Elrep=farligt?

bapro

Trådstartare
Hej!
Ska köpa nytt elaggregat & hittade ett erbjudande där man fick med flera rullar elrep.
Jag har alltid använt mig av vanliga 13 mm elband, då jag tycker att band är bättre + av säkerhetskäl då jag hört att elrepen är farliga, för de går inte av om hästen fastnar...
Så vad säger ni, är elrep farliga?? Erfarenheter/synpunkter mottages tacksamt!
MVH :banana:

Sv: Elrep=farligt?

Jag har inte använt elrep själv. Min direkta erfarenhet är en häst som legat fast i ett elrep en hel natt med strömmen på. Det gick inte bra.
Dessutom några medelallvarliga skärskador i karleder.
PL

Jag skulle inte sätta upp elrep. Jag har sett bilder på hästar som fastnat i eller sprungit igenom stängsel med elrep och det såg inte alls roligt ut. Skadorna var att jämföra med sådana som taggtråd orsakar. Vi har alltid elband och det som är bra med dem är ju just att de går av om hästen forcerar staketet, de kan säkert skada sig på dem också om det vill sig illa, men har i alla fall en chans att klara det bättre. Fråga om du inte kan byta repen mot samma mängd band istället! /Mayara

Som redan sagt är elrep för starka..men det går att med jämna mellanrum sätta dit hylsor som löses ut vid ett visst tryck på repet. Säkerhetshyls tror jag det heter. På så vis så finns ju chansen att repet kan gå söndert...Förövrigt så är elband inte så mycket bättre. Elband kan sno sig ganska bra runt hästen UTAN att för den skull gå sönder. Men det är klart...det mesta går ju att göra sig illa på, men det går ju försöka minimera riskerna.

Använder 2 mm galvad ståltråd, går av om det forceras. Använder inte rep eller band pgra skaderisken, ståltråden går mycket lättare av :) Sedan är det lättare att montera och handskas med samt billigare :idea:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Galvad ståltråd är helt klart bäst! Skulle inte släppa ut min häst i hage med eltråd eller band!

Jag har både elrep och ståltråd och har tom varit med om att repet går sönder och inte ståltråden hm, har också sett en häst som skurit sönder sig på ståltråd så ska det gå illa så tror jag att det gör det vad man än använder

Ett 3mm-elrep är vad jag vet svagare än ett 50mmelband! Det beror ju helt på vilken dimension! Och galvad tråd har jag sett skära av ett ben en gång, finns inget som är bra, bara mindre dåligt!
Själv förespråkar jag 3tum1 plank runt hela härligheten ifall man har råd.

Och jag skulle inte släppa ut min häst i ståltrådshage..det är ju inte för intet sådana trådar kalls för *otshyvlar*..skär ju genom senor som smör....dessutom syns dom dåligt. Men det positiva...de leder ström bäst.

Mynta2 skrev:
Och jag skulle inte släppa ut min häst i ståltrådshage..det är ju inte för intet sådana trådar kalls för *otshyvlar*..skär ju genom senor som smör....dessutom syns dom dåligt. Men det positiva...de leder ström bäst.

Nu måste jag nog fråga vad för typ av "ståltråd" som använts då. Det finns särskild tråd som ska användas och jag använder 1,8-2,0 mm och de går av utan problem, även när rådjuren går fel :eek:

Har under alla år inte sett något tamdjur, ko, häst eller får som inte sett eller hört pulsen i tråden.

Men som sagt, vill jag nog ha mer detaljerade exempel vad för tråd m.m. för att inte betrakta det som en "Klintbergare" ;)

4"4 och 2" slanor med galvad ståltråd ska det bli med tiden. Det är en viss kostnad förknippad med projektet eftersom det är fråga om ett antal km :eek: :eek:

Rolle på Österlen

Tja, vanlig järntråd, mm måttena vet jag inte...finns ju olika stl...och jag kollar inte vad som sätts upp. Har du aldrig hört det uttrycket ? Tom jag hörde det när jag var liten. Vi har också en gång i tiden använt oss av järntråd, och visst sprang älgar genom hagen, men tråden hittades långt långt inne i skogen...flera m av den, så att den alltid gick av så fort det blev tryck på stängslet stämde inte riktigt här. Det är ju bra att din tråd alltid ger vika, men har du själv aldrig skurit dig på en sådan tråd nångång ? det har jag gjort flera gånger i brådskan, bränner som fan och skärsår blir det. Jag tycker den syns för dåligt samt skulle jag inte gärna ha denna järntråd snurrad runt kotan på min häst då jag själv skurit mig på den..och då är ju inte jag ett flyktdjur presis...Och vad är *klintbergare* ???

Slutligen till den ej äckelmagade...lite fina stängselbilder :angel:

*dock ej sagt att det är orsakad av järntråd....bara om vad olika sorters stängsel samt även stolpar kan ställa till med....

http://www.viltskadecenter.com/publikationer/hastskadefolder.pdf

Hej!

Nej har inte hört talas om det och här nere används det väldigt mycket och har gjort det i många, många år till betesdjur. Jag har inte heller skurit mig på tråden så vass är den inte :confused: möjligen rispat mig på ändarna.
Det beror kanske också på vad för stolpar man har, har järnstolpar med ett "T" längs ner för att trampa ner dem. Har gjorts av lokala smeden för 20-30 år sedan. De är ca: 1m höga :cool: De rycks lätt upp om någon skulle forcera tråden.

Bengt af Klintberg, folklorist, författare och konstnär. Äldre bror till Gunila Axén och clownen Manne af Klintberg. Skrev bl.a boken "Råttan i Pizzan" som handlar om folksägen som inte är sann. Ex. att det var en som hittade en rått tand i pizzan och när de gjorde kontroll av Pizzerian hittades flera flådda råttor i kylen :angel: en annan var damen som använde en bulle när hon skulle göra hårknuten bak, där hade det bildats mask som krupit in i hjärnan :eek:

Hälsar
Rolle på Österlen

bapro skrev:
Hej!
Ska köpa nytt elaggregat & hittade ett erbjudande där man fick med flera rullar elrep.
Jag har alltid använt mig av vanliga 13 mm elband, då jag tycker att band är bättre + av säkerhetskäl då jag hört att elrepen är farliga, för de går inte av om hästen fastnar...
Så vad säger ni, är elrep farliga?? Erfarenheter/synpunkter mottages tacksamt!
MVH :banana:

Nu är jag ju tvärtom alltid :devil: Har hästar som skurit sig fruktansvärt på elbanden och även fastnat i dem. Gick över till elrep för ca 7år sedan och hittils inte haft en enda olycka *ta i trä*.

Om de sitter som de skall och man ser till att elen fungerar så går ingen häst i närheten av dem, men det gäller iof alla stängsel!

Vi har elrep i alla hagar, vet inte tjockleken, men de är ganska medel tjocka/tunna :)
Tråden går lätt av då vi har tätt mellan säkerhetsfästena. Har hänt ett flertal gånger att nån häst har ryckt i tråden, alla gånger har den gått av utan några som helst skador på hästarna nån stans.

Har också dåliga erfarenheter av ståltråd då hästarna inte ser den utan sprungit in i den.

men jag tycker som nån annan sa att det är ganska värdelöst att diskutera vad som är värst/bäst etc. Det finns skaderisker med allt, och om skade risken var SÅ otroligt stor på elrep så skulle det ju inte vara så vanligt på marknaden, precis lika frekvent använt och sålt som andra typer av elstaket..... ;)

Senast ändrad:

Jag föredrar elrep. De syns bättre, och om hästen får för sig att "hänga" över dem, så håller de mkt bättre än tunnare varianter.

Har i flera butiker läst att det finns ngn sorts säkerhets "sak", som skär av tråden vid isolatorn om hästen skulle rusa igenom tråden eller fastna.

Fö så sa min första ridlärare "det finns inga ofarliga staket, det enda ofarliga stängslet som finns är gräs".

Jag har sett skadad häst som sprungit på en stolpe (stakningsskada), en annan som fastnat i sådan där jättetunn eltråd och "sågat" ända in till benet.
Så all typ av stängsel kan allt skada hästen om man har otur...

Vi har haft elrep i flera år och 2 eller 3 gånger har hästarna gått igenom. Första gången gick staketet av efter kraftigt tryck. Andra gången så gick det oxå sönder men hästen fick som brännsår på halsen men inga andra skador.
Men nu har hästarna inte varit nära staketet på flera år så det är inga problem (peppar, peppar).
Vi skulle inte kunna ha elband i det blåshålet där vi bor. Det skulle blåsa av varje månad..

Vi har elrep det har vi haft i alla hagar i 14 år, och det har aldrig hänt något negativt.Så jag byter aldrig bort dem.

Jag gillar inte elrep. Jag anser att det är farligare än galvad ståltråd som vi använder mycket. En kombination av galvad grov ståltråd och elband är det jag helst skulle vilja ha men är inte där än.

Jag är av den uppfattningen att stängsel inte skall gå sönder och de måste hålla för stormar och dyl. Visst kan man resonera som så att det är bra för hästens säkerhet att staketet kan gå sönder men då är hästarna ute på vägen och det är inte säkert. Därför vill jag inte ha för veka system sm tex skär av trådarna vid tryck osv.

Jag gillar inte elrep. Jag anser att det är farligare än galvad ståltråd som vi använder mycket. En kombination av galvad grov ståltråd och elband är det jag helst skulle vilja ha men är inte där än.

Jag är av den uppfattningen att stängsel inte skall gå sönder och de måste hålla för stormar och dyl. Visst kan man resonera som så att det är bra för hästens säkerhet att staketet kan gå sönder men då är hästarna ute på vägen och det är inte säkert. Därför vill jag inte ha för veka system sm tex skär av trådarna vid tryck osv.
Enligt den logiken ska dina ståltrådar inte heller gå av vid belastning? Då måste man fråga sig, om hållbarheten är densamma, vilket som syns bäst (för både hästar och viltet), och därmed är lättast att undvika och vilken variant som är effektivast?

Vi har elrep (8 mm) sedan 15 år utan olyckor, även om viss åverkan skett på stängslen under den tiden. Ett rep skär inte sönder ett hästben lika effektivt som ståltråden gör, om olyckan skulle vara framme. Band har vi provat ett par vändor, men dom håller för dåligt iom sitt fladdrande.

LIA

Nej ståltrådarna går inte av i första taget men de är uppsatta med fjädrar i hörnen så de fjädrar ut vid belastning. Fjädrarna gör att tråden alltid är spänd och risken för skador minimeras då. Risken för att en tråd hamnar runt ett ben är mycket liten.

Jag tror att ett elrep skär sönder ett ben minst lika effektivt som en grov ståltråd.

Ståltråd leder el mycket bättre än elrep och hästen får en mycket kraftigare stöt vid kontakt med staketet. Respekten för staketet blir bättre tycker jag. Vi har aldrig hästar som trycker på stängsel och det är ju då som skaderisken är som störst.

Men det finns nog inget facit om vad som är bäst. Jag anser det vara bäst att ha kvar hästarna i hagen, det är min filosofi. Andra får resonera annorlunda om de vill.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej alla hästmänniskor!:banana: Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar? Vad ska man vara noga med? Verkar vara många som vill...
2
Svar
27
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama