraftfoder är ett komplement till grovfoder, hästen är först och främst grovfoderätare och det är vad deras mage och tarm är utvecklat för. Sen finns idag många bra komplement att stärka ett sämre grovfoder, fiberrika så att även de kan räknas som grovfoder.

Hästen har ett behov av Mj, smrp samt Ca/P och Mg. Allt detta finns i ett bra grovfoder, och ju bättre grovfoder man har ju mindre kompletteringar behövs. Det är ju samma innehåll i grovfoder som i kraftfoder, enda skillnaden är att hästen har det så mycket lättare att smälta och ta upp innehållet i grovfodret till skillnad mot kraftfoder som är mer svårsmält.

Det handlar inte om att sätta en maxgiva, utan för hästägaren att använda huvudet så att man inte skadar hästen. För stora kraftfodergivor skadar och ger permanenta skador på mage och tarm, det finns flera studier gjorda i detta varför hästar bla drabbats av magsår. De har då visat sig att hästarna bla har fått stora kraftfodergivor, och i vissa fall har man tom ersatt grovfodret till förmån för kraftfoder. Behöver man nämna vilka följder sådant får, ja magkatarr, magsår, allmäntillståndet nedsatt då en stor del av hästens immunförsvar bla finns i tarmen.

ja men vart går då gränserna? vad är rimligt? max 75% kraftfoder i förhållande till TS grovfoder? 50%? 25%?

vart ska gränsen gå om man råkar ha ett riktigt pissigt hö?

Jag svara på frågan till Boj. Enligt Equine mecicin and surgery bör man inte gå under 50% grovfoder. Enligt en annan amerikansk veterinär källa (the horsemans advisor) bör man inte gå under 2/3 grovfoder o skall inte gå under 50%. Jag ställer upp på de här siffrorna. Det finns en gråszon, foder med högt fiberinnehåll o lite stärkelse men utan grovfoderstruktur.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama