Elva kilo havre om dagen??

vart ska gränsen gå om man råkar ha ett riktigt pissigt hö?

Så finns det utmärkta fodermedle som räknas som grovfoder, med hög struktur och fiberinnehåll. Ex Lucern hack, green feed, även pellets och bricketter räknas som grovfoder av lucern.

Till PL :bow:

Sv: Elva kilo havre om dagen??

Men det hjälper inte att ge så mkt havre . Hästen kan inte bryta ner så stor mängd havre och då hjälper det inte .

*lånar knapp*
är det _nån_ av er som räknat på en foderstat till er själva, och hållit er till den? *djävlas lite*

hästen är en gräsätare-låt den så förbli, och ge tillägg i lämpliga mängder och sorter för det arbete den utför utifrån detta!
Att skylla på "dåligt hö/grovfoder" är ingen ursäkt, köp ett bättre isåfall, det är säkert ett bättre alternativ än att pytsa med alltmöjligt dyrt..
Men det kanske är det som är grejen-att visa att ens häst är _så speciell_ att det inte går an med annat än mattes specialblandning "en masse"
Martha -jag kan förstå att man under under en mycket begränsad period öser på en stackars utmagrad jäkel så mycket det går, för att få en vändning, men sen övergår till en mer grovfoderbaserad foderstat-ingen regel utan undantag. om så bara som en korttidsmanöver...

"Hästen blev på denna diet tydligen en energisk och framåt jakthäst."

Gammal sägen... Hungriga vargar jagar bäst... (Alltså hästen var väl hungrig ;))

Att en galopphäst får lite mer än 10 kilo havre om dan är helt normalt. Och dom utför snabbjobb på ca. 30 min/dag.

taskmört skrev:
*lånar knapp*
är det _nån_ av er som räknat på en foderstat till er själva, och hållit er till den? *djävlas lite*

Japp. Och jag gick ner 24 kg och mådde oändligt mycket bättre dessutom när jag fick i mig all näring och fibrer som behövs under en dag.

Sv: Re: Elva kilo havre om dagen??

BeastieBabe skrev:
ja men vart går då gränserna? vad är rimligt? max 75% kraftfoder i förhållande till TS grovfoder? 50%? 25%?

vart ska gränsen gå om man råkar ha ett riktigt pissigt hö?

Har man ett pissigt hö ser man väl till att komplettera med något mer proteinrikt foder än havre... Det finns många andra fodermedel att välja istället för en massa stärkelse.

Argumenterar du bara för att argumentera, eller tror du på vad du säger?

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama