Elva kilo havre om dagen??

Och att ridhäst folk ger mycket hö till sina hästar är väl antagligen då för att dom är mer kunniga och medvetan än andra om hästens utfodring...

visst men att strunta i hur hästen ser ut i kroppen o vad det är för värden på höet o ändå ställa den på fri tillgång :crazy: jag har sett flertalet hästar som ser förjävliga, smala o omusklade i hela kroppen med världens hömage.

jag ger inte min häst mycket kraft bara för att. hon är kräsen i maten o stod i vintras på fri tillgång hö o fri tillgång kraft. hon äter det hon vill äta, inte mer.

Många hobbyhästar blir överutfodrade med kraftfoder.. i naturen är det stråfoder som är deras föda ( för våra hobbyhästar grovfoder som hö..hösilage osv )
Har man ett bra hö behövs sällan kraftfoder till människornas hobby-polare.

Att en häftig stärkeslegiva utlöser både fång o kolik finn det ganska klara försök på så det kommer knappast att ändras. Mängden stärkelse var nog mindre än dina 7 kg havre o 2 kg korn men jag antar att du gav en vettig tillvänjning.
PL

En häst ska äta minst 1kg ts grovfoder per 100kg häst om dagen. SÅ 3-4 kg hö är lite vääl lite!
och när det gäller kraftfodret ska den inte äta för mycket per gång ju som alla vet.. allstå blir det MÅNGA givor till den hästen. :D

nej 1,2 kg TS grovfoder per 100 kg häst, och halm räknas även det till grovfodret..

BeastieBabe verkar inte ha några större problem med att hästar överutfodras med havre.

vet du något om hästens foderstat i övrigt?

räknar jag på 11 kg havre och 3 kg av ett energirikt hö (7,2 MJ, 12 g smrp(det finns, min kompis har sådant hö))
så landar mina siffror på 126 MJ och 971 g SMRP, en kvot på 7,7, det ser inte alltför tokigt ut om man tänker på hur hästen skulle tränas..
visst kan mineraltillskott behövas men eftersom att HB's bok inte handlade om uträkning av foderstater så tog han nog inte med mineraltillskottet i boken, lika lite som han skriver nur mycket salt och hur mycket vatten hästen får i sig..

om hästen endat kan tillgodogöra sig 400 g kraftfoder per 100 kg häst så skulle hästen få 2 kg per giva.. vem räknade ut att det skulle bli 3,7 kg per giva om man ger mat 3 ggr? vad är det som säger att han inte utfodrar just den hästen på sin egen gård 6 gånger om dagen? dvs ger den foder flera gånger för att hästen ska kunna tillgodogöra sig fodret..??

MEN var tvungen att checka läget.. ochciterar här Cecilia Müller (foderforskare från SLU)

"Kom ihåg att tumregeln minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag är en minimirekommendation. Hästen kan gärna få mer vallfoder, helst 1,5 – 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt och dag, lite beroende på ts-halten i ensilaget."

Jag var bara lite snäll mot de som påstod att 3kg hö var "Normalt" ungefär.. ;)

jo.. det finns de som säger olika.. men det beror på om hästarna står i en hage där de har lite att beta eller om de har rasthage oxå.. men ja tycker att man ska sätta minst 1,2 även fast hästen har bete..

3 kg hö kan vara normalt.. för en minishetland.. :) men inte för en jakthäst(kanske om det är en jaktminishettis då men inte annars :D)..

Men du kan väl ändå inte anse att alla borde ge sina hästar mer havre, eller ja de som du tycker ger lite då, eller?

Min får inte mer havre än 3dl. Hade jag gett henne 2kg havre så hade hon krupit på väggarna. Det finns hästar som inte klarar av havre och då får man ju utgå från det. Hon får annat som ger henne det hon behöver (lusern t.ex.).

Jag blev bara lite konfunderad över att du tycktes mena att de flesta ger för lite havre...

men det du säger strider mot christina plancks bok..... hmmmm kommer inte riktigt ihåg vad det stod men det var något om max x,x kg/100kg häst och för korn var det samma maxgräns.

"lånar knapp"

precis som mirjada skriver så skall man inte ge hästen mer än 400g kraftfoder per 100 kg häst och giva.Undrar om det också innebär begränsningar per dag och häst???

Det gäller per dag, jag kom ju inte ihåg om det var 0,4kg/100kg häst men det gäller i a f per dag. så man får ju dela upp det på några ggr om dagen om man vill (vilket man vill!!)

I min bok av C.P och M.R kan jag inte hitta det där.. däremot hittar jag i näringsvärdestabellerna att om man ska utfodra med en större mängd havre så bör man analysera den..
och att om man utfodrar med mycket havre så bör man hjälpa till med enzymerna som hjälper till att spjälka fettet och stärkelsen..

jo nu hittade jag det! sidan 163. "En tumregel vad gäller kraftfodergiva är maximalt 0,4 kg spannmål/100 kg kroppsvikt och UTFODRINGSTILLFÄLLE"

jag skrev, om hästen väger 500 kg får hästen alltså max 2 kg havre per utfodringstillfälle, och om man utfodrar 3 ggr per dag ger man 3,7 kg havre per utfodringstillfälle om man ska ge 11 kg havre..
MEN, skrev jag, vad är det som säger att hästen inte utfodrades 6 ggr per dag pga den extrema foderstaten??? då kommer man inte över gränsen 2 kg havre per utfodringstillfälle.. dvs under gränsen "maximalt 200 g stärkelse per 100 kg kroppsvikt och utfordingstillfälle för att undvika störningar i fodersmältningen"

så det jag sa strider inte mot vad hon säger, det finns endast maxgiva per utfodringstillfälle och inte per dag för spannmål..

Citerat ut boken "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck och M.Rundgren utgiven 2003

inget illa ment men kolla gärna upp vad du läser innan du svara sådär.. :)

men havre är inte skadligt för hästen i stora mängder efterosm att hästen tål havren så bra.. så man kan egentligen inte överutfodra med havre..

jag ser bara och häpnas över vad jag läser...:mad:

jag anser inte att alla ska ge sina hästar mer havre, försök inte få mina inlägg till nått annat än vad det är. vad jag menar är att många är alldeles för försiktiga med att ge kraft "näääh men jag kan inte ge mer havre för då blir XXX alldeles för pigg" visst finns det hästar som blir lite för spralliga av mycke havre, men inte så många som folk tror, absolut inte. hur många som säger detta har dessutom provat ge sina hästar mer havre också... sen finns det folk som inte klarar av sina hästar o skär ner på kraften helt också i tro att de ska va bättre :crazy:

jag menar inte att hästarna får för lite havre, utan för lite kraft

Ja okej för lite kraft kan jag hålla med om. Men sen om folk inte vill ge sina hästar för mycket havre då de blir pigga så kan de lika gärna ge dem något annat (kraft).

Jag tycker att de jag träffat ger för mycket havre. Än har jag bara träffat någon enstaka som jag tyckt gett för lite havre/kraft.

Det finns hästar som hag förundrats över att de inte klättrat i taket av all havre de får.
Men det beror på i vilka sammanhang man är med hästar också och vart man håller till.

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama