Elva kilo havre om dagen??

Naturligtvis inte som på sommaren, de äter dock gärna det lilla torra där finns. Det ersätts av hö, inte kraftfoder. Att 'gräs året om' skulle rättfärdiga knappt tre kilo hö och 11 kg/6.5 kg havre köper jag inte, det var DET som var min poäng även om du inte förstod det.

[låna svarsknapp]

till alla:
om jag inte minns fel så har Henry Blake halm till sina hästar, vilket ger magen en del att pyssla med när den inte äter hö..
om inte annat så har iaf jag fått den uppfattningen av att halm är det vanligaste strömedlet i england..

Kan nog vara en orsak med halmen.
Ytterligare fundering om översättning, mäter man hö i kg i England eller finns det något mer mystiskt mått som kan förklara den något "annorlunda" foderstaten.

Med tanke på hur stor risk detta medför att kraftfodret inte hinner smältas innan grovtarmen, så - nej, detta är inte hälsosamt för hästen.

Sedan kan man hoppas att hästen hade tillgång till bete och/eller halm att komplettera den lilla högivan med.

Jag köpte en häst i höstas som gått på 8kg havre och hö, han var då mkt mager och muskelfattig.
Vi kämpar fortfarande med att få honom att gå upp i vikt.

"lånar knapp"

precis som mirjada skriver så skall man inte ge hästen mer än 400g kraftfoder per 100 kg häst och giva.Undrar om det också innebär begränsningar per dag och häst???

Magsäcken på en häst rymmer endast 1,5 liter(som en människas enl min biologilärare) och därför så klarar den itne av hur mycket som helst på en gång. och det är i just magsäkcen som snabb energi("pigg jakthäst", havre) tas upp. ojojoj vad den måtte ha fått jobba!
...utspritt på tre givor blir det ju ca 3,7 kg/gång så man får hoppas att han utfodrade mkt ofta.Säg att hästen väger 500 kg, 5 X 4 = 20 det blir 2 kilo kraftfoder max per giva för en 500kilos häst.HB kan inte ha läst svensk utfodringslitteratur...

...helt vansinnigt att bara ge tre kilo hö dessutom(var det tre kilo?).
Säg att den vägde femhundra kilo, då skall den ha MINST 6 kg ts grovfoder per dag.

Möjligt att hans hästar får mycket stråfoder av nån annan sort men faktum är fortfarande att får hästarna 11 kg kraftfoder orkar de knappast äta så mycket stråfoder.

Vad jag förstått presterar inte hans hästar max heller? (typ galopp, fälttävlan) så då behöver de knappast den energimängden.

Ja, det händer saker...
Stärkelsen i havren "försurat" maginnehåller så att tarmflorn blir rubbad detta kan i slutet ge skador på tarmen vilket försvårar näringsupptaget för all framtid, men eftersom att tarmflorn är rubbad så försämras näringsupptaget.

DET SOM IRRITERAR MIG ÄR ATT FOLK REFERERAR TILL HÄSTARNA SOM ATT DOM INTE SKULLE VARA "VANLIGA BRUNA KUSAR".
Det spelar ingen roll om det är exterem träning eller vad i h***vete det är. Magarna funkar lika iaf och INGEN häst förtjänar att bli utsatt för detta...

DET SOM IRRITERAR MIG ÄR ATT FOLK REFERERAR TILL HÄSTARNA SOM ATT DOM INTE SKULLE VARA "VANLIGA BRUNA KUSAR".
Det spelar ingen roll om det är exterem träning eller vad i h***vete det är. Magarna funkar lika iaf och INGEN häst förtjänar att bli utsatt för detta...

:bow: :bow: :bow:

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg?

Jag tycker självklart att denna foderstaten var helt åt fanders men jag kan förstå att högpresterande hästar behöver mer kraftfoder än man normalt rekommenderar.

Dock inga givor i närheten av denna.

Svar till:

könt att se att det finns folk som tänker vettigt!!!
(Kan kännas lite ensamt ibland att tänka så där!!! )
-------------
Jo, den ensam heten vet jag precis hur den känns... :D

Man ska inte försöka att "tolka" mina inlägg på nått eget sätt man ska ta dom precis som det står skrivet och precis för vad det står, jag menar inget annat(och jag tror på det jag själv skriver, det är mina tankar, kunskaper och erfarenheter). Sedan kan andra ha helt andra åsikter och det är ok för mig. Alla är vi själv tänkande varelser(hoppas jag).

Att man skulle måste fodra en högpresterande häst mer än vad "normerna" säger...Visst kan jag "köpa" den ideen...
Men faktum kvarstår givor över 400g/100kg kroppsvikt och giva ÄR SKADLIGT... vare sig hästen är högpresterande eller inte (och detta tillhör en av de saker man verkligen VET om hästutfodring).

Henry Blakes hästar tränades och tävlades för jakt...inte gick dom 1-2 timmar/dag heller...oftast handlade det om en hel dags prestationer. Så ni får ju ta i bekat också HUR mycket hästarna gick under dagen istället för att stirra er blinda på mängden havre.

se mirjadas senaste två-tre inlägg...

hoppas du förstår faran bättre då.

Jag tycker 11 kg havre låter väldigt mycket.
Men jag har läst en bok som han skrivit och jag har fått intrycket att det han har gjort ibland i visa fall, vet han om är fel, men att han skriver det lite med en viss ironi.

Sen har jag även fått intrycket av hans böcker att man inte kan använda böckerna för att finna konkreta lösningar. Utan bara för att få en att börja tänka och kanske börja se hästen i ett annat ljus.

De flesta här med undantag av ett par....är överens om att det inte är bra/skadligt för hästen att äta 11kg havre om dagen, magen försuras mm.
helt rätt men det är värre en så.
Hästen kan faktiskt dö :cry:
utan att ha litterauren framför mig så klara inte tunntarmen av att ta hand om all stärkelse, när sträkelsen går ut genom slemhinnan i tunntarmens veck så svara kroppen med att tillverka ett slags enzym för att döda all stäkelse, tyvärr leder det till acidos i tarmen så hästen dör i en egen förgiftning. ett mycket smärtsamt tillstånd. ring djursjukhusen om ni inte tror mig. därför rekomenderas att man inte ger hästen mer än 0.5kg havre/100 kg kroppsvikt per utfodringstillfälle
maten lämnar magsäcken relativt fort, det är i tarmen som det börjar gå illa...

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama