Elva kilo havre om dagen??

När innehållet är försurat så kan det bli skador på tarmen (frät skador som aldrig blr bra). Detta ger i så fall resultatet att hästen svälter ihjäl även om den får massor med mat. Travaren som jag ägt hadde blivit utsatt för detta och fårr skador på tarmen, om inte jag köpt honom så hadde han blivit tvugen att gå till slakt för han höll på att svälta ihjäl. Efter MASSOR av klinik och veterinär besök, provtagningar mm så fick jag veta vad det var, fick då hjälp av SLU att sammanställa en foderstat för att han skulle kunna forsätta leva.

Enligt "böckerna" är maxgivan för havre 400 g / 100 kg häst och giva. För korn är det 300 g / 100 kg kroppsvikt och giva för att inte stärkelsen ska försura magen.

Jag håller i stort sett med. Ett förklarande det är inte magen som blir sur utan grovtarmen. Vad som händer är, om hästen får för mycket lättsmält stärkelse hinner inte tunntarmen bryta ner o ta upp den(som socker) utan stärkelsen fortsätter ner till grovtarmen där den tas om han av syrabildande bakterier syran tas upp av tarmen o används som energi. För mycket syra ger för lågt pH vilket dödar av colibakterier med toxinfrisättning som följd. Skillnaden mellan korn o havre är att havrens stärkelse normalt till största delen tas upp i tunntarmen medans kornets mer svårsmälta stärkelse till största delen fortsätter net till grovtarmen.
PL

Jo, jag förstår...mycket bra dessutom...men det var inte det de handlade om när jag skrev. Läs igen så kanske du förstår.

**Lånar knapp

Jag skall chocka er med att jag gett min häst 12!!!! kg kraftfoder en period av 3 månader+ 8-10 kg hö OCH gräs :eek: och ingen smaskade så gott som han gjorde....lever gör han än och just detta året var hans bästa år.......kan tilläggas att han aldrig ens varit halt under de 11 år han levat...

7 kg havre
2 kg krossat korn
1,5 kg betfor
1,5 kg krafft turbo.

...behöver jag säga att det inte var en väl uträknad foderstat :angel:

Men han var så tunn i februari det året att jag krämade på med så mycket som gick, han är inte känslig för nåt och äter ALLT...på ca 3 månader fick jag honom jättefin och då gick jag naturligtvis ner.....idag så käkar han ca 2-3 kg kraftfoder och då är han aktiv travare och hingst och håller hullet jättebra( t om överhull)

Det är väl inget jag skulle rekommendera nån annan att göra...min häst blir aldrig "laddad" på kraftfoder...detta var -97 och det var ju ett tag sen ;)

En häst ska äta minst 1kg ts grovfoder per 100kg häst om dagen. SÅ 3-4 kg hö är lite vääl lite!
och när det gäller kraftfodret ska den inte äta för mycket per gång ju som alla vet.. allstå blir det MÅNGA givor till den hästen. :D

11 kg ÄR mycket
men jag anser att majoriteten av ridhästfolket är dåligt på att ge sina hästar kraft. det är en dl där o där, små nävar. folk verkar så jävla rädda att ge hästarna för mycket havre, dom blir ju så pigga :crazy:

det sas om min pålla när jag hämtade henne, nått kg korn + max 0,5 kg havre om dan.
nu går hon på
3 kg havre
1 kg korn
2 kg fibergi elit
1 kg pasture mix
1 kg racing balance
1 liter (har ingen vikt på) kli
+ 1 liter (torr) betfor

o vet ni vad, hon mår alldeles utmärkt.
men visst kan jag hålla med om att galopp/trav (med betoningen på galopp) folk ger sina hästar för mycket kraft o för lite hö. men jag tycker istället att ridhästfolket är tvärtom, massa hö o ingen kraft i stort sett.

är det väldigt ont om folk som ger mycket kraft OCH mycket hö :confused:

Tur att du skrev BETONING på galopp, för travare får MYCKET hö generellt(fri tillgång) men även ganska mycket kraftfoder också...men aldrig på bekostnad av grovfodret.

det är vad jag också har upplevt, att de får en hel del hö också, men jag generalliserar bara

lånar din knapp men svarar några stycken:

BeastieBabe verkar inte ha några större problem med att hästar överutfodras med havre.

gällandes mängden 12kg kraft och att hästen aldrig varit halt, äter den med fötterna eller vad har benen med magen att göra? :confused:

Betfor är inget kraftfoder, det är saftfoder.

Hästen är grovtarmsjäsare som utvinner energi därifrån och är konstruerad för att bryta ner cellulosa, inte stärkelse. Därför klarar sig hästar med bara hö räknat på underhållsbehov. Börjar hästen arbeta mer intesivt behöver den tillägg på visst antal procent och det fylls med kraftfoder för att tillgodose det ökade proteinbehovet vid muskelansträngning.

snälla gör era hästar en tjänst och fodra med ögat om ni inte kan/vill räkna foderstater, men börja för guds skull att utfodra med hö som den är gjord för och lägg till kraftfoder i normal mängd till att börja med, varför krångla till det :confused:

Men hö är ju hälsosammare än kraftfoder och varför i all världen ska man ge hästen en massa kraftfoder om den inte är tex högpresterande eller väldigt svår att hålla vikten på?

Många fritids hästar skulle klara sig helt utan kraftfoder efter som att dom inte arbetar till en sån grad att dom behöver det.
Och jag är övertygad om dett det är folk som "bara" tänker på kraftfodret och som till varje pris ska trycka i hästen en massa kraftfoder som skapar hästar med stress problem och magsår mm.

Vilken foderbok du än läser så står det att grovfodret är grunden i foderstaten och att det är grovfodret som styr hur den övriga foderstaten ska se ut.
Att i prinsip utan anledning ge hästen en massa kraftfoder "bara för att" det ska vara så eller nått sånt är ju helt vansinnigt. Och att ridhäst folk ger mycket hö till sina hästar är väl antagligen då för att dom är mer kunniga och medvetan än andra om hästens utfodring...

Svar till:

snälla gör era hästar en tjänst och fodra med ögat om ni inte kan/vill räkna foderstater, men börja för guds skull att utfodra med hö som den är gjord för och lägg till kraftfoder i normal mängd till att börja med, varför krångla till det .
-------------------------------------------------------
Och jag håller fullständigt med om detta...
-------------------------------------------------------
Jag hadde också en fundering på vad benen har med magen att göra...:confused::confused: Men det finns säkert nån bra förklaring...

men det jag funderar på angående den hästen är nog snarare hur många gånger den har haft kolik eller fång och hur ofta den är "bara" dålig/lös i magen...?
En annan intressant grej vore ju att se hur den hästen ser ut(kroppsmässigt). Bara för att se hur den är byggd och hur den laggt hull...

Jag hadde också en fundering på vad benen har med magen att göra... Men det finns säkert nån bra förklaring...

Magen har med ALLT att göra...är det nån t ex som märkt att benen kan svullna vid foderbyte?? att hästen kan få "foderknölar" på kroppen osv?? att om hästen inte få ett högvärdigt foder som ung ..få problem med hältor osv osv....

Lite förvånad är jag att ni inte sätter mage/foder och hältor i samband :confused:

Ja, men det var ju inte riktigt det vi diskuterade...

Det jag menade var vad hältor har med stärkelsen i din havremängd att göra?
Din häst kommer inte att bli halt pga stärkelsen varken nu eller senare... Benen har ju som inte med det att göra. Men hästen är väl för17 mer än fyra ben eller?

Att om inte hästen får i sig rätt mat i rätt mängd så försämrar det hållbarheten..... Vet väl alla(tror/hoppas jag).

Vad jag menade var att om han varit så felutfodrad så borde han ju ha fått men av det.........och han var säkert felutfodrad om man skall se på alla tabeller odyl....men han BEHÖVDE detta just då..den perioden...

Jag blir också lite förskräckt när folk fördjupar sig i gram hit o dit...dom blir nervösa över hur dom skall räkna gräset...det ÄR bra med analyser..men ibland måste man improvisera själv lite också.

Du har väldigt rätt i folks fixering vid tabeller, dom är ju bara till för att ge ett riktvärde och inget exaktum...

Men vissa saker har forskats fram att det är farligt/skadligt för hästen. Det här med stärkelsen är en sån grej.
Det kag ge/ger skador på hästen som du inte ser förrän det är försent. Det är därför jag tycker att det är så farligt.
Och så har jag med egna ögon sett effekten på en häst som gått på typ en sån foderstat och ingen häst förtjänar att behöva utstå detta...

Väldigt många av dagens "hobbyridhästar" behöver inget kraftfoder om de får tillräckligt med hö av god kvalitet.

Men vissa saker har forskats fram att det är farligt/skadligt för hästen

Men det kan också vara en fälla...det som är en sanning i dag behöver inte vara det imorgon...Det är mycket "sanningar" som fått dementerats under årens lopp ang forskning.

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama